Autoři publikace projektu P-KAP se zamýšlejí nad tím, proč dochází k předčasným odchodům mladých lidí ze vzdělávacího systému a jak podpořit prevenci v této oblasti.

Proč mladí lidé opouštějí školu nebo obor, který si zvolili, ještě dřív, než studium dokončí? Důvodů a příčin existuje celá řada a individuálně se velmi liší. Nicméně těch, kteří předčasně „vypadávají" ze vzdělávání, je v České republice kolem sedmi procent. Jak můžeme těmto předčasným odchodům zabránit?

K hledání odpovědí potřebujeme pochopit, jaké faktory se na předčasných odchodech podílejí. V projektu P-KAP jsme se věnovali tématu předčasných odchodů především středoškoláků optikou devíti různých pohledů představujících tematické oblasti akčního plánování. Z nich vyplynuly i náměty na opatření, která vypadají na první pohled překvapivě. Nabízíme vám je ve stručném a přehledném materiálu Předčasné odchody ze vzdělávání ve vztahu k oblastem intervence krajského akčního plánování.

Zároveň nabízíme inspirativní příklady ze škol, které některé z problémů předčasných odchodů řeší.


Projekt P-KAP metodicky podporuje kraje při tvorbě krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání a školy při vytváření školních akčních plánů nebo plánů aktivit v devíti základních strategických oblastech vzdělávání. Učí cílové skupiny strategicky řídit a akčně plánovat svůj rozvoj, zpracovávat analýzu, využívat zdroje, průběžně vyhodnocovat dosahování cílů, účinně reagovat na změny.

Logolink OP VVV

Další aktuality

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více

20. červen 2025

V sérii konferencí jsme představili revizi kurikula pro předškolní a základní vzdělávání

Šestnácti odborných konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech se zúčastnilo téměř 3 200 pedagogických pracovníků a pracovnic.

Číst více