Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo novou etapu podpory vedení škol. Nástrojem jeho strategie je program Koordinace metodické podpory a spolupráce.

 

Program KOMPAS je výsledkem spolupráce MŠMT, ČŠI a NPI. Každá z těchto institucí zde sehrává svou roli – MŠMT celý systém strategicky řídí a zaštiťuje, včetně administrativní a organizační podpory prostřednictvím Středního článku, ČŠI identifikuje potřeby škol a poskytuje konzultace a NPI připravuje vzdělávací opatření na míru.

Program se skládá ze dvou hlavních forem podpory: dvouletého komplexního balíčku rozvojových opatření a kratší mentoringové spolupráce mezi řediteli škol.

Základem úspěchu je individuální přístup, kdy má každý ředitel školy k dispozici podporu doslova na míru. V jednotlivých krajích České republiky se školám systematicky věnuje tým 30 konzultantů Národního pedagogického institutu,“ uvádí Ivo Jupa, ředitel NPI.

Naší snahou je nabídnout školám takovou podporu, která skutečně reaguje na jejich potřeby. Ředitelé škol jsou klíčovými aktéry změny – a je důležité, aby na to nebyli sami,“ říká náměstek ministra školství Jiří Nantl.

Dosavadní vyhodnocení programu podle ČŠI ukazuje, že zapojené školy vykazují významný potenciál pro zlepšení, zejména v oblasti strategického a personálního řízení. Téměř 90 % ředitelů označilo alespoň jednu z poskytnutých forem podpory za vysoce efektivní, přičemž většina z nich zaznamenala pozitivní změny v pěti klíčových oblastech pedagogického vedení podle modelu Kvalitní školy. 

KOMPAS ukazuje, že když školy dostanou systematickou a dobře cílenou podporu, dokážou se posouvat rychle kupředu. Velmi cenné je, že ředitelé si uvědomují význam svého profesního rozvoje a jsou připraveni sdílet zkušenosti s kolegy,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.



Program KOMPAS je ovšem pouze jednou z částí širšího systému podpory, který MŠMT zavádí na základě konzultací s odborníky z praxe, zástupci asociací zřizovatelů škol, ředitelů i učitelů. Vedle mentoringové a metodické podpory stojí v centru pozornosti také práce na Kompetenčním rámci ředitele školy, jehož cílem je vymezit jasná, srozumitelná a praktická kritéria pro profesní rozvoj ředitelů. Dalším pilířem systému je revize kvalifikačních studií pro ředitele, která bude platná od července 2026. Nově navržený model studia bude dvoumodulový, propojený s mentoringem a zaměřený na rozvoj praktických dovedností. Poslední, neméně důležitou oblastí je posílení vedení škol na úrovni zřizovatelů a regionů. Kromě podpory zřizovatelů v oblasti řízení, financování či personálních procesů se MŠMT zaměřuje i na vznik a rozvoj učících se komunit.

Zavedením těchto opatření chce MŠMT zajistit, aby každá škola měla kvalitní vedení, které má přístup k aktuálním informacím, nástrojům i zkušenostem ostatních.

Další aktuality

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více

14. listopad 2025

Spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Spolu se zástupci ministerstva školství, ministerstva spravedlnosti a romských organizací jsme představili nový metodický přístup k desegregaci.

Číst více

12. listopad 2025

Nenechte si ujít: Umělá inteligence ve školním vzdělávání

Na prosincové konferenci představíme zkušenosti učitelů s využitím umělé inteligence ve školách. Uslyšíte příběhy z praxe, dostanete novou publikaci k tématu a bude moct otevřeně diskutovat o možnostech i rizicích AI ve výuce.

Číst více

10. listopad 2025

Přihlaste se: e-learningový průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Praktický průvodce revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání je určený vedení škol a koordinátorům ŠVP a jeho cílem je pomoci jim při tvorbě školního kurikula.

Číst více

06. listopad 2025

Začalo celoevropské šetření vyučujících v odborném vzdělávání

Evropa se potýká s nedostatkem učitelů a učitelek v odborném vzdělávání. Celoevropské šetření se zaměřuje na jejich profesní rozvoj a pracovní podmínky a poprvé dává hlas tisícům z nich napříč 23 zeměmi, včetně Česka.

Číst více