Nový nástroj umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů nebo škol. Pracovníkům středních a vyšších odborných škol pomáhá zkvalitnit žákovskou praxi a také si připravit podklady pro Českou školní inspekci.

 

Máte na starosti praktické vyučování na střední nebo vyšší odborné škole? Pak si možná kladete tyto otázky:

  • Je naše spolupráce se zaměstnavateli v oblasti praktického vyučování kvalitní?
  • Daří se studujícím během praktického vyučování dosahovat očekávaných výsledků učení?
  • Mají zaměstnavatelé odpovídající podmínky pro rozvoj našich žáků a studentů?

Zajistit kvalitní praxi je jednodušší s evaluačním nástrojem pro praktické vyučování. Nový nástroj pro vlastní hodnocení, podporovaný Českou školní inspekcí, umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů (např.ve firmách) nebo školních pracovištích (např. v dílnách).

Vyzkoušejte evaluační nástroj

Pro koho je nástroj určen?

Odpovědnost za průběh i kvalitu praktického vyučování nese škola. Nástroj je proto určen pracovníkům a pracovnicím středních a vyšších odborných škol, kteří mají na starosti praktické vyučování. Jedná se zejména o:

  • zástupce a zástupkyně ředitele/ředitelky pro praktické vyučování a odborný výcvik,
  • vedoucí učitele a učitelky praktického vyučování a odborného výcviku.

Ilustrace evaluačního nástroje: přehled účtu

K čemu nástroj slouží?

S pomocí nástroje je možné:

  • ověřit si, zda studující dosahují během praktického vyučování očekávaných výsledků učení,
  • systematicky shromažďovat podklady k hodnocení praktického vyučování a pro jeho zlepšování,
  • sledovat kvalitu praktického vyučování v čase,
  • připravit podklady pro vlastní hodnocení školy dle kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (kritérium 2.1 a dále např. 1.5 a 2.4) využitelné při návštěvě České školní inspekce.

Evaluační nástroj je určen k hodnocení praktického vyučování, které probíhá:

  • na pracovišti zaměstnavatele:

• výrobní a obchodní firmy,
• neziskové organizace,
• nemocnice, laboratoře a zařízení sociální péče a mnohé další.

  • na školním pracovišti středních a vyšších odborných škol:

• školní dílny a laboratoře či odborné učebny,
• školní provozovny (např. hotel, kadeřnictví),
• střediska praktického vyučování a další.

Postup práce s nástrojem

Jako zástupce školy pracujete s nástrojem ve třech krocích:

  1. Vyplníte základní údaje o škole.
  2. Na základě dostupných podkladů hodnotíte praktické vyučování v pěti oblastech:
    • podmínky vyplývající z legislativy
    • provozní podmínky
    • personální zajištění
    • podmínky učení se na pracovišti
    • výsledky učení
  3. Zpracujete souhrnné hodnocení praktického vyučování a navrhnete zlepšení pro další období.

Ilustrace evaluačního nástroje: hodnoticí archy

Proč vyzkoušet evaluační nástroj?

  • Zkvalitnění praktického vyučování: S nástrojem monitorujete aktuální stav a hledáte cesty ke zlepšení.
  • Pohledy různých aktérů: Nástroj zohledňuje perspektivu školy, zaměstnavatelů i studujících.
  • Přístup založený na důkazech: Hodnocení vychází z podkladů o praktickém vyučování získaných školou.
  • Bezpečné prostředí: Školní data uložená v evaluačním nástroji jsou v bezpečí. Pouze vy rozhodujete o tom, jak s nimi naložíte.
  • Aktuálnost: Nástroj je v souladu s platnou legislativou a reflektuje současné poznání, cyklus pro zajišťování kvality (EQAVET) a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání České školní inspekce v modifikaci pro střední a vyšší odborné školy.

Udělejte krok k lepšímu učebnímu zážitku z praktického vyučování

  1. Zaregistrujte se na platformě Autoevaluace: https://autoevaluace.eqavet.cz/
  2. Prostudujte si návod: https://autoevaluace.eqavet.cz/pokyny/
  3. Vyzkoušejte evaluační nástroj a podpořte kvalitu praktického vyučování na vaší škole.

Evaluační nástroj vznikl v Národním pedagogickém institutu ČR v projektu věnovaném zajišťování kvality v odborném vzdělávání EQAVET.

 

Další aktuality

15. říjen 2025

Pozvánka na konferenci: Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých

Zveme vás na konferenci Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých, která se uskuteční 12. listopadu v Praze. Akce představí inspirativní organizace, které propojují učení se zážitkem, komunitou a nevšedními metodami.

Číst více

13. říjen 2025

Mezinárodní vzdělávací událost tohoto podzimu se jmenuje Future Port Youth 2025

Globální technologická konference v angličtině se koná 13. listopadu v Praze a potkáte na ní přední odborníky na inovace všech generací z celého světa.

Číst více

03. říjen 2025

Rakousko: učňovská vzdělávací platforma

Rakouská platforma Wîse up nabízí vzdělávací obsah na podporu duálního odborného vzdělávání. Ucelené digitální programy pro učně a učnice posilují flexibilitu a individuální přístup k profesní přípravě.

Číst více

02. říjen 2025

Program KOMPAS je klíčovou součástí podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

Číst více

30. září 2025

Začínáme se seriálem podcastů na téma mediální výchovy

Seriál přinese rozhovory s osobnostmi z prostředí médií, škol i odborných institucí. Cílem je otevřeně a srozumitelně mluvit o tom, jak děti a mladí lidé čelí informačním nástrahám a jak jim školy mohou pomoci.

Číst více