Jak hodnotí čeští učitelé odborného vzdělávání spolupráci s vedením a kolegy? Spolupráce je celkově z hlediska postojů lépe přijímána na soukromých školách. Pozitivní postoj ke spolupráci s vedením mají především začínající učitelé.

 

Spolupráce coby jedna z podob profesionální praxe učitelů odborného vzdělávání podporuje profesní rozvoj učitelů i kvalitu vzdělávání na středních odborných školách. Usnadňuje zavádění vzdělávacích reforem, inovace ve vyučování a adaptaci učitelů na změny. Otázka, jak může spolupráce podpořit zvládání nových výzev, přesto nebyla v České republice doposud zkoumána.

Analýza dat České školní inspekce (2024), kterou provedli akademičtí pracovníci Univerzity Hradec Králové a České zemědělské univerzity v Praze, patří k prvním počinům mapujícím spolupráci učitelů odborného vzdělávání v českém prostředí. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak učitelé odborných předmětů a praktického vyučování z veřejných a soukromých středních odborných škol hodnotí spolupráci s ostatními učiteli ve škole a s vedením školy v různých fázích své kariéry. 

Zajímá Vás, jak se čeští učitelé staví ke spolupráci? Přečtěte si článek o výsledcích šetření

 Ilustrační foto

Foto od Amy Hirschi na Unsplash

Další aktuality

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více

20. červen 2025

V sérii konferencí jsme představili revizi kurikula pro předškolní a základní vzdělávání

Šestnácti odborných konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech se zúčastnilo téměř 3 200 pedagogických pracovníků a pracovnic.

Číst více