V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

 

Odborná i širší veřejnost se vyjadřovala ke všem klíčovým částem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS) – od obecných částí kurikula přes vzdělávací obsah jednotlivých oblastí až po klíčové kompetence, gramotnosti a průřezová témata.


Mezi nejvýraznější změny v dokumentu patří:

  • Přehlednější rámcový učební plán, zejména v části se závaznými časovými dotacemi a časem určeným k dispozici škol.
  • Přejmenování vzdělávací oblasti Člověk a zdraví na Člověk, zdraví a bezpečí (v obou dílech dokumentu), změna názvu vzdělávacího oboru Osobnostní a sociální výchova.
  • Úpravy v tematických okruzích tělesné výchovy, aby odpovídaly novému konceptu RVP ZV.

K samotným změnám formulací očekávaných výsledků učení docházelo jen výjimečně. Častěji byla upravena navazující metodická podpora, aby byla srozumitelnější a aby lépe reflektovala pedagogickou praxi.



Všechny připomínky jsme pečlivě posoudili a většina z nich byla do návrhu zapracována. Velmi oceňujeme odborné diskuse a spolupráci napříč komunitou odborníků i pedagogů a pedagožek z praxe. Nyní RVP ZŠS směřuje ke své finální podobě. Tým pracuje především na propojení RVP ZŠS s metodickou částí a na technických, editačních a korektorských úpravách. Naším cílem je, aby výsledná verze byla co nejpřehlednější, praktická a skutečně podporovala kvalitní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,“ uvádí Renata Votavová, vedoucí oddělení Společné vzdělávání v NPI.


Harmonogram dalších kroků pro zavádění revize RVP ZŠS:

  • 2Q–3Q/2025 – zapracování připomínek a schválení finální verze
  • 4Q/2025 – zahájení podpory škol při implementaci RVP ZŠS
  • 1. 9. 2026 – možnost dobrovolného zavedení výuky podle nového ŠVP
  • 1. 9. 2027/2028 – povinné zavedení výuky podle revidovaného RVP ZŠS

Další aktuality

21. říjen 2025

Budoucnost ČR závisí na dovednostech

Česko čelí výzvám v oblasti rozvoje dovedností – od nízké účasti dospělých na vzdělávání až po potíže podniků se získáváním pracovníků a pracovnic. Infografiky Cedefopu přinášejí přehled o tom, jak si v těchto oblastech stojíme ve srovnání s ostatními zeměmi.

Číst více

15. říjen 2025

Pozvánka na konferenci: Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých

Zveme vás na konferenci Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých, která se uskuteční 12. listopadu v Praze. Akce představí inspirativní organizace, které propojují učení se zážitkem, komunitou a nevšedními metodami.

Číst více

13. říjen 2025

Mezinárodní vzdělávací událost tohoto podzimu se jmenuje Future Port Youth 2025

Globální technologická konference v angličtině se koná 13. listopadu v Praze a potkáte na ní přední odborníky na inovace všech generací z celého světa.

Číst více

03. říjen 2025

Rakousko: učňovská vzdělávací platforma

Rakouská platforma Wîse up nabízí vzdělávací obsah na podporu duálního odborného vzdělávání. Ucelené digitální programy pro učně a učnice posilují flexibilitu a individuální přístup k profesní přípravě.

Číst více

02. říjen 2025

Program KOMPAS je klíčovou součástí podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

Číst více