Připravili jsme metodiku pro pedagogické pracovníky základních škol, která poskytuje funkční nástroj pro identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním.

Mluvíme-li o žácích se sociálním znevýhodněním, o jaké žáky se vlastně jedná?

Nová metodika má za cíl pomoci školním poradenským pracovníkům i učitelům porozumět sociálnímu znevýhodnění žáků v celé šíři dané problematiky a připomenout jim, že i sociálně podmíněné bariéry mohou žákům výrazně znesnadnit cestu za úspěchem ve vzdělávání.

V současné době může metodika sloužit školám pro projektové účely. V rámci projektů zaměřených na podporu žáků se sociálním znevýhodněním si školy přesně definují cílovou skupinu žáků, která by měla být v projektu zapojena. V budoucnu by měla sloužit také jako podklad pro plánované „indexované“ financování škol. Předpokládá se, že právě na základě přesnějších údajů o počtech žáků se sociálním znevýhodněním bude školám poskytována potřebná finanční, personální a metodická podpora v oblasti vzdělávání těchto žáků.


Doporučujeme vám také rozhovor s autorem metodiky Zbyňkem Němcem.


NPO

Další aktuality

17. duben 2025

Tři projekty NPI se dostaly do finále soutěže Úřednický čin roku 2024

Projekty Mapa spádovosti, Digitální nástroj pro tvorbu RVP a Podpora rovných příležitostí se probojovaly mezi finalisty ocenění, které uděluje Sekce pro státní službu Ministerstva vnitra spolu s platformou Byro.

Číst více

15. duben 2025

Polsko podporuje rozvoj učitelů v odborném vzdělávání

Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

Číst více

08. duben 2025

Mezinárodní den Romů a rovný přístup ke vzdělávání

MŠMT a NPI připravily tematický vzdělávací materiál „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé republice.

Číst více

07. duben 2025

Konference k bezpečnosti ve školách: Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách

Na krajském pracovišti NPI v Liberci proběhla 1. dubna 2025 odborná konference zaměřená na bezpečnost ve školách.

Číst více

03. duben 2025

Odhalit problémy se čtením dospělých pomůže příručka pro vzdělavatele

Každý čtvrtý dospělý v Česku má závažné problémy s porozuměním textu. Jak těmto lidem pomoci v rámci vzdělávání a poradenství? Návod přináší publikace zaměřená na rozpoznávání problémů se čtením u dospělých.

Číst více