NPI ČR vydal k novému školnímu roku sedm doporučení pro školy, jak pracovat s umělou inteligencí. Jsou zpracována zvlášť pro ředitele, učitele, žáky i rodiče.

Vydáním doporučení reaguje NPI ČR na příchod nástrojů generativní umělé inteligence (AI) typu ChatGPT a jejich rozšíření mezi širokou veřejnost. 

NPI ČR přichází s radami, pomocí a podporou, jak s tímto novým fenoménem ve školách naložit. Snaží se tak předejít nevhodným scénářům, kdy školy dosud neznámé a neprobádané nástroje umělé inteligence ignorují nebo zakazují.

Od září nabídne NPI ČR učitelům zdarma online kurzy na téma AI ve škole. Doporučení k zavádění AI do výuky dostanou školy také formou konzultací od profesionálních IT konzultantů (tzv. IT guru) nebo krajských ICT metodiků. Pro školy i rodiče je určen kulatý diskuzní stůl Umělá inteligence ve školách, který se koná online 27. září, nebo Super Mega Digi Day, který plánuje na prosinec NPI ČR spolu s GUG.cz a který bude zaměřen na AI.

Na jaře 2023 vznikla v NPI ČR i na základě impulzu MŠMT expertní pracovní skupina, která má na starosti začlenění AI v rámci podpory škol. Vytvořila soubor doporučení, jak se mají školy k AI postavit. Členy pracovní skupiny jsou zástupci akademické i veřejné sféry, organizací, které se AI věnují, jako jsou AI dětem, studenti Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia a také pedagogové z praxe, kteří už mají se zaváděním AI do výuky praktické zkušenosti.



Podporu školám poskytuje NPI ČR v rámci metodické podpory digitálního vzdělávání, kterou financuje z Národního plánu obnovy (NPO 3.1 Digi) a která zahrnuje nejen AI, ale vše související s efektivním využíváním technologií ve školách.

Další aktuality

19. únor 2025

Veřejná konzultace k návrhu RVP pro základní školy speciální

Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.

Číst více

10. únor 2025

Jak fungují individuální vzdělávací účty v Evropě: doporučení pro ČR

Mnohé země motivují dospělé k rozvoji dovedností prostřednictvím individuálních vzdělávacích účtů. Praxe se stát od státu liší, ale benefity zůstávají. Co lze vyvodit ze zahraničních zkušeností pro Česko?

Číst více

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více