Připravili jsme pro vás nové dva díly podcastů k tématu výuky žáků s odlišným mateřským jazykem. Tentokrát jsme hovořili s Michaelou Jiroutovou, dlouholetou pracovnicí neziskové organizace META.
V prvním díle se Michaela Jiroutová věnuje zejména tomu, jak ve škole zvládnout příchod žáka s odlišným mateřským jazykem a jak se lépe vcítit do toho, co tito žáci zažívají. Jak mohou středoškolští učitelé pomoci žákům s rychlejší integrací i osvojením češtiny? Co se na školách, které mají s prací se žáky s OMJ zkušenosti, osvědčilo?
Na střední škole se žáci při výuce každého předmětu učí používat speciální jazyk, odbornou terminologii a slovní zásobu. Žák s OMJ proto potřebuje velkou míry podpory od pedagogů – nikdy se mu nemůže zpočátku dařit úspěšně pojmout veškeré učivo. I s tím je potřeba pracovat, aby žáci s OMJ předčasně neodcházeli ze vzdělávání.
Ve druhém díle podcastu se Michaela Jiroutová soustředí na to, jak pomoci žákům a studentům zvládnout přijímací a maturitní zkoušku na SŠ. Kde hledat pomoc a podporu? Jaké jsou klíčové prvky pro úspěšné zvládnutí studia na střední škole?
V článcích k podcastům najdete praktické výukové tipy pro středoškolské učitele žáků s OMJ i tipy, kde hledat další vzdělávání i pomoc.