Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.

 

Proč inovovat oborovou soustavu?

Stávající oborová soustava středoškolského vzdělávání zahrnuje 281 oborů rozdělených do 27 oborových skupin, které byly historicky vytvořeny v jiné ekonomické a společenské situaci. Také proto jsou mezi hlavními cíli chystané inovace aktualizace oborové soustavy, její větší transparentnost a flexibilita, které zaručí snadnější mezioborovou prostupnost a vyšší uplatnitelnost absolventů v praxi.

Zaměstnavatelé dlouhodobě upozorňují na potřebu přizpůsobit středoškolské vzdělávání aktuálním požadavkům trhu práce, volají po vyšší flexibilitě a prostupnosti oborové soustavy. Navíc rychlý vývoj moderních technologií, digitalizace a překotný nástup umělé inteligence jen podtrhují nezbytnost těchto změn. Trh práce prochází zásadní proměnou a systém vzdělávání musí na tyto změny reagovat,“ říká Matěj Bulant, ředitel odboru kurikula odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání na NPI. 

Jaké jsou klíčové principy inovace oborové soustavy?

Nový návrh oborové soustavy stojí na čtyřech pilířích:

  • Šířeji pojaté obory vzdělání – umožní lepší přizpůsobení měnícím se potřebám trhu práce.
  • Kompetenční přístup ke vzdělávání – přesun důrazu „od znalostí k dovednostem“ v souladu s chystanými revizemi rámcových vzdělávacích programů.
  • Jasné kvalifikační profily absolventů – každý absolvent bude mít jednoznačně definované dovednosti a kompetence odpovídající jeho oboru.
  • Propojení s praxí – odráží dlouhodobé požadavky soukromého sektoru a průmyslu.

Širší odborná diskuse

Na říjnové konferenci Curriculum 2024, pořádané v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky, odborníci debatovali o vizi středního vzdělávání a na následných kulatých stolech NPI zahájili širokou diskusi o budoucnosti středního vzdělávání. Téma rezonuje v médiích, protože jde o perspektivy ekonomického rozvoje nebo naopak zaostávání země. Na leden 2025 plánujeme osm oborových kulatých stolů, které se zaměří na konkrétní návrhy oborové soustavy. Paralelně s tím zahájíme práce na tvorbě rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělávání a rámcového vzdělávacího programu pro všeobecné lyceum. Tento typ vzdělávání, zaměřený na všeobecné neakademické vzdělávání s odbornou orientací, bude od září 2025 testován v pokusném ověřování. 


Další aktuality

19. březen 2025

Zapojme všechny – Jak poznat efektivní program primární prevence

V rámci projektu Podpora rovných příležitostí jsme připravili check-list školské prevence, jednoduchý nástroj, který pomůže lépe se orientovat v široké nabídce preventivních programů.

Číst více

12. březen 2025

Belgické odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Belgii.

Číst více

11. březen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Téma nejnovějšího čísla jsou střední školy

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

10. březen 2025

Zveme vás na sérii konferencí k aktuálním změnám v rámcových vzdělávacích programech

Konference k RVP pro předškolní a základní vzdělávání proběhnou ve všech krajích České republiky. Připravuje je Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.

Číst více

27. únor 2025

Španělské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání ve Španělsku.

Číst více