Do knihovny člověk může přijít za knihami, ale také za rozvojem dovedností pro život. Knihovny jsou vhodným místem pro vzdělávání dospělých, ale jejich transformaci do vzdělávacích a komunitních center je třeba podpořit. Jedním z kroků je memorandum o spolupráci mezi knihovnami a NPI.

K tomu, aby se lidé orientovali a uspěli v životě, potřebují dovednosti. Můžeme jim říkat dovednosti pro život. Jedná se o široký pojem, který nemá jednotnou definici. Do jisté míry se dovednosti pro život překrývají s měkkými, průřezovými či přenositelnými dovednostmi a klíčovými kompetencemi. Dovednosti pro život však nejsou doménou pouze počátečního vzdělávání, jejich rozvoj by měl pokračovat i v dospělosti.

Dovednosti pro život zahrnují neohraničenou množinu dovedností: čtenářské, matematické, digitální, osobnostní, sociální, občanské, environmentální, finanční, zdravotní, mediální a mnohé další obecnějšího charakteru. Představují přínos pro osobní, rodinný i společenský život člověka. Jejich nezbytnost ale rozpoznávají i zaměstnavatelé, jak ukazuje zpráva Světového ekonomického fóra Future of Jobs 2023. Jako klíčové dovednosti v roce 2023 zaměstnavatelé uvádějí:

  1. analytické myšlení
  2. kreativní myšlení
  3. odolnost, flexibilitu a agilitu
  4. motivaci a sebeuvědomění
  5. zvídavost a celoživotní učení

Ilustrační foto

Za rozvojem životních dovedností do knihovny

Velký potenciál pro rozvoj dovedností pro život představují vedle neziskových organizací a dalších vzdělavatelů dospělých právě knihovny. Mnohé z nich již dokonce provozují vzdělávací a poradenské aktivity vedoucí k posílení vybraných dovedností pro život u jejich návštěvníků. A nabídka je pestrá.

Například v Krajské knihovně v Pardubicích formují sociální a občanské kompetence seniorů. Poskytují jim podporu v tom, aby si ve skupině dokázali samostatně organizovat aktivity, které je zajímají. Knihovna Ústeckého kraje zase nabízí databázi pomůcek pro lidi se specifickými vzdělávacími potřebami, včetně kompenzačních pomůcek, a pořádá školení, jak s pomůckami pracovat. A v Městské knihovně v Břeclavi mohou ženy na mateřské dovolené absolvovat počítačové kurzy.

Proč jsou zrovna knihovny vhodným místem pro rozvoj životních dovedností dospělých? Především nabízejí neformální a bezpečné vzdělávací prostředí. To může pomoci překonat ostych lidem, kteří si s sebou nesou negativní zážitky z povinné školní docházky a averzi ke školnímu vzdělávání. Síť knihoven je téměř v každé obci a zahrnuje přes 6 000 knihoven a jejich poboček (Ministerstvo kultury, 2022). Zároveň jsou knihovny součástí provázaného, funkčního systému: disponují způsoby sdílení informací, know-how a dobré praxe.

Přes knihy ke vzdělávacím a komunitním centrům

Knihovny už dávno nejsou pouhé půjčovny knih. Profilují se také jako pilíře občanské společnosti a přirozená centra komunit a jako instituce podporující vzdělávání a vzdělanost. Je důležité, aby se tento posun odrazil v povědomí nejen veřejnosti, ale i tvůrců politik.

Knihovny si uvědomují potřebu průběžného vzdělávání dospělých, včetně těch v produktivním věku. Zatímco univerzity třetího věku určené seniorům jsou již běžným konceptem, usilují knihovny také o vytvoření „univerzit druhého věku“ pro všechny dospělé v produktivním věku.

Ačkoliv má řada knihoven v oblasti celoživotního učení vizi i nasazení, neobejdou se bez další podpory. Mezi největší překážky patří roztříštěnost neformálního vzdělávání dospělých a neexistující koncepce. Problémy způsobují také časově a finančně ohraničené projekty, které znemožňují kontinuálně rozvíjet započatou činnost.

Mezirezortní spolupráce s knihovnami

Knihovny v současné době provozují celou řadu aktivit, které jdou nad rámec tradičního pojetí knihoven. Do těchto činností patří i rozvoj dovedností pro život u dospělých. Je proto důležité, aby s novým sebepojetím knihoven začali počítat také tvůrci politik a další aktéři v oblasti vzdělávání dospělých a celoživotního učení.

Jedním z takových kroků je podepsání memoranda mezi Národním pedagogickým institutem ČR a Sdružením knihoven ČR na začátku roku 2023, s cílem propojit síť krajských pracovišť Národního pedagogického institutu se sítí krajských a dalších knihoven. Ustavená pracovní skupina se bude zabývat i vzděláváním dospělých, například:

  • podporou role knihoven jako vzdělávacích institucí, které přispívají k rozvoji čtenářské, informační a mediální gramotnosti;
  • podporou informovanosti dospělých v oblasti možností prohlubování gramotností a získávání profesních kvalifikací v průběhu celého života.

Již dříve, v roce 2021, bylo podepsáno memorandum o spolupráci mezi Ministerstvem kultury a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, v němž se strany zavazují ke koordinovanému postupu při budování a rozvoji vzdělané, kulturní a soudržné společnosti.

Téma rozvoje dovedností pro život v knihovnách bylo součástí kulatého stolu projektu Evropská agenda pro učení dospělých. Akce proběhla 8. září 2023 za účasti zástupců tvůrců politik (Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy), knihoven a Úřadu práce ČR.


Foto od Josh Felise na Unsplash

Memorandum o spolupráci mezi Národním pedagogickým institutem ČR a Sdružením knihoven ČR [online]. 2023 [cit. 2023-10-04]. Dostupné z: https://press.npi.cz/files/memorandum-sken.pdf

Memorandum o spolupráci Ministerstva kultury a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy [online]. 2021 [cit. 2023-10-04]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/ministri-kultury-a-skolstvi-podepsali-memorandum-o

NÁRODNÍ KNIHOVNA ČESKÉ REPUBLIKY – KNIHOVNICKÝ INSTITUT. Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2021–2027 s výhledem do roku 2030 [online]. Praha, 2020 [cit. 2023-10-03]. Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/docs/koncepce-rozvoje-knihoven-2021-2027

WORLD ECONOMIC FORUM. Future of jobs 2023: These are the most in-demand skills now – and beyond [online]. [cit. 2023-10-03]. Dostupné z: https://www.weforum.org/agenda/2023/05/future-of-jobs-2023-skills/


Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?

Další aktuality

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více

15. leden 2025

Nový portál usnadní školám práci s rámcovými vzdělávacími programy

Národní pedagogický institut spustil v lednu 2025 moderní portál pro prohlížení a tvorbu rámcových vzdělávacích programů.

Číst více

14. leden 2025

MŠMT a NPI připravily největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

Číst více