Od školního roku 2022/23 se může stovka ředitelů škol vzdělávat v inovovaném kvalifikačním programu pro ředitele, jehož návrh připravil NPI ČR ve spolupráci s MŠMT a organizací Učitel naživo.

V první fázi bude program zaměřen na ředitele základních a středních škol.

Smyslem programu je zaměřit se na rozvoj ředitele jako pedagogického leadera školy. Vzdělávání a zdokonalování v těchto dovednostech se přitom může dít v průběhu celého profesního života ředitele, před nástupem i po nástupu do funkce, dále v průběhu výkonu této funkce a také při vstupování do dalších rolí ve vzdělávání.

V tomto programu se chceme zaměřit právě na aktivity ve fázi po nástupu ředitele do této pozice i proto, aby si účastník studia mohl nově získané poznatky a postupy rovnou vyzkoušet na své škole,“ upřesnil zacílení programu ředitel NPI ČR Ivo Jupa a dodal: „Toto inovované kvalifikační studium bude zaměřené primárně na řízení pedagogického procesu, ale i nadále bude obsahovat nutné znalosti a kompetence v legislativní, finanční, bezpečnostně-zdravotní a organizační oblasti. Významem a proporcí témat však chceme zdůraznit, co je pro vedení školy primárním úkolem – tedy řízení a ovlivňování toho, co se děje ve třídách při výuce a dokázat tyto procesy zlepšovat a vytvářet k nim podmínky.“

Nový vzdělávací program v sobě propojuje zkušenost NPI ČR coby etablované instituce na poli vzdělávání pedagogů s inovativním vzdělávacím programem Ředitel naživo, jehož třetí ročník otevřela nezisková organizace Učitel naživo v tomto školním roce. „Věříme, že navázáním spolupráce mezi MŠMT, NPI ČR a naším programem Ředitel naživo jsme našli cestu, jak přenést fungující a ověřenou praxi mezi co nejširší skupinu ředitelů,“ říká Martin Kozel, ředitel a spoluzakladatel organizace Učitel naživo a dodává: „Z evaluací našeho programu pro vedení škol Ředitel naživo víme, že jeho absolventi oceňují konkrétní tipy a metody, jak pracovat s pedagogickým sborem a dobře ho vést, jak zavádět ve škole změny a vytvářet její vizi, jak lépe spolupracovat v tandemu ředitel - zástupce, plánovat a vyhodnocovat. Pomáhá jim také propojení s kolegy z jiných škol a vzájemná inspirace. To všechno se snažíme přinášet i do programu, na kterém pracujeme s NPI ČR a MŠMT, protože to jsou kompetence, které jsou nakonec užitečné dětem."

První ročník s maximální kapacitou 100 účastníků bude otevřen ve školním roce 2022/23, a pokud se vzdělávací program v praxi osvědčí, mohl by v dalších letech pojmout až 200 nových ředitelů základních a středních škol. Počítá se i s řediteli dalších typů škol a školských zařízení, o které by mohl být program v příštích letech rozšířen.

Zpětnou vazbu při přípravě programu a při přípravě nového konceptu podpory ředitelů v průběhu celé profesní dráhy bude zajišťovat rada složená ze zástupců České školní inspekce, Stálé konference ředitelů a hlavních stakeholderů přípravy ředitelů.

Další aktuality

24. březen 2025

Malta rozvíjí zelené a digitální dovednosti

Maltské vzdělávací kurzy mají připravit místní obyvatelstvo na zelenou a digitální transformaci. Zahrnují porozumění umělé inteligenci či přípravu na zelená pracovní místa.

Číst více

19. březen 2025

Zapojme všechny – Jak poznat efektivní program primární prevence

V rámci projektu Podpora rovných příležitostí jsme připravili check-list školské prevence, jednoduchý nástroj, který pomůže lépe se orientovat v široké nabídce preventivních programů.

Číst více

12. březen 2025

Belgické odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Belgii.

Číst více

11. březen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Téma nejnovějšího čísla jsou střední školy

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

10. březen 2025

Zveme vás na sérii konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech

Konference k RVP pro předškolní a základní vzdělávání proběhnou ve všech krajích České republiky. Připravuje je Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.

Číst více