Zveřejňujeme výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na zavádění změn v oblasti nové informatiky a digitálních kompetencí na základních školách a gymnáziích.

Dotazníkové šetření, které proběhlo v září 2022 na základních školách a gymnáziích, se soustředilo na podmínky a potřeby škol při revizi rámcových vzdělávacích programů (RVP). Bylo osloveno 4 601 základních škol a gymnázií, odpovědi zaslalo 1 984 z nich. Na základě šetření vypracoval NPI ČR analýzu Připravenost základních škol a gymnázií na výuku podle revidovaného RVP. Zahrnuje jak školy, které již začaly vyučovat podle revidovaného RVP (71 % základních škol a 65 % gymnázií, které vyplnily dotazník), tak školy, které se na tuto výuku teprve připravují.


Školy potřebují více času

Z dotazníkového šetření vyplývá, že část škol změny odkládá na pozdější termín, jednak kvůli potřebě delšího časového období k přípravě, jednak z toho důvodu, že nechtějí v relativně krátkém časovém období upravovat své vzdělávací dokumenty vícekrát a čekají na komplexní revize RVP.

Za nejvýznamnější problém období implementace změn RVP ve školách považujeme pocit nedostatečné připravenosti učitelů v oblasti výuky digitálních kompetencí. Podle ředitelů škol jsou nejméně připraveni učitelé na prvním stupni základních škol. Patrná je ovšem také potřeba vzdělávání vyučujících předmětů na 2. stupni základních škol a na gymnáziích.

Zavádění změn do škol se potýká i se systémovými nedostatky českého školství, jako je nedostatečná kvalita technického vybavení, nedostatek kvalifikovaných učitelů informatiky v některých školách a nedostatek učitelů obecně.

Průběh a koordinace revize jsou na mnohých školách postaveny především na jedné osobě, kterou bývá ředitel školy.

Učitelé mají zájem o metodickou podporu

Národní pedagogický institut České republiky poskytoval během kalendářního roku 2022 vzdělávací akce na podporu implementace revidovaného RVP ve školách. V období od ledna do října 2022 bylo nabídnuto celkem 1 231 vzdělávacích akcí, na které se přihlásilo celkem 14 862 účastníků.

Podpora byla nejvíce přínosná pro orientaci ve změnách rámcových vzdělávacích programů a v návazných úpravách výuky nové informatiky.

Učitelům nejvíce vyhovují časově nenáročné formy podpory, jako jsou online vzdělávání v krátkém formátu, videomateriály s metodikami nebo inspiracemi do výuky a záznamy webinářů. Patrný je důraz na praktické využití informací. Ukázalo se, že samotné učební materiály bez doplňujícího vzdělávání nemají kýžený efekt.

ICT revize formy vzdelavani 2022


Inovované rámcové vzdělávací programy pro základní a gymnaziální vzdělávání přinášejí řadu změn. Došlo v nich k začlenění nové klíčové kompetence (digitální kompetence) a nového vzdělávacího oboru (Informatika). Školy mají povinnost tyto změny zapracovat do svých školních vzdělávacích programů.


EU NPO MSMT

Další aktuality

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více

20. červen 2025

V sérii konferencí jsme představili revizi kurikula pro předškolní a základní vzdělávání

Šestnácti odborných konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech se zúčastnilo téměř 3 200 pedagogických pracovníků a pracovnic.

Číst více

06. červen 2025

Absolventi mohou v dodatku k osvědčení prokazovat svou kvalifikaci v IT oblasti

Od letošního roku mohou absolventi gymnázií prokazovat v celé Evropské unii svoje dovednosti v oblasti informačních a komunikačních technologií.

Číst více

05. červen 2025

Evaluační nástroj pomáhá školám hodnotit praktické vyučování

Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

Číst více