V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

 

Odborná i širší veřejnost se vyjadřovala ke všem klíčovým částem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS) – od obecných částí kurikula přes vzdělávací obsah jednotlivých oblastí až po klíčové kompetence, gramotnosti a průřezová témata.


Mezi nejvýraznější změny v dokumentu patří:

  • Přehlednější rámcový učební plán, zejména v části se závaznými časovými dotacemi a časem určeným k dispozici škol.
  • Přejmenování vzdělávací oblasti Člověk a zdraví na Člověk, zdraví a bezpečí (v obou dílech dokumentu), změna názvu vzdělávacího oboru Osobnostní a sociální výchova.
  • Úpravy v tematických okruzích tělesné výchovy, aby odpovídaly novému konceptu RVP ZV.

K samotným změnám formulací očekávaných výsledků učení docházelo jen výjimečně. Častěji byla upravena navazující metodická podpora, aby byla srozumitelnější a aby lépe reflektovala pedagogickou praxi.



Všechny připomínky jsme pečlivě posoudili a většina z nich byla do návrhu zapracována. Velmi oceňujeme odborné diskuse a spolupráci napříč komunitou odborníků i pedagogů a pedagožek z praxe. Nyní RVP ZŠS směřuje ke své finální podobě. Tým pracuje především na propojení RVP ZŠS s metodickou částí a na technických, editačních a korektorských úpravách. Naším cílem je, aby výsledná verze byla co nejpřehlednější, praktická a skutečně podporovala kvalitní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,“ uvádí Renata Votavová, vedoucí oddělení Společné vzdělávání v NPI.


Harmonogram dalších kroků pro zavádění revize RVP ZŠS:

  • 2Q–3Q/2025 – zapracování připomínek a schválení finální verze
  • 4Q/2025 – zahájení podpory škol při implementaci RVP ZŠS
  • 1. 9. 2026 – možnost dobrovolného zavedení výuky podle nového ŠVP
  • 1. 9. 2027/2028 – povinné zavedení výuky podle revidovaného RVP ZŠS

Další aktuality

01. září 2025

Česko 2035: pomalý nárůst expertů a stárnutí

Český trh práce čeká v příštím desetiletí pomalý růst zaměstnanosti. Hlavními výzvami jsou stárnutí populace a nedostatek vysoce kvalifikovaných pracovníků. Prognóza Cedefopu také odhaluje, které sektory porostou a kde může dojít k nerovnováze.

Číst více

13. srpen 2025

Maďarské odborné vzdělávání přehledně

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání vydalo sérii publikací o odborném vzdělávání v Maďarsku.

Číst více

10. srpen 2025

Kurz NPI získal prestižní ocenění CADUV 2025 za nejlepší e-learning

E-learningový kurz Dítě s náročným chováním a úloha vychovatelů byl oceněn za kvalitu vzdělávání a inovativní přístup. Ocenění potvrzuje, že kurz splňuje vysoké mezinárodní standardy v designu i odbornosti a reflektuje pečlivý vývojový proces založený na spolupráci expertů.

Číst více

22. červenec 2025

Veřejná konzultace pomohla vylepšit návrh kurikula pro základní školy speciální

V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

Číst více

26. červen 2025

Belgie zavádí profesní orientaci do školního kurikula

Belgie v roce 2024 zavedla ve všech školách Německojazyčného společenství rámcový plán profesní orientace. Žákům a žákyním umožňuje už v raném věku poznat svět práce.

Číst více