V rámci veřejné konzultace, která probíhala od 19. února do 31. března 2025, jsme prostřednictvím informačního systému, strukturovaného dotazníku a jinými cestami získali celkem 190 podnětů.
Odborná i širší veřejnost se vyjadřovala ke všem klíčovým částem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS) – od obecných částí kurikula přes vzdělávací obsah jednotlivých oblastí až po klíčové kompetence, gramotnosti a průřezová témata.
Mezi nejvýraznější změny v dokumentu patří:
- Přehlednější rámcový učební plán, zejména v části se závaznými časovými dotacemi a časem určeným k dispozici škol.
- Přejmenování vzdělávací oblasti Člověk a zdraví na Člověk, zdraví a bezpečí (v obou dílech dokumentu), změna názvu vzdělávacího oboru Osobnostní a sociální výchova.
- Úpravy v tematických okruzích tělesné výchovy, aby odpovídaly novému konceptu RVP ZV.
K samotným změnám formulací očekávaných výsledků učení docházelo jen výjimečně. Častěji byla upravena navazující metodická podpora, aby byla srozumitelnější a aby lépe reflektovala pedagogickou praxi.
„Všechny připomínky jsme pečlivě posoudili a většina z nich byla do návrhu zapracována. Velmi oceňujeme odborné diskuse a spolupráci napříč komunitou odborníků i pedagogů a pedagožek z praxe. Nyní RVP ZŠS směřuje ke své finální podobě. Tým pracuje především na propojení RVP ZŠS s metodickou částí a na technických, editačních a korektorských úpravách. Naším cílem je, aby výsledná verze byla co nejpřehlednější, praktická a skutečně podporovala kvalitní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,“ uvádí Renata Votavová, vedoucí oddělení Společné vzdělávání v NPI.
Harmonogram dalších kroků pro zavádění revize RVP ZŠS:
- 2Q–3Q/2025 – zapracování připomínek a schválení finální verze
- 4Q/2025 – zahájení podpory škol při implementaci RVP ZŠS
- 1. 9. 2026 – možnost dobrovolného zavedení výuky podle nového ŠVP
- 1. 9. 2027/2028 – povinné zavedení výuky podle revidovaného RVP ZŠS