Warm-up aktivity pro cizí jazyky

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Účastníci se  seznámí s krátkými, zábavnými, dynamickými aktivizačními metodami nenáročnými na přípravu a okamžitě využitelnými ve výuce pro konkrétní výuková témata i obecně na začátek jakékoliv hodiny. Z rozsáhlých možností warm-up aktivit jsou vybrány nejvhodnější typy pro určité tématické okruhy a problémy v cizích jazycích. Důraz bude kladen na propojení vstupní aktivity s tématem hodiny, jak nechybovat a vhodně využít aktivizační metodu jako most a „uvedení do děje“. Během vzdělávacího programu si účastníci vyzkouší warm-up aktivity sami na sobě. Ukážou si, jak lze navodit prostřednictvím aktivizačních metod příjemnou atmosféru ve třídě a uvolnit případné napětí a ostych. Některé aktivity jsou dle potřeby doplněny kreativními metodickými postupy a dalšími doplňky, které budou účastníkům vzdělávacího programu poskytnuty plně k dispozici. Zároveň se účastníci dozví, jak používat konkrétní aktivizační metody pro různé věkové skupiny a témata, jak je využít co nejširším způsobem a upravit je dle potřeb žáků i dle vlastní fantazie.

Vzdělávací program je zaměřen na aktivizační metody vhodné pro výuku jakéhokoliv cizího jazyka, primárně však pro výuku angličtiny a němčiny, v případě potřeby s možnými přesahy do francouzštiny a španělštiny, včetně souvislostí mezi těmito dvěma/čtyřmi jazyky. Obsah programu vychází z rozsáhlých pilotáží na základních a středních školách v rámci projektové činnosti minulých a současných let obou lektorek a zkušeností učitelů i jejich žáků zapojených v této projektové činnosti. Jedná se tedy o konkrétní výstupy a zkušenosti projektového týmu a učitelů z praxe (včetně dlouhé online fáze v covidovém období), o přehled funkčních a efektivních postupů, které jsou doplněny ilustracemi a grafickým zpracováním obou lektorek vytvořenými na konkrétní žádosti učitelů z praxe, jež budou v rámci vzdělávacího programu podrobně představeny a poskytnuty účastníkům plně k dispozici.

Vzhledem k obecnému zaměření vzdělávacího programu na warm-up aktivity a výukové formy bude program veden v českém jazyce, pro konkrétní jazykové aprobace účastníků  budou představeny konkrétní příklady, postupy a doprovodné materiály v AJ, NJ, příp. FJ a ŠJ, které mohou učitelé okamžitě využít ve své praxi.

 

Vstupní jazyková úroveň účastníků webináře B2 dle SERRJ odpovídá výstupní úrovni absolventa učitelství cizích jazyků.

Podrobný přehled výuky:

Úvod (1 hodina) Zkušenosti s aktivizačními postupy a metodami, zahřívačkami, příklady dobré praxe, plusy/minusy.

Warm-up aktivity pro konkrétní témata, okruhy, části hodiny (2 hodiny) - konkrétní praktické příklady a ukázky zahřívaček, užití aktivit pro různá témata -  jaké cíle sledují, jakým způsobem podněcují aktivitu a zvyšují efektivitu výuky, jak kombinovat, obměňovat uvedené zahřívací aktivity a vymýšlet další varianty, jak uvolnit atmosféru ve třídě za účelem vyšší efektivity výsledků.

Výběr z představovaných warm-up aktivit: např. sněhová koule, hádej, kdo jsem, hádej, na co myslím, nekonečná věta, nekonečný příběh, slovní fotbal, zrcadlení, řetězec slov, pravda/lež, šarády, vidím, co ty ne, popiš rozdíl, rozsypané věty, kufr a další - praktické ukázky a procvičení.

Práce s doplňky a vhodnými aplikacemi ve warm-up aktivitách (2 hodiny) - přehled vhodných podkladů, šablon, doplňků pro aktivizační metody – typy, způsoby užití, autorské doplnění aktivizačních metod – ilustrace, pracovní listy a grafické karty/listy z dílny lektorek, další možnosti tvorby podobných doplňků ze strany účastníků vzdělávacího programu. Aktivizační metody z dílny lektorek, přehled aktivizačních metod určených k tréninku jednotlivých jazykových dovedností, praktické ukázky a procvičení včetně využití souvisejících doplňků, ilustrací a výukových karet.

Výběr z představovaných aktivit: např. Hidden words, Moving words, Allien in row, Differences, Charades a další + jejich jazykové mutace v různých jazycích.   

Význam warm-up aktivit jako zásadního motivačního prvku v úvodu hodiny (2 hodiny) - jak prostřednictvím warm-up aktivit, souvisejících aktivit a materiálů předvedených ve vzdělávacím programu dobře navodit téma hodiny a jakými postupy na ně navazovat v další části hodiny, jak a kdy dané zahřívací aktivity do výuky zařadit, jak postupovat, jak minimalizovat obtíže a jak vytvořit zábavnou atmosféru bez stresu.

Závěr (1 hodina) Diskuze, zkušenosti, vyhodnocení, zpětná vazba, evaluační dotazník.

 

 

Číslo programu

R46-03-20-242-02

Kód programu

R46

Číslo akreditace

MSMT-6488/2022-6-328

Garant

Mgr. Lucie Vrbová

778 972 287
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Základní vzdělávání
  • 2. stupeň ZŠ
  • Jazykové vzdělávání
Kraje
  • Ostrava
Datum konání

13. listopadu 2024, 9:00–15:30

Cena

1650,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Hana Urbanová
  • Mgr. Lenka Švecová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Ostrava, Blahoslavova 1576/2

icon map pin

MAX účastníků

15

icon map pin

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU

Přihlásit se