Web Zapojmevšechny.cz zveřejnil tři rozhovory týkající se integrace dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole a dětí s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami.

Mateřská škola Srdíčko v pražských Modřanech má dlouholeté zkušenosti s integrací dětí s odlišným mateřským jazykem a dětí s různými typy postižení. Jak škola dosáhla toho, že má mezi rodiči tak dobrou pověst?

Všichni pedagogičtí pracovníci tu pracují s nadstandardním přístupem a rádi, "ze srdíčka". V každé třídě školy najdeme asistenta pedagoga, působí zde také školní asistent a dvojjazyčný asistent. 

V první části rozhovoru se dozvíte, proč a jak se právě tato školka zaměřila na děti s odlišným mateřským jazykem, jaké cizí jazyky jsou zde nejčastější, jak paní ředitelka přesvědčila své kolegy, aby se vydali právě touto cestou, i jak pomáhá zřizovatel. Navíc zde Radana Mikšová prozrazuje, jaké jazykové skupiny jsou pro integraci vhodnější, jak spolupracují také s ostatními středisky, i jaké pomůcky ve školce využívají – ty můžete vidět ve fotogalerii, kterou jsme ve školce pořídili.

Ve druhé části rozhovoru s ředitelkou pražské mateřské školy Srdíčko Mgr. Radanou Mikšovou se dočtete o jejích zkušenostech s prací dvojjazyčné asistentky, doučováním českého jazyka nebo se spoluprací s rodiči dětí s odlišným mateřským jazykem. Navíc zde najdete tipy na možnosti financování pozice dvojjazyčného asistenta v MŠ.

Trochu jinou problematikou se zabýváme v dalším rozhovoru s Radanou Mikšovou. Ředitelka pražské mateřské školy Srdíčko totiž navštívila v rámci zahraniční stáže vzdělávací zařízení v Dánsku. V rozhovoru popisuje, jak se na stáž dostala a za jakých podmínek, co ji překvapilo, jaké jsou rozdíly v předškolním vzdělávání českých a dánských dětí i v přístupech pedagogů. Navíc uvádí příklady dobré praxe v oblasti předškolního vzdělávání, které by ráda postupně zavedla i ve své školce.


Web Zapojmevsechny.cz vznikl v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky. Projekt je spolufinancován EU.


Logolink OP VVV

Další aktuality

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více

15. leden 2025

Nový portál usnadní školám práci s rámcovými vzdělávacími programy

Národní pedagogický institut spustil v lednu 2025 moderní portál pro prohlížení a tvorbu rámcových vzdělávacích programů.

Číst více

14. leden 2025

MŠMT a NPI připravily největší změnu ve vzdělávání za posledních 20 let

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli děti a žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání.

Číst více