Připravili jsme metodiku pro pedagogické pracovníky základních škol, která poskytuje funkční nástroj pro identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním.

Mluvíme-li o žácích se sociálním znevýhodněním, o jaké žáky se vlastně jedná?

Nová metodika má za cíl pomoci školním poradenským pracovníkům i učitelům porozumět sociálnímu znevýhodnění žáků v celé šíři dané problematiky a připomenout jim, že i sociálně podmíněné bariéry mohou žákům výrazně znesnadnit cestu za úspěchem ve vzdělávání.

V současné době může metodika sloužit školám pro projektové účely. V rámci projektů zaměřených na podporu žáků se sociálním znevýhodněním si školy přesně definují cílovou skupinu žáků, která by měla být v projektu zapojena. V budoucnu by měla sloužit také jako podklad pro plánované „indexované“ financování škol. Předpokládá se, že právě na základě přesnějších údajů o počtech žáků se sociálním znevýhodněním bude školám poskytována potřebná finanční, personální a metodická podpora v oblasti vzdělávání těchto žáků.


Doporučujeme vám také rozhovor s autorem metodiky Zbyňkem Němcem.


NPO

Další aktuality

14. leden 2025

MŠMT a NPI připravily největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

Číst více

12. leden 2025

Prodloužení povinné školní docházky v Estonsku posílí odborné vzdělávání

V návaznosti na prodloužení povinné školní docházky Estonsko zavádí změny v odborném vzdělávání. Reforma má snížit počet mladých lidí bez středoškolského vzdělání či kvalifikace.

Číst více

02. leden 2025

MŠMT schválilo revidované rámcové vzdělávací programy

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy schválilo dne 30. prosince 2024 revidované rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání a základní vzdělávání.

Číst více

16. prosinec 2024

48 škol na cestě k modernímu vzdělávání

V říjnu jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů a dlouhodobě podpořit rozvoj škol.

Číst více

11. prosinec 2024

Konference Strategie 2030+

Dne 12. prosince 2024 se uskuteční konference, kterou každoročně pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Konference zhodnotí posuny vzdělávací politiky v ČR a představí priority na další období.

Číst více