Od školního roku 2022/23 se může stovka ředitelů škol vzdělávat v inovovaném kvalifikačním programu pro ředitele, jehož návrh připravil NPI ČR ve spolupráci s MŠMT a organizací Učitel naživo.

V první fázi bude program zaměřen na ředitele základních a středních škol.

Smyslem programu je zaměřit se na rozvoj ředitele jako pedagogického leadera školy. Vzdělávání a zdokonalování v těchto dovednostech se přitom může dít v průběhu celého profesního života ředitele, před nástupem i po nástupu do funkce, dále v průběhu výkonu této funkce a také při vstupování do dalších rolí ve vzdělávání.

V tomto programu se chceme zaměřit právě na aktivity ve fázi po nástupu ředitele do této pozice i proto, aby si účastník studia mohl nově získané poznatky a postupy rovnou vyzkoušet na své škole,“ upřesnil zacílení programu ředitel NPI ČR Ivo Jupa a dodal: „Toto inovované kvalifikační studium bude zaměřené primárně na řízení pedagogického procesu, ale i nadále bude obsahovat nutné znalosti a kompetence v legislativní, finanční, bezpečnostně-zdravotní a organizační oblasti. Významem a proporcí témat však chceme zdůraznit, co je pro vedení školy primárním úkolem – tedy řízení a ovlivňování toho, co se děje ve třídách při výuce a dokázat tyto procesy zlepšovat a vytvářet k nim podmínky.“

Nový vzdělávací program v sobě propojuje zkušenost NPI ČR coby etablované instituce na poli vzdělávání pedagogů s inovativním vzdělávacím programem Ředitel naživo, jehož třetí ročník otevřela nezisková organizace Učitel naživo v tomto školním roce. „Věříme, že navázáním spolupráce mezi MŠMT, NPI ČR a naším programem Ředitel naživo jsme našli cestu, jak přenést fungující a ověřenou praxi mezi co nejširší skupinu ředitelů,“ říká Martin Kozel, ředitel a spoluzakladatel organizace Učitel naživo a dodává: „Z evaluací našeho programu pro vedení škol Ředitel naživo víme, že jeho absolventi oceňují konkrétní tipy a metody, jak pracovat s pedagogickým sborem a dobře ho vést, jak zavádět ve škole změny a vytvářet její vizi, jak lépe spolupracovat v tandemu ředitel - zástupce, plánovat a vyhodnocovat. Pomáhá jim také propojení s kolegy z jiných škol a vzájemná inspirace. To všechno se snažíme přinášet i do programu, na kterém pracujeme s NPI ČR a MŠMT, protože to jsou kompetence, které jsou nakonec užitečné dětem."

První ročník s maximální kapacitou 100 účastníků bude otevřen ve školním roce 2022/23, a pokud se vzdělávací program v praxi osvědčí, mohl by v dalších letech pojmout až 200 nových ředitelů základních a středních škol. Počítá se i s řediteli dalších typů škol a školských zařízení, o které by mohl být program v příštích letech rozšířen.

Zpětnou vazbu při přípravě programu a při přípravě nového konceptu podpory ředitelů v průběhu celé profesní dráhy bude zajišťovat rada složená ze zástupců České školní inspekce, Stálé konference ředitelů a hlavních stakeholderů přípravy ředitelů.

Další aktuality

16. prosinec 2024

48 škol na cestě k modernímu vzdělávání

V říjnu jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů a dlouhodobě podpořit rozvoj škol.

Číst více

11. prosinec 2024

Konference Strategie 2030+

Dne 12. prosince 2024 se uskuteční konference, kterou každoročně pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Konference zhodnotí posuny vzdělávací politiky v ČR a představí priority na další období.

Číst více

10. prosinec 2024

Dánsko zavádí nový typ střední odborné školy

Dánsko přichází s novým typem gymnázia, které má přilákat mladé lidi k odbornému vzdělávání. Kromě přípravy studujících na trh práce navíc otevírá dveře k dalšímu studiu.

Číst více

06. prosinec 2024

Připravili jsme návrh inovace oborové soustavy

Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

Číst více

05. prosinec 2024

Představujeme Mapu spádovosti, nový nástroj pro rodiče, školy i odborníky

Mapa spádovosti je novým nástrojem, který umožňuje snadno a rychle zjistit spádovou školu podle konkrétní adresy nebo přehledně zobrazit rozdělení spádových oblastí jednotlivých škol ve městech.

Číst více