Aktivizující metody pro podporu matematické gramotnosti na ZŠ

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Vzdělávací program je zacílen na rozvoj matematické gramotnosti u žáků na základní škole. Obsah semináře umožňuje pedagogům rozšířit si zásobník námětů pro výuku nejen matematiky, ale i dalších předmětů.
Účastníci se seznámí s metodami a postupy, které vedou žáky k lepšímu pochopení učiva, a zároveň pro ně mohou být vysoce motivační. Pracovat se bude v duchu konstruktivistické pedagogiky.
Program je zaměřen na různé metody a formy práce ve vyučování matematice vedoucí k pochopení smyslu znalosti matematiky pro reálný život ve společnosti. Účastníci se formou pracovní dílny seznámí s činnostmi, které motivují a aktivizují žáky. Rovněž učitelům přibližuje hry všeho druhu: hry motivační, upevňovací, procvičovací, hry, které rozvíjejí manuální zručnost, zlepšují geometrickou představivost, zdokonalují paměť a paměťové počítání, také hry, které si předávají generace učitelů a k nimž stačí kousek papíru, kostky či jednoduché kartičky. Didaktická hra bude prezentována jako zvnějšku řízená motivovaná činnost, při které si žáci procvičují, upevňují vědomosti, dovednosti a návyky a rozvíjejí psychické funkce (paměť, představivost, postřeh atd.), spolupracují spolu. Představené hry ve vyučování mohou sloužit jako nástroj k aktivaci žáků, k prohloubení zájmu o daný předmět, ke zvýšení pozornosti, k rozvoji logického myšlení, ke kultivaci vztahů ve skupině.
Programy, aplikace a webové stránky, které jsou součástí semináře, jsou voleny tak, aby jejich užití bylo pro školu zdarma (bez kupování licencí).

Obsah kurzu:
• Principy přípravy úloh a žákovských projektů.  Didaktická hra jako zvnějšku řízená motivovaná činnost, při které si žáci procvičují, upevňují vědomosti, dovednosti a návyky a rozvíjejí psychické funkce (paměť, představivost, postřeh atd.), didaktická hra jako nástroj rozvoje spolupráce mezi    žáky. (1 hodina)
• Hry na procvičování (např. skládačky, domino, bingo, matematické omalovánky, matematický diktát). (2 hodiny)
• Aktivity k oživení učiva geometrie (osová souměrnost – práce v mřížce – se zrcátky, vlastním objevem k Pythagorově větě, vyprávění příběhů, hádej kdo jsem v matematice, hrajeme si s kruhy, finanční gramotnost s Harry Potterem aj.) (2 hodiny)
• Seznámení s úložišti již hotových materiálů, které je možno rovnou využít ve výuce (bez vlastní tvorby) a různými webovými stránkami s videi, texty i jinými materiály, které je možné vhodně využít nejen k podpoře rozvoje matematické gramotnosti. Příklady her a prostředí na internetu pro podporu matematické gramotnosti. Rozšířená realita jako nástroj motivace i rozvoje nejen matematické gramotnosti. (2 hodiny)
• Použití programu Formulator Tarsia pro tvorbu domin, triomin a jiných her vhodných k oživení procvičovaného učiva. (1 hodina)
 

Číslo programu

I19-03-17-242

Kód programu

I19

Číslo akreditace

MSMT-6488/2022-6-328

Garant

Mgr. Gabriela Samšiňáková

724 652 211
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Základní vzdělávání
  • 1. stupeň ZŠ
  • 2. stupeň ZŠ
Kraje
  • Liberec
Datum konání

12. listopadu 2024, 9:00–16:00

Cena

1600,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • PhDr. Veronika Havelková, Ph.D.

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Liberec, Masarykova 28

icon map pin

MAX účastníků

16

icon map pin

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ
Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit.