Odborné kvalifikace by měly být na národní i místní úrovni relevantní a přitom umožňovat mezinárodní srovnání. Metodám analýzy a srovnávání odborných kvalifikací se věnuje stručná zpráva Cedefopu.

V posledních letech se zvyšuje tlak na evropské systémy vzdělávání a odborné přípravy; vlivem technologických a demografických trendů přetvářejících poptávku po dovednostech a kvalifikacích se z celoživotního učení stává nezbytnost jak pro jednotlivce, tak i pro státy. Odborné vzdělávání a příprava musí reagovat na rychle se měnící potřeby trhu práce a přizpůsobovat nabídku kvalifikací poptávce po dovednostech. Zlepšení kvality, relevance a flexibility nabídky odborného vzdělávání je proto jádrem rámce evropské politiky odborného vzdělávání a přípravy na období 2021–2025, který zdůrazňuje význam mezinárodní spolupráce, mobility účastníků vzdělávání a pracujících a uznávání výsledků učení.

Na podporu provádění politik posilujících transparentnost a mezinárodní srovnatelnost kvalifikací realizoval Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) studii týkající se metod analýzy a srovnávání profilu a obsahu odborných kvalifikací, které se v jednotlivých evropských zemích stále do značné míry liší. Ve stručné zprávě Cedefop nastiňuje dva hlavní sledované cíle a stanovená řešení a jejich důsledky pro výzkumné pracovníky a tvůrce politik.

Celá stručná zpráva Cedefopu Analýza a srovnání odborných kvalifikací


Anotaci připravila Aneta Vencovská, stručnou zprávu přeložila Alena Kadlecová
Briefing note – Analysing and comparing VET qualifications [online]. Cedefop, August 2021 [cit. 2021-10-12].

Další aktuality

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více

20. červen 2025

V sérii konferencí jsme představili revizi kurikula pro předškolní a základní vzdělávání

Šestnácti odborných konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech se zúčastnilo téměř 3 200 pedagogických pracovníků a pracovnic.

Číst více