Hlavním posláním konference, která se konala již počtvrté, bylo poukázat na důležitost a význam odolnosti a samostatnosti jako součásti výchovy mladé generace, a tím přispět k budoucí prosperitě České republiky.

Konferenci na téma „Odolnost a samostatnost“ v horní parlamentní komoře inicioval senátní vzdělávací výbor ve spolupráci s Nadací Pangea, Národním pedagogickým institutem ČR a prázdninovou školou Lipnice. Cílem konference bylo vyzvednout a na praktických příkladech ukázat význam odolnosti a samostatnosti pro život člověka a celé společnosti a zároveň podpořit celistvou výchovu, která je otevřená moderním trendům, a přitom vychází z nejlepších tradic a kořenů výchovy a vzdělávání.

Výchova v přírodě posiluje odolnost, odvahu a chuť objevovat svět, ale také odpovědnost za sebe sama i svoje okolí. Je proto třeba zaměřit se už ve škole na aktivity, které žáky formou zážitku učí schopnosti řešit problém, překonávat překážky, správně se rozhodnout, napravit případnou chybu a nést za svá rozhodnutí zodpovědnost,“ říká Jiří Růžička, předseda senátního Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice.

Předseda Senátu Miloš Vystrčil dodává: „Odolnost nelze rozvíjet jen samu o sobě, ale vždy jako součást píle a úsilí napříč různými oblastmi lidské činnosti. Dříve spočívala odolnost v materiálním zabezpečení, dnes jedná hlavně o obranu hodnot a základních principů, na kterých je společnost založena. Je proto důležité být odolný proti populistům a dezinformacím, v tomto smyslu se Senát snaží jít příkladem.“

První zástupce náčelníka Generálního štábu Armády ČR Miroslav Hlaváč hovořil na konferenci o tom, jak odolný občan, odolná společnost rovná se odolný stát. Přednosta Dětské psychiatrické kliniky 2. LF UK a FN v Motole Michal Hrdlička zdůraznil význam odolnosti na rozhraní psychiatrie a každodenního života. Vystoupil zde také bývalý reprezentant v biatlonu Ondřej Moravec, odborníci z oblasti pedagogiky, psychologie, armády a sportu včetně zástupců organizací, kteří představili konkrétní příklady, jak lze s odolností a samostatností pracovat v praxi.

Mladá generace vyrůstající v blahobytu, bezpečí a jistotách, kterou naše společnost v historii nezažila, je paradoxně nespokojená, nejistá a bez cílů. Většinu věcí tak těžce získaných díky odvaze, odolnosti předchozích generací si neváží a nemají k nim vztah. Chybí jim vůle, nasazení a aktivita. Generace, která je plně zasažena virtuálním světem, se všemi aplikacemi, lákadly, a hlavně bez žádného pohybu. Jen postupným vystavováním realitě a nejistotám dnešního světa je můžeme přirozeně vzdělat. Takovým prostředím může být příroda. Pobyt v přírodě je prvním krokem k získání větší odolnosti a samostatnosti mladých lidí,“ vysvětluje předseda správní rady Nadace Pangea Miroslav Hanuš.


Konference se uskutečnila pod záštitou předsedy Senátu Miloše Vystrčila a za podpory Evy Pavlové, manželky prezidenta republiky.


Kontakt pro média

Radek Hanuš, předseda organizačního výboru konference a člen dozorčí rady Nadace Pangea

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

tel. 734 280 518

Další aktuality

26. září 2024

Jak lépe připravovat děti na život v digitální éře?

Cílem spolupráce Partnerství pro vzdělávání 2030+ a NPI je propojit klíčové experty a expertky při hledání cest, jak zlepšit digitální wellbeing dětí ve školním prostředí.

Číst více

25. září 2024

Švédské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Švédsku.

Číst více

12. září 2024

Podepsali jsme memorandum o spolupráci s organizací Elixír do škol

Ředitelé Ivo Jupa a Petra Prošková podepsali memorandum, aby mohly obě organizace lépe koordinovat aktivity zaměřené na profesní vzdělávání učitelů a na podporu motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání.

Číst více

10. září 2024

Litva: co přinesla pilotáž externího hodnocení v odborném vzdělávání

Litva od roku 2022 postupně zavádí peer review jako formu externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy. K jakým závěrům a doporučením dospěla v rámci pilotního projektu?

Číst více

04. září 2024

Ke spolupráci více tíhnou začínající učitelé i soukromé školy, ukazuje výzkum

Jak hodnotí čeští učitelé odborného vzdělávání spolupráci s vedením a kolegy? Spolupráce je celkově z hlediska postojů lépe přijímána na soukromých školách. Pozitivní postoj ke spolupráci s vedením mají především začínající učitelé.

Číst více