Zveřejňujeme výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na zavádění změn v oblasti nové informatiky a digitálních kompetencí na základních školách a gymnáziích.

Dotazníkové šetření, které proběhlo v září 2022 na základních školách a gymnáziích, se soustředilo na podmínky a potřeby škol při revizi rámcových vzdělávacích programů (RVP). Bylo osloveno 4 601 základních škol a gymnázií, odpovědi zaslalo 1 984 z nich. Na základě šetření vypracoval NPI ČR analýzu Připravenost základních škol a gymnázií na výuku podle revidovaného RVP. Zahrnuje jak školy, které již začaly vyučovat podle revidovaného RVP (71 % základních škol a 65 % gymnázií, které vyplnily dotazník), tak školy, které se na tuto výuku teprve připravují.


Školy potřebují více času

Z dotazníkového šetření vyplývá, že část škol změny odkládá na pozdější termín, jednak kvůli potřebě delšího časového období k přípravě, jednak z toho důvodu, že nechtějí v relativně krátkém časovém období upravovat své vzdělávací dokumenty vícekrát a čekají na komplexní revize RVP.

Za nejvýznamnější problém období implementace změn RVP ve školách považujeme pocit nedostatečné připravenosti učitelů v oblasti výuky digitálních kompetencí. Podle ředitelů škol jsou nejméně připraveni učitelé na prvním stupni základních škol. Patrná je ovšem také potřeba vzdělávání vyučujících předmětů na 2. stupni základních škol a na gymnáziích.

Zavádění změn do škol se potýká i se systémovými nedostatky českého školství, jako je nedostatečná kvalita technického vybavení, nedostatek kvalifikovaných učitelů informatiky v některých školách a nedostatek učitelů obecně.

Průběh a koordinace revize jsou na mnohých školách postaveny především na jedné osobě, kterou bývá ředitel školy.

Učitelé mají zájem o metodickou podporu

Národní pedagogický institut České republiky poskytoval během kalendářního roku 2022 vzdělávací akce na podporu implementace revidovaného RVP ve školách. V období od ledna do října 2022 bylo nabídnuto celkem 1 231 vzdělávacích akcí, na které se přihlásilo celkem 14 862 účastníků.

Podpora byla nejvíce přínosná pro orientaci ve změnách rámcových vzdělávacích programů a v návazných úpravách výuky nové informatiky.

Učitelům nejvíce vyhovují časově nenáročné formy podpory, jako jsou online vzdělávání v krátkém formátu, videomateriály s metodikami nebo inspiracemi do výuky a záznamy webinářů. Patrný je důraz na praktické využití informací. Ukázalo se, že samotné učební materiály bez doplňujícího vzdělávání nemají kýžený efekt.

ICT revize formy vzdelavani 2022


Inovované rámcové vzdělávací programy pro základní a gymnaziální vzdělávání přinášejí řadu změn. Došlo v nich k začlenění nové klíčové kompetence (digitální kompetence) a nového vzdělávacího oboru (Informatika). Školy mají povinnost tyto změny zapracovat do svých školních vzdělávacích programů.


EU NPO MSMT

Další aktuality

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více

03. listopad 2025

Zveme vás na diskuse o připravované revizi základního uměleckého vzdělávání

Od listopadu 2025 se budeme potkávat online každý první čtvrtek v měsíci od deseti hodin se členy týmu revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání.

Číst více

21. říjen 2025

Budoucnost ČR závisí na dovednostech

Česko čelí výzvám v oblasti rozvoje dovedností – od nízké účasti dospělých na vzdělávání až po potíže podniků se získáváním pracovníků a pracovnic. Infografiky Cedefopu přinášejí přehled o tom, jak si v těchto oblastech stojíme ve srovnání s ostatními zeměmi.

Číst více

15. říjen 2025

Pozvánka na konferenci: Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých

Zveme vás na konferenci Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých, která se uskuteční 12. listopadu v Praze. Akce představí inspirativní organizace, které propojují učení se zážitkem, komunitou a nevšedními metodami.

Číst více

13. říjen 2025

Mezinárodní vzdělávací událost tohoto podzimu se jmenuje Future Port Youth 2025

Globální technologická konference v angličtině se koná 13. listopadu v Praze a potkáte na ní přední odborníky na inovace všech generací z celého světa.

Číst více