Hlavním cílem projektu je připravit a realizovat řešení rostoucích nerovností ve vzdělávání. Podpora ve výši dvou miliard korun z Národního plánu obnovy bude určena pro nejméně 400 škol s vyšším poměrem sociálně znevýhodněných žáků.

S výzvou na podporu znevýhodněných škol přišlo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s cíli Strategie 2030+.

Česká republika trpí značnou rozdílností v kvalitě škol. Výrazně se liší výsledky mezi školami, a naopak se relativně málo liší výsledky žáků uvnitř škol. Nárůst nerovností je přitom jedním z faktorů, které podle zjištění PISA přispívají ke zhoršování průměrných výsledků vzdělávání. Také výsledky mezinárodních i národních šetření potvrzují, že dosažená úroveň vzdělanosti je v ČR ovlivněna výrazně nejen socioekonomickým statusem, ale i samotným místem bydliště dítěte. Žáci žijící v oblastech s vyšším množstvím sociálně vyloučených lokalit dosahují v testech ověřujících vzdělávací výsledky nižšího skóre než žáci žijící v regionech, kde je vyšší kvalita života. Negativní dopad na žáky, a to zejména na žáky pocházející ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí a z rodin s nižšími příjmy, měla i pandemická opatření… To vše se odráží nejen na jejich budoucnosti, ale také v rámci celospolečenských nákladů.

Hlavním cílem projektu Podpora rovných příležitostí je připravit a realizovat řešení rostoucích nerovností ve vzdělávání poskytováním vícevrstvé podpory školám vybraným k podpoře v roce 2022 až 2025, metodická podpora doučování pro žáky ohrožené školním neúspěchem a posilování kompetencí pedagogických pracovníků pro práci s heterogenními skupinami žáků se zohledněním specifik jednotlivých skupin.

Dílčím cílem projektu je navrhnout a ověřit budoucí systém financování škol dle indexu socioekonomického znevýhodnění žáků stanoveného kombinací několika indikátorů v souladu s prioritou Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+ (SL 2.2.3).

Pomoc bude probíhat v rámci 2 okruhů:

  • Okruh 1: Podpora znevýhodněných škol – MŠMT vybralo 400 škol, v nichž bude pomoc realizována ve dvou vlnách.
  • Okruh 2: Evaluace podpory a podklady k návrhu nového systému financování škol na základě socioekonomického znevýhodnění.

Projekt Podpora rovných příležitostí bude navazovat na zkušenosti a výstupy z kmenové činnosti a projektů, které Národní pedagogický institut České republiky (resp. NÚV a NIDV do roku 2020) realizuje nebo realizoval v nedávné minulosti. Budou využívány a dále rozvíjeny vytvořené metodiky, know-how, bude realizována spolupráce se sítí odborníků, a to v rámci doprovodného projektu k vlastním projektům podporovaných škol.


Tiskovou zprávu k Výzvě najdete na stránkách MŠMT.

V případě dotazů nás kontaktujte na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..


NPO

Další aktuality

16. prosinec 2024

48 škol na cestě k modernímu vzdělávání

V říjnu jsme zahájili program adresné podpory, do něhož bylo vybráno 48 škol z celé České republiky. Cílem je pomoci s inovacemi školních vzdělávacích programů a dlouhodobě podpořit rozvoj škol.

Číst více

11. prosinec 2024

Konference Strategie 2030+

Dne 12. prosince 2024 se uskuteční konference, kterou každoročně pořádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Konference zhodnotí posuny vzdělávací politiky v ČR a představí priority na další období.

Číst více

10. prosinec 2024

Dánsko zavádí nový typ střední odborné školy

Dánsko přichází s novým typem gymnázia, které má přilákat mladé lidi k odbornému vzdělávání. Kromě přípravy studujících na trh práce navíc otevírá dveře k dalšímu studiu.

Číst více

06. prosinec 2024

Připravili jsme návrh inovace oborové soustavy

Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

Číst více

05. prosinec 2024

Představujeme Mapu spádovosti, nový nástroj pro rodiče, školy i odborníky

Mapa spádovosti je novým nástrojem, který umožňuje snadno a rychle zjistit spádovou školu podle konkrétní adresy nebo přehledně zobrazit rozdělení spádových oblastí jednotlivých škol ve městech.

Číst více