EduRevue je magazín určený pedagogickým pracovníkům a pracovnicím, odborné veřejnosti a všem, kteří se zajímají o trendy ve vzdělávání.

 

České školství bývá dlouhodobě kritizováno za to, že se mu nedaří u žáků snižovat socioekonomické rozdíly.Každé dítě si zaslouží stejnou šanci uspět ve škole – přesto v České republice stále platí, že místo narození nebo rodinné zázemí často rozhodují o jeho budoucnosti. Vzdělávací nerovnosti patří mezi klíčová témata Strategie 2030+ a odborníci se dlouhodobě shodují, že je potřeba je řešit. Realita však ukazuje, že rovné příležitosti pro všechny žáky a žákyně zůstávají stále nedosaženým cílem. Situaci navíc zkomplikovala pandemie covidu-19, kdy byly české školy zavřené nejdéle z celé Evropské unie – celkem 42 týdnů. Právě děti z méně podnětného prostředí byly v této době nejvíce ohroženy ztrátou kontaktu se školou i vrstevníky a jejich vzdělávací ztráty se dále prohloubily. I proto vznikl projekt Podpora rovných příležitostí, který od roku 2022 do roku 2026 usiluje o snížení vzdělávacích nerovností,“ říká šéfredaktorka EduRevue Markéta Beková.



Co najdete v novém čísle

Anketa

Jak mohou školy stírat sociální nerovnosti mezi dětmi? Tuhle otázku jsme položili hlavnímu manažerovi projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) Tomáši Machalíkovi, vládní zmocněnkyni pro lidská práva Kláře Šimáčkové Laurenčíkové a ústřednímu školnímu inspektorovi Tomáši Zatloukalovi.

Titulní rozhovor

Role sociálního pedagoga je klíčová. Jiří Daněk se snaží pomáhat žákům ze sociálně znevýhodněného prostředí a propojovat školu s rodinou a rodinu se školou.

Mezi námi

Projekt PROP podpořil stovky škol po celém Česku. Někde si vybrali snídaňové kluby, doučování nebo volnočasové aktivity, jinde například posílili tým o sociálního pedagoga/pedagožku. Za inspirativními příběhy jsme vyrazili do Přerova, Mostu, Bíliny, Luže a Chomutova. V rámci projektu vznikl také sedmistupňový plán, který školám pomáhá včas rozpoznat potřeby žáků a žákyň ze sociálně znevýhodněného prostředí a reagovat na jejich potřeby.

My jsme NPI

Jsme servisní organizací českého systému předškolního, základního a středního vzdělávání. V nabídce máme pečlivě promyšlené a důkladně navržené nástroje, které podporují školní týmy i jednotlivce. Jedním ze členů našeho týmu je Tomáš Machalík, který vedl rozhovor s Petrou Kačírkovou z Ministerstva práce a sociálních věcí a Martinem Šimáčkem z Ministerstva pro místní rozvoj. Pracoviště má NPI i v každém krajském městě, do toho Ústeckého nás zve jeho vedoucí Lenka Burganová. Přečíst si můžete i o benefitech tandemové výuky.


Další inspirativní čtení najdete na webu edurevue.cz.


jiri danek zs prerov

Sociální pedagog Jiří Daněk se žáky a žákyněmi, ZŠ Boženy Němcové v Přerově; foto: EduRevue

Další aktuality

17. prosinec 2025

Rozvoj dovedností pro život: inspirace a tipy pro vzdělavatele dospělých

Dospělí čelí novým výzvám – od používání technologií po péči o zdraví. Příklady z terénu ukazují, jak jim mohou vzdělavatelé pomoci zvládat změny a rozvíjet dovednosti potřebné v běžném životě.

Číst více

17. prosinec 2025

Objevte 10 inovativních přístupů ve vzdělávání dospělých

Motivace dospělých ke vzdělávání stojí na kreativitě a ochotě hledat nové cesty. Sborník představuje příklady inovativních přístupů, které odpovídají na potřeby lidí v rychle se měnící společnosti.

Číst více

15. prosinec 2025

Sekce Národního metodického kabinetu ladily témata i pravidla tvorby vzdělávacích materiálů

V prvních listopadových dnech proběhla napříč jednotlivými sekcemi NMK série pracovních setkání, které se věnovaly klíčovým krokům souvisejícím s implementací revidovaného RVP.

Číst více

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více