Připravili jsme překlad článku Evropského střediska pro rozvoj odborného vzdělávání o nové webové stránce slovenského Ministerstva práce, sociálních věcí a rodiny, která poskytuje podrobná data o absolventech sekundárního a terciárního vzdělávání.

Na začátku roku spustilo slovenské Ministerstvo práce, sociálních věcí a rodiny společně s dalšími partnery novou webovou stránku, která poskytuje podrobná data o absolventech sekundárního a terciárního vzdělávání.

Slovensko na tomto webu propojilo data z různých administrativních zdrojů a informačních systémů: ze vzdělávacího sektoru, služeb zaměstnanosti, sociálních pojišťoven a systémů nákladů práce. Připravuje se také využití dat ze zdravotních pojišťoven.

Následující ukazatele statusu absolventů jsou dostupné pro každou ze 733 středních škol a jejich 366 oborů vzdělání a pro 33 vysokých škol a jejich 1415 studijních oborů:

  • zaměstnanost (optimální, alternativní, mimo obor studia),
  • krátkodobá smlouva,
  • samostatná výdělečná činnost,
  • registrovaná nezaměstnanost,
  • pokračování v sekundárním nebo terciárním vzdělávání,
  • mateřská nebo rodičovská dovolená,
  • jiné (práce v zahraničí, dobrovolná nezaměstnanost atd.).

Na webu lze najít také geografické rozmístění absolventů, top 3 zaměstnání, top 3 odvětví, průměr a medián mezd, míru registrované nezaměstnanosti a průměrnou dobu ve dnech potřebnou k nalezení prvního zaměstnání. 

Individuální monitorování poprvé umožňují anonymizované trajektorie absolventů. Přesné popisy související s dobou začátku zaměstnání (SK NACE Rev. 2, SK ISCO-08, identita a oficiální adresa společnosti, mzda) a registrovanou nezaměstnaností společně s uplatněním nástrojů aktivní politiky trhu práce jsou k dispozici pro každého jednotlivého absolventa. Tyto individuální trajektorie nejsou veřejně dostupné, ale pro odborníky představují cenný zdroj dat.

Veřejně přístupné jsou ukazatele k jednotlivým školám a oborům studia. Webová stránka umožňuje srovnávat dvě školy a/nebo školu či obor studia s agregovanými regionálními či národními daty. Nástroj může pomoci žákům dělat informovaná rozhodnutí při výběru školy.

Sledování uplatnění absolventů může rovněž doplnit prognózy poptávky na trhu práce a zásadním způsobem zlepšit regulování současné nabídky absolventů.

Přeložila Aneta Vencovská

Slovakia: Graduate-tracking instrument launched [online]. Cedefop, 19/05/2020 [cit. 2020-07-07]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/slovakia-graduate-tracking-instrument-launched

Photo by John Schnobrich on Unsplash

Další informace najdete na webu www.refernet.cz.

Další aktuality

02. září 2025

Příručka pro školy: Jak se stát centrem celoživotního učení

Jak systematicky rozvíjet další vzdělávání a stát se tak centrem celoživotního učení? Nová publikace pomáhá středním odborným školám připravit plán rozvoje celoživotního učení a převést ho do konkrétních kroků pomocí akčního plánování.

Číst více

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více