V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.

 

Odborná i širší veřejnost se vyjadřovala ke všem klíčovým částem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS) – od obecných částí kurikula přes vzdělávací obsah jednotlivých oblastí až po klíčové kompetence, gramotnosti a průřezová témata.


Mezi nejvýraznější změny v dokumentu patří:

  • Přehlednější rámcový učební plán, zejména v části se závaznými časovými dotacemi a časem určeným k dispozici škol.
  • Přejmenování vzdělávací oblasti Člověk a zdraví na Člověk, zdraví a bezpečí (v obou dílech dokumentu), změna názvu vzdělávacího oboru Osobnostní a sociální výchova.
  • Úpravy v tematických okruzích tělesné výchovy, aby odpovídaly novému konceptu RVP ZV.

K samotným změnám formulací očekávaných výsledků učení docházelo jen výjimečně. Častěji byla upravena navazující metodická podpora, aby byla srozumitelnější a aby lépe reflektovala pedagogickou praxi.



Všechny připomínky jsme pečlivě posoudili a většina z nich byla do návrhu zapracována. Velmi oceňujeme odborné diskuse a spolupráci napříč komunitou odborníků i pedagogů a pedagožek z praxe. Nyní RVP ZŠS směřuje ke své finální podobě. Tým pracuje především na propojení RVP ZŠS s metodickou částí a na technických, editačních a korektorských úpravách. Naším cílem je, aby výsledná verze byla co nejpřehlednější, praktická a skutečně podporovala kvalitní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,“ uvádí Renata Votavová, vedoucí oddělení Společné vzdělávání v NPI.


Harmonogram dalších kroků pro zavádění revize RVP ZŠS:

  • 2Q–3Q/2025 – zapracování připomínek a schválení finální verze
  • 4Q/2025 – zahájení podpory škol při implementaci RVP ZŠS
  • 1. 9. 2026 – možnost dobrovolného zavedení výuky podle nového ŠVP
  • 1. 9. 2027/2028 – povinné zavedení výuky podle revidovaného RVP ZŠS

Další aktuality

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více