Hry pro rozvoj češtiny jako druhého jazyka
Prakticky zaměřený webinář provede účastníky zážitkovou formou pestrým spektrem her sloužících k rozvoji češtiny jako druhého jazyka. Objasníme význam didaktické hry v procesu učení se cizímu jazyku a zaměříme se na efektivní začlenění her do průběhu výuky.
Metodicky správně pojatá hra slouží nejen k motivaci a oživení výuky, ale zejména k osvojení očekávaných jazykových kompetencí. Webinář nabídne seznamovací hry do prvních hodin výuky, zahřívací hry vhodné na začátek hodiny, hry provázané s tématy kurikula ČDJ pro základní vzdělávání a hry rozvíjející jednotlivé jazykové prostředky a řečové dovednosti. Webinář poskytne sadu nástrojů, jejichž využitím mohou učitelé posunout své možnosti zase o něco dál a žákům i sobě výuku zpříjemnit.
Účastníci webináře si hry sami zažijí a tak lépe zapamatují, zároveň k nim dostanou metodický výklad a následně také shrnutí her a další literatury k inspiraci. Zaměříme se i na možné překážky při využívání her ve výuce, jako je zadávání instrukcí nebo časová náročnost přípravy.
Webinář je vhodný především pro učitele a asistenty pedagoga 1. a 2. stupně ZŠ, kteří vyučují češtinu jako druhý jazyk nebo pracují s dětmi s OMJ.
Blok 1 (45 minut)
Seznamovací a zahřívací hry; didaktická hra a její využití ve výuce
Účastníci si vyzkouší několik seznamovacích a zahřívacích her a objeví online nástroje, které jim pomohou usnadnit jejich přípravu a úschovu k opětovnému použití. Aby bylo využití her ve výuce efektivní pro naučení nebo procvičení jazyka, musí učitel hru zařadit vědomě, s jasným cílem a postupem. Stejně tak je dobré zamyslet se nad tím, proč a kdy hry ve výuce používat.
Blok 2 (45 minut)
Hry pro rozvoj témat v kurikulu
Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání obsahuje deset témat, která spojující slovní zásobu, gramatiku a sociokulturní kompetence a představují vzdělávací obsah pro děti s OMJ učící se česky. Obsahem druhého bloku bude to, jak tato témata pro žáky zpestřit hrou a zároveň dobře procvičit probíranou látku. Účastníci obdrží ucelený soubor her, které je možné snadno využít při přípravě na hodiny provázané s tématy v kurikulu.
Blok 3 (45 minut)
Hry pro rozvoj jazykových prostředků; adaptace her pro výuku cizího jazyka
Jazykovými prostředky myslíme gramatiku, slovní zásobu a výslovnost. Představované hry lze využít jak k naučení určitých jazykových jevů, tak k jejich opakování nebo procvičování. Účastníci si vyzkouší připravené hry a dozví se, jak hry adaptovat pro skupinu dětí i pro dvojice či jednotlivce. Podobně si vyzkouší, jak pro výuku češtiny využít běžně dostupné deskové hry a jak vytvořit různé variace pro opakované použití hry.
Blok 4 (45 minut)
Hry pro rozvoj řečových dovedností. Představení
Řečové dovednosti mohou být aktivní (mluvení a psaní) nebo pasivní (poslech a čtení). To, v jakém množství je jejich zařazení do výuky potřebné, může záviset na jazykové úrovni, věku a aktuální potřebě dětí. Vždy je však možné zařadit do výuky všechny dovednosti alespoň v omezené nebo zjednodušené podobě. K tomu mohou opět posloužit hry rozvíjející tyto dovednosti nenásilným a pro žáky zábavným způsobem, se kterým se v běžných učebních materiálech nesetkají a který může zásadně podpořit jejich motivaci k učení se cizímu jazyku.
Číslo webinářeA204-14-11-242-2 kód programuA204 |
|
Garant
Michal Kryl |
|
Druh vzdělávání
|
Typ webináře
|
Datum konání
5. listopadu 2024, 14:00–17:30
Cena
0,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|