Téměř 600 základních škol zahájilo v září letošního roku výuku v souladu s upraveným rámcovým vzdělávacím programem. 

Jedná se především o školy, které se na jaře letošního roku přihlásily k podpoře od Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR). 

V rámci podpory mají totiž školy možnost čerpat širokou škálu webinářů, workshopů a konzultací spojených se zaváděním nové informatiky a digitálních kompetencí do výuky.

Na základě dotazníkového šetření v těchto školách vyplynulo, že klíčovým faktorem pro úspěšnost je čas, kdy jednotlivé školy s přípravou začnou. „Využijte nabízené podpory ze strany Národního pedagogického institutu České republiky a zapojte se co nejdříve,“ vyzývá školní metodik ICT Tomáš Řebíček, který je součástí týmu, jenž v NPI ČR koordinuje podporu školám v zavádění nové informatiky. A dodává, že zájem škol roste, neboť jen během podzimu prošlo vzdělávacími akcemi k revizím ICT v NPI ČR přes 3 000 učitelů.

Ze základních škol, které se již do realizace ICT v tomto roce zapojily, zní zatím velmi pozitivní ohlasy a většina z nich tuto změnu ve svých osnovách vítá. „Vzhledem k tomu, že jsme už delší dobu pociťovali nutnost ke změně ŠVP v přístupu k informatice, jakmile se naskytla možnost, sama jsem se do kurzů Národního pedagogického institutu pro ředitele škol přihlásila hned na začátku a následně jsem se stala i lektorem. Jedním z důvodů bylo, že jsem mohla být hned u zdroje informací, a využít tak pomoci, která se nabízela,“ říká ředitelka základní školy v Dobrušce Alena Bačíková.

Program podpory NPI ČR je prakticky rozdělen do tří úrovní, a to v závislosti na tom, v jaké fázi implementace ICT se škola nachází,“ dodává Tomáš Řebíček. Pro školy, které teprve s novou výukou začínají, je vytvořen tzv. Startovací balíček, který obsahuje webináře pro ředitele škol, jejich zástupce, školní koordinátory ŠVP a metodiky IT. Navazují workshopy Startovacího balíčku pro učitele nové informatiky pro 1. a 2. stupeň ZŠ. Webináře tohoto modulu jsou zaměřeny na všechny čtyři oblasti nové informatiky – Algoritmizace a programování; Informační systémy; Digitální technologie a Data, informace a modelování.

Lektory všech nabízených webinářů jsou ředitelé z praxe a učitelé nové informatiky, kteří si procesem zavádění ICT již prošli, a mohou tedy informace sdílet nejen na teoretické rovině, ale jednotlivé kroky zasadit přímo do praktických situací.

V další fázi mohou učitelé využít kombinovaných kurzů pro rozvíjení dovedností s rozsahem 16–24 hodin, jež jsou podporou k výuce nové informatiky a jejichž součástí je i edukační robotika. Tento druh kurzů je velmi často nabízen v kombinované formě, tedy v prezenční a distanční, a po novém roce budou otevřeny kurzy i pro rozvíjení digitálních kompetencí.

Interaktivním prvkem podpory pro všechny učitele je tzv. DIGI Plovárna, kde facilitátor z řad NPI ČR vytváří prostor pro sdílení praktických zkušeností a rad se zaváděním a rozvojem nové informatiky a digitálních kompetencí.

Kromě výše zmíněné podpory mohou školy využít i přímé konzultace probíhající v režimu 1 : 1, kde zástupce školy má k dispozici bezplatně průvodce, který mu napomáhá při realizaci potřebné změny v rámci ICT. V případě potřeby se školy mohou přihlásit buď přes webové stránky (revize.edu.cz/kdo-mi-pomuze), nebo za pomoci metodika pro revize ICT na krajských pracovištích NPI ČR. Národní pedagogický institut České republiky neustále pracuje na rozšíření nabídky kurzů, vzdělávacích akcí a další podpory. Všechny tyto akce jsou k nalezení na webové stránce www.revize.edu.cz.

Vzhledem k tomu, že výuku dle nových ŠVP je nutné zahájit od září 2023, resp. září 2024, tak bych školám, které ještě nezačaly, doporučila zahájit přípravu co nejdříve. Sami jsme začali s tím, co máme, a neznamená to, že disponujeme moderní IT učebnou nebo roboty za statisíce korun. Každá škola si do svého ŠVP klade takové cíle, jaké je schopná dosáhnout. Klíčem k úspěšné změně je nadšení, a i malé kroky vpřed se počítají,“ říká Alena Bačíková.

Další aktuality

26. září 2024

Jak lépe připravovat děti na život v digitální éře?

Cílem spolupráce Partnerství pro vzdělávání 2030+ a NPI je propojit klíčové experty a expertky při hledání cest, jak zlepšit digitální wellbeing dětí ve školním prostředí.

Číst více

25. září 2024

Švédské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

Číst více

12. září 2024

Podepsali jsme memorandum o spolupráci s organizací Elixír do škol

Ředitelé Ivo Jupa a Petra Prošková podepsali memorandum, aby mohly obě organizace lépe koordinovat aktivity zaměřené na profesní vzdělávání učitelů a na podporu motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání.

Číst více

10. září 2024

Litva: co přinesla pilotáž externího hodnocení v odborném vzdělávání

Litva od roku 2022 postupně zavádí peer review jako formu externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy. K jakým závěrům a doporučením dospěla v rámci pilotního projektu?

Číst více

04. září 2024

Ke spolupráci více tíhnou začínající učitelé i soukromé školy, ukazuje výzkum

Jak hodnotí čeští učitelé odborného vzdělávání spolupráci s vedením a kolegy? Spolupráce je celkově z hlediska postojů lépe přijímána na soukromých školách. Pozitivní postoj ke spolupráci s vedením mají především začínající učitelé.

Číst více