Web Zapojmevšechny.cz zveřejnil tři rozhovory týkající se integrace dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole a dětí s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami.

Mateřská škola Srdíčko v pražských Modřanech má dlouholeté zkušenosti s integrací dětí s odlišným mateřským jazykem a dětí s různými typy postižení. Jak škola dosáhla toho, že má mezi rodiči tak dobrou pověst?

Všichni pedagogičtí pracovníci tu pracují s nadstandardním přístupem a rádi, "ze srdíčka". V každé třídě školy najdeme asistenta pedagoga, působí zde také školní asistent a dvojjazyčný asistent. 

V první části rozhovoru se dozvíte, proč a jak se právě tato školka zaměřila na děti s odlišným mateřským jazykem, jaké cizí jazyky jsou zde nejčastější, jak paní ředitelka přesvědčila své kolegy, aby se vydali právě touto cestou, i jak pomáhá zřizovatel. Navíc zde Radana Mikšová prozrazuje, jaké jazykové skupiny jsou pro integraci vhodnější, jak spolupracují také s ostatními středisky, i jaké pomůcky ve školce využívají – ty můžete vidět ve fotogalerii, kterou jsme ve školce pořídili.

Ve druhé části rozhovoru s ředitelkou pražské mateřské školy Srdíčko Mgr. Radanou Mikšovou se dočtete o jejích zkušenostech s prací dvojjazyčné asistentky, doučováním českého jazyka nebo se spoluprací s rodiči dětí s odlišným mateřským jazykem. Navíc zde najdete tipy na možnosti financování pozice dvojjazyčného asistenta v MŠ.

Trochu jinou problematikou se zabýváme v dalším rozhovoru s Radanou Mikšovou. Ředitelka pražské mateřské školy Srdíčko totiž navštívila v rámci zahraniční stáže vzdělávací zařízení v Dánsku. V rozhovoru popisuje, jak se na stáž dostala a za jakých podmínek, co ji překvapilo, jaké jsou rozdíly v předškolním vzdělávání českých a dánských dětí i v přístupech pedagogů. Navíc uvádí příklady dobré praxe v oblasti předškolního vzdělávání, které by ráda postupně zavedla i ve své školce.


Web Zapojmevsechny.cz vznikl v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky. Projekt je spolufinancován EU.


Logolink OP VVV

Další aktuality

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více