Pokud novela projde Senátem a podepíše ji prezident, začne od roku 2026 platit nový způsob financování škol a školských zařízení. Změny mají za cíl také zajistit spravedlivější přístup ke vzdělávání, posílit jeho kvalitu a přiblížit výuku aktuálním potřebám žáků i společnosti.

 

Přehled hlavních změn

Co se mění ve financování

  • Stát bude financovat pouze pedagogickou práci ve školách a školských zařízeních.
  • Zřizovatelé (kraje a obce) převezmou odpovědnost za platy nepedagogických pracovníků a za provozní výdaje škol.
  • Indexace škol bude lépe zohledňovat jejich specifické podmínky a potřeby žáků.

Podpora pro školy, učitele i žáky

  • Ve školách se 180 a více žáky bude garantováno financování školních psychologů, speciálních a sociálních pedagogů.
  • Menší školy získají přiměřenou podporu v této oblasti.
  • Činnost provázejících učitelů, kteří se věnují studentům učitelství na praxích, bude systémově podpořena.
  • Žáci-cizinci s nedostatečnou znalostí češtiny budou mít širší nárok na jazykovou přípravu.

Nové možnosti ve výuce

  • Na středních a vyšších odborných školách se zavádí kombinovaná výuka s distančními prvky.
  • Zlepšuje se propojení s trhem práce prostřednictvím duálního praktického vyučování.
  • Maturitní zkouška se modernizuje – nově ji může částečně nahradit například uznání mezinárodních certifikátů nebo komplexní profilová práce.
  • Absolventi zdravotnických oborů budou moci zkrátit studium na vyšších odborných školách a dříve vstoupit na trh práce.

Další informace

Další aktuality

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více