Každý čtvrtý dospělý v Česku má závažné problémy s porozuměním textu. Jak těmto lidem pomoci v rámci vzdělávání a poradenství? Návod přináší publikace zaměřená na rozpoznávání problémů se čtením u dospělých.

 

Umět pracovat s textem a informacemi potřebujeme ke svému každodennímu životu, k práci, ale i k tomu, abychom se v průběhu života mohli průběžně vzdělávat. Porozumění textu však není samozřejmost.

Mezinárodní výzkum dospělých PIAAC (2022–2023) odhalil, že 25 % dospělých v České republice dosahuje při práci s textovými informacemi pouze nejnižších úrovní (1 a nižší z celkově 5 úrovní dovedností). Lidé v této skupině rozumí nanejvýš krátkým textům a systematicky uspořádaným seznamům s jasně uvedenými informacemi. Naopak velmi vysoké dovednosti (na úrovních 4 a 5) má pouze 10 % dospělých.

Nedostatečná úroveň čtenářských dovedností bývá na první pohled nepostřehnutelná a je dospělými i skrývaná. Může přitom negativně ovlivnit kvalitu života i průběh dalšího vzdělávání či poradenství (např. spojeného s hledáním práce či oddlužením).

Příručka radí, jak přistoupit k problémům se čtením u dospělých

Jak poskytnout během vzdělávání či poradenství podporu lidem, kteří mají problémy s porozuměním textu, a posílit efekt vašich vzdělávacích aktivit? Projekt Evropská agenda pro učení dospělých nabízí průvodce rozpoznáváním čtenářských dovedností dospělých. Prostřednictvím jednoduchých a otestovaných postupů vám pomůže odhalit nízkou úroveň čtenářských dovedností klientů, která může snižovat úspěch vámi nabízených vzdělávacích či poradenských aktivit.

Získejte Průvodce k rozpoznávání čtenářských dovedností dospělých

Příručka je určena zejména vzdělavatelům, kariérovým poradcům, sociálním pracovníkům a dalším odborníkům, kteří pracují s dospělými klienty. Opírá se o zkušenosti českých i zahraničních organizací, které vzdělávají dospělé.

Ilustrační obrázek

Desatero tipů pro orientační screening čtenářských dovedností

„Nedostatečně rozvinuté čtenářské dovednosti u dospělých často unikají pozornosti. Smyslem průvodce je proto budovat citlivost na tento specifický okruh problémů. Průvodce upozorňuje na signály, kterých je potřebné si všímat,“ vysvětluje autorka materiálu Viola Horská.

K rozpoznání potíží, s nimiž se dospělí v oblasti čtenářských dovedností mohou potýkat, průvodce doporučuje pozorování, osobní dotazník a respektující rozhovor s klientem či klientkou. Tipy z průvodce můžete snadno začlenit do své každodenní praxe a přizpůsobit je specifické situaci klienta či klientky. Co konkrétně vám průvodce k rozpoznávání čtenářských dovedností dospělých přináší?

  • praktické desatero pro identifikování a následné posílení čtenářských dovedností, včetně záznamového archu pro vaše poznámky
  • příklady životních situací, v nichž lze rozvíjet čtenářské dovednosti
  • tipy na další zdroje a ověřené zahraniční přístupy

Rozvinutější čtení, lepší vzdělávací výsledky

Poskytujete dospělým poradenství či vzdělávací aktivity? Právě vy jim můžete významně pomoci. Identifikování potíží s porozuměním textu je prvním krokem k řešení problémů se čtením a k lepším výsledkům vašich vzdělávacích a poradenských aktivit.

Průvodce vám usnadní:

  • odhalit problémy se čtením, které mohou limitovat klienta v běžném životě, na trhu práce i ve vzdělávání;
  • respektujícím způsobem uplatňovat vhodné formy intervence a podpory;
  • zohlednit úroveň čtenářských dovedností ve vaší každodenní práci s klienty.

Stáhněte si Průvodce k rozpoznávání čtenářských dovedností dospělých

Rozvojem čtenářských dovedností pomůžete dospělým lépe se začlenit do společnosti a zlepšit celkovou kvalitu jejich života.

Zjistěte více o čtenářských dovednostech dospělých:


Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?

Další aktuality

17. duben 2025

Tři projekty NPI se dostaly do finále soutěže Úřednický čin roku 2024

Projekty Mapa spádovosti, Digitální nástroj pro tvorbu RVP a Podpora rovných příležitostí se probojovaly mezi finalisty ocenění, které uděluje Sekce pro státní službu Ministerstva vnitra spolu s platformou Byro.

Číst více

15. duben 2025

Polsko podporuje rozvoj učitelů v odborném vzdělávání

Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

Číst více

08. duben 2025

Mezinárodní den Romů a rovný přístup ke vzdělávání

MŠMT a NPI připravily tematický vzdělávací materiál „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé republice.

Číst více

07. duben 2025

Konference k bezpečnosti ve školách: Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách

Na krajském pracovišti NPI v Liberci proběhla 1. dubna 2025 odborná konference zaměřená na bezpečnost ve školách.

Číst více

03. duben 2025

Odhalit problémy se čtením dospělých pomůže příručka pro vzdělavatele

Každý čtvrtý dospělý v Česku má závažné problémy s porozuměním textu. Jak těmto lidem pomoci v rámci vzdělávání a poradenství? Návod přináší publikace zaměřená na rozpoznávání problémů se čtením u dospělých.

Číst více