EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

 

České školství bývá dlouhodobě kritizováno za to, že se mu nedaří u žáků snižovat socioekonomické rozdíly.Každé dítě si zaslouží stejnou šanci uspět ve škole – přesto v České republice stále platí, že místo narození nebo rodinné zázemí často rozhodují o jeho budoucnosti. Vzdělávací nerovnosti patří mezi klíčová témata Strategie 2030+ a odborníci se dlouhodobě shodují, že je potřeba je řešit. Realita však ukazuje, že rovné příležitosti pro všechny žáky a žákyně zůstávají stále nedosaženým cílem. Situaci navíc zkomplikovala pandemie covidu-19, kdy byly české školy zavřené nejdéle z celé Evropské unie – celkem 42 týdnů. Právě děti z méně podnětného prostředí byly v této době nejvíce ohroženy ztrátou kontaktu se školou i vrstevníky a jejich vzdělávací ztráty se dále prohloubily. I proto vznikl projekt Podpora rovných příležitostí, který od roku 2022 do roku 2026 usiluje o snížení vzdělávacích nerovností,“ říká šéfredaktorka EduRevue Markéta Beková.



Co najdete v novém čísle

Anketa

Jak mohou školy stírat sociální nerovnosti mezi dětmi? Tuhle otázku jsme položili hlavnímu manažerovi projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) Tomáši Machalíkovi, vládní zmocněnkyni pro lidská práva Kláře Šimáčkové Laurenčíkové a ústřednímu školnímu inspektorovi Tomáši Zatloukalovi.

Titulní rozhovor

Role sociálního pedagoga je klíčová. Jiří Daněk se snaží pomáhat žákům ze sociálně znevýhodněného prostředí a propojovat školu s rodinou a rodinu se školou.

Mezi námi

Projekt PROP podpořil stovky škol po celém Česku. Někde si vybrali snídaňové kluby, doučování nebo volnočasové aktivity, jinde například posílili tým o sociálního pedagoga/pedagožku. Za inspirativními příběhy jsme vyrazili do Přerova, Mostu, Bíliny, Luže a Chomutova. V rámci projektu vznikl také sedmistupňový plán, který školám pomáhá včas rozpoznat potřeby žáků a žákyň ze sociálně znevýhodněného prostředí a reagovat na jejich potřeby.

My jsme NPI

Jsme servisní organizací českého systému předškolního, základního a středního vzdělávání. V nabídce máme pečlivě promyšlené a důkladně navržené nástroje, které podporují školní týmy i jednotlivce. Jedním ze členů našeho týmu je Tomáš Machalík, který vedl rozhovor s Petrou Kačírkovou z Ministerstva práce a sociálních věcí a Martinem Šimáčkem z Ministerstva pro místní rozvoj. Pracoviště má NPI i v každém krajském městě, do toho Ústeckého nás zve jeho vedoucí Lenka Burganová. Přečíst si můžete i o benefitech tandemové výuky.


Další inspirativní čtení najdete na webu edurevue.cz.


jiri danek zs prerov

Sociální pedagog Jiří Daněk se žáky a žákyněmi, ZŠ Boženy Němcové v Přerově; foto: EduRevue

Další aktuality

29. květen 2025

Do škol za vámi míří nové vydání magazínu EduRevue. Tématem je tentokrát podpora rovných příležitostí

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

23. květen 2025

Financování účasti dospělých ve vzdělávání: individuální vzdělávací účty

Individuální vzdělávací účty jsou nástrojem finanční podpory pro vzdělávání dospělých. Cedefop analyzoval jejich potenciál v pěti evropských zemích a upozorňuje na podmínky úspěšného zavádění i možné překážky.

Číst více

28. duben 2025

Nové číslo EduRevue k vám přichází s tématem rámcových vzdělávacích programů

EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

Číst více

17. duben 2025

Tři projekty NPI se dostaly do finále soutěže Úřednický čin roku 2024

Projekty Mapa spádovosti, Digitální nástroj pro tvorbu RVP a Podpora rovných příležitostí se probojovaly mezi finalisty ocenění, které uděluje Sekce pro státní službu Ministerstva vnitra spolu s platformou Byro.

Číst více

15. duben 2025

Polsko podporuje rozvoj učitelů v odborném vzdělávání

Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

Číst více