Na rakouských školách byl ve školním roce 2021/2022 zaveden nový systém řízení kvality, který má pomoci dostát zvyšujícím se nárokům na školní vzdělávání.

Požadavky kladené na školní vzdělávání a výuku jsou stále rozmanitější: rodiče, žáci, trh práce, školy na vyšších stupních vzdělávání, tvůrci vzdělávací politiky – ti všichni mají konkrétní představy o tom, jakých výsledků by školy měly dosahovat a jak by měla kvalitní výuka a dobrá škola vypadat. Na rakouských školách byl proto zaveden nový systém řízení kvality, který má pomoci dostát těmto zvyšujícím se nárokům.

Výchozí bod

Systémy řízení kvality existují na všeobecných a odborných školách v Rakousku již dlouhou dobu. V návaznosti na zákon o reformě vzdělávání (Bildungsreformgesetz) z roku 2017 byly dříve samostatné systémy řízení kvality pro všeobecné vzdělávání (SQA) a odborné vzdělávání a přípravu (QIBB) sjednoceny a mají nové zaměření. Nový systém řízení kvality pro školy (QMS) je postupně zaváděn do praxe od školního roku 2021/2022. Jeho obsah vychází z nového rámce kvality, který vstoupil v platnost již v lednu 2021.

QMS – nový systém řízení kvality pro školy

Nový systém řízení kvality pro školy bude postupně zaváděn ve všech typech škol v celém Rakousku během následujících dvou školních let. Klade si za cíl co nejlépe podporovat odbornou práci pedagogických pracovníků a výsledky učení žáků.

Předpokladem úspěchu je, aby školy samy sebe vnímaly jako neustále se vyvíjející, učící se organizace. Vedení školy a všichni učitelé by měli koordinovaně pracovat na kvalitě školy, aby systematicky zlepšovali její učební procesy a výsledky. Za tímto účelem poskytuje systém řízení kvality příslušné nástroje a metody prostřednictvím webové stránky www.qms.at (například plán rozvoje školy a příručku pro interní evaluaci školy a zpětnou vazbu). Proces rozvoje kvality a jejího zajišťování na všech místech školy je řízen vedením školy za podpory školních koordinátorů kvality.

Klíčovým aspektem tohoto procesu je vytváření a využívání důkazů (informací, dokumentů a dat) o kvalitě škol a výuky k tomu, aby bylo možné dělat informovaná rozhodnutí týkající se škol a žáků.

Jednotný rámec kvality

Systém řízení kvality je součástí „rámce kvality pro školy“. Tento rámec, který je v platnosti od ledna 2021, byl vyvinut odborníky v posledních letech a vztahuje se na všechny typy škol. Je základem pro obsah systému řízení kvality pro školy a pro řešená témata.

Rámec kvality popisuje základní charakteristiky školní kvality prostřednictvím pěti dimenzí kvality znázorněných na obrázku 1. Čtyři z těchto dimenzí se zaměřují na procesy a jedna na výsledky a dopady práce školy. V těchto dimenzích jsou popsány podstatné aspekty školní kvality tak, že každá dimenze je rozdělena do oblastí kvality. Každá oblast kvality pak obsahuje úvodní klíčové sdělení a kritéria kvality.

Rizeni kvality

 

Podpůrné akce

Nové pojetí řízení kvality na školách vedlo také ke změnám v centrálních institucích. Rakouský referenční bod pro zajišťování kvality v odborném vzdělávání a přípravě (ARQA-VET) byl na začátku roku 2021 převeden na referenční bod pro kvalitu ve všeobecném a odborném vzdělávání a přípravě (RQB). RQB pomáhá ministerstvu školství při implementaci systému řízení kvality.

V červenci 2020 byl založen Spolkový institut pro zajišťování kvality v rakouském školství (IQS). Podílí se na monitorování vzdělávání a poskytuje na důkazech založené analýzy i teoretickou odbornou základnu pro další rozvoj školského systému.


Přeložila Aneta Vencovská

Austria: new quality management in schools [online]. Cedefop, 23/11/2021 [cit. 2022-01-05].

 

Další aktuality

16. prosinec 2024

48 škol na cestě k modernímu vzdělávání

V říjnu jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů a dlouhodobě podpořit rozvoj škol.

Číst více

11. prosinec 2024

Konference Strategie 2030+

Dne 12. prosince 2024 se uskuteční konference, kterou každoročně pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Konference zhodnotí posuny vzdělávací politiky v ČR a představí priority na další období.

Číst více

10. prosinec 2024

Dánsko zavádí nový typ střední odborné školy

Dánsko přichází s novým typem gymnázia, které má přilákat mladé lidi k odbornému vzdělávání. Kromě přípravy studujících na trh práce navíc otevírá dveře k dalšímu studiu.

Číst více

06. prosinec 2024

Připravili jsme návrh inovace oborové soustavy

Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

Číst více

05. prosinec 2024

Představujeme Mapu spádovosti, nový nástroj pro rodiče, školy i odborníky

Mapa spádovosti je novým nástrojem, který umožňuje snadno a rychle zjistit spádovou školu podle konkrétní adresy nebo přehledně zobrazit rozdělení spádových oblastí jednotlivých škol ve městech.

Číst více