Návrh připravený ve spolupráci s MŠMT reaguje na dynamické změny na trhu práce a nové společenské výzvy spojené se středoškolským vzděláváním.
Proč inovovat oborovou soustavu?
Stávající oborová soustava středoškolského vzdělávání zahrnuje 281 oborů rozdělených do 27 oborových skupin, které byly historicky vytvořeny v jiné ekonomické a společenské situaci. Také proto jsou mezi hlavními cíli chystané inovace aktualizace oborové soustavy, její větší transparentnost a flexibilita, které zaručí snadnější mezioborovou prostupnost a vyšší uplatnitelnost absolventů v praxi.
„Zaměstnavatelé dlouhodobě upozorňují na potřebu přizpůsobit středoškolské vzdělávání aktuálním požadavkům trhu práce, volají po vyšší flexibilitě a prostupnosti oborové soustavy. Navíc rychlý vývoj moderních technologií, digitalizace a překotný nástup umělé inteligence jen podtrhují nezbytnost těchto změn. Trh práce prochází zásadní proměnou a systém vzdělávání musí na tyto změny reagovat,“ říká Matěj Bulant, ředitel odboru kurikula odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání na NPI.
Jaké jsou klíčové principy inovace oborové soustavy?
Nový návrh oborové soustavy stojí na čtyřech pilířích:
- Šířeji pojaté obory vzdělání – umožní lepší přizpůsobení měnícím se potřebám trhu práce.
- Kompetenční přístup ke vzdělávání – přesun důrazu „od znalostí k dovednostem“ v souladu s chystanými revizemi rámcových vzdělávacích programů.
- Jasné kvalifikační profily absolventů – každý absolvent bude mít jednoznačně definované dovednosti a kompetence odpovídající jeho oboru.
- Propojení s praxí – odráží dlouhodobé požadavky soukromého sektoru a průmyslu.
Širší odborná diskuse
Na říjnové konferenci Curriculum 2024, pořádané v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky, odborníci debatovali o vizi středního vzdělávání a na následných kulatých stolech NPI zahájili širokou diskusi o budoucnosti středního vzdělávání. Téma rezonuje v médiích, protože jde o perspektivy ekonomického rozvoje nebo naopak zaostávání země. Na leden 2025 plánujeme osm oborových kulatých stolů, které se zaměří na konkrétní návrhy oborové soustavy. Paralelně s tím zahájíme práce na tvorbě rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělávání a rámcového vzdělávacího programu pro všeobecné lyceum. Tento typ vzdělávání, zaměřený na všeobecné neakademické vzdělávání s odbornou orientací, bude od září 2025 testován v pokusném ověřování.