Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.
Učit dospělé novým dovednostem může mít mnoho podob – může se odehrávat v komunitě, prostřednictvím prožitku, s využitím moderních technologií či jako microlearning přes sociální sítě. Konference Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých (2025) ukázala, že inovace nespočívají jen v nových nástrojích, ale hlavně v přístupu ke vzdělávání. A tento přístup se zrcadlil nejen v příspěvcích prezentujících, ale i v organizaci samotné akce.

Měníme pohled na učení
Během úvodního příspěvku Mirka Dvořáková odhalila, že inovace ve vzdělávání dospělých nejsou jen o nejnovějších technologiích. Skutečná inovace začíná změnou přístupu. Popsala ji pěti klíčovými posuny:
- od nástrojů k lidem;
- od sdělování poznatků ke sdílení;
- od experta k facilitátorovi;
- od kurzů k učící se komunitě;
- od fast learningu ke slow learningu.
Právě tyto posuny na konferenci zhmotnili vzdělavatelé, kteří ve svých vzdělávacích aktivitách rozvíjejí něco mimořádného.
Když se tvoří v komunitě
Pokud chceme, aby se lidé učili, musíme jim dát prostor nejen obsah přijímat, ale i tvořit. Příkladem je klub Senzační senioři z Krajské knihovny v Pardubicích, který boří stereotypy spojené se stárnutím. Klub funguje jako živá komunita, která není „cílovou skupinou“, ale spolutvůrcem vzdělávacích aktivit. Učení tu vzniká z potřeb samotných členů a z jejich vzájemné podpory.
Komunitním duchem žije i plzeňský Víkend otevřených ateliérů, který otevírá umění široké veřejnosti pod vedením místních umělců a umělkyň. Akce umožňuje lidem prožít tvorbu na vlastní kůži a zvídavě zkoušet, ne jen pozorovat.
Nový vztah mezi vzdělavatelem a účastníkem
Řada prezentujících potvrdila, že role vzdělavatele se proměňuje. Více než o předávání hotových poznatků jde o vytváření prostoru k tomu, aby si lidé hledali odpovědi sami.
Speciálním příkladem je microlearning projektu Chill je Skill. Instagramový profil psychologů Mirka Světláka a Adama Suchého přináší krátká, srozumitelná a výzkumem podložená videa o duševním zdraví. Každé z nich je navržené tak, aby mohlo vyvolat alespoň jednu malou, subjektivně citelnou změnu v každodenním životě. Sami tvůrci přitom ve videích vystupují především jako lidé, kteří řeší stejné problémy jako ostatní.
Od rychlého učení k prožitku
Technologie mohou vzdělávání zefektivnit, ale také být nástrojem pro hlubší učení. Organizace Aspekt ukázala, jak může virtuální realita sloužit lidem se zdravotním či sociálním znevýhodněním – například při tréninku pracovních a kognitivních dovedností v bezpečném prostředí upraveném na míru účastníkovi.
Na prožitku staví své vzdělávání také SFÉRA sídlící v Automatických mlýnech v Pardubicích, kde se dospělí učí vědě, technologiím, řemeslům i umění podle principu hands-on science. Lektoři a lektorky vytvářejí prostor pro experimentování i pro dělání chyb, které slouží jako odrazový můstek k učení.
Tak trochu jiné pojetí učení i konference
Inovace ve vzdělávání dospělých nejsou jen módní pojem – jsou odpovědí na rychle se měnící svět, nové technologie i proměnu potřeb lidí a společnosti. Naším cílem bylo během konference vytvořit příležitost, kde se představí vzdělavatelé dospělých, kteří jdou svými aktivitami mimo vyšlapanou cestu. Nechtěli jsme však, aby se o inovacích jen mluvilo.
Proto se staly principem prostupujícím organizaci samotné konference:
- z prezentovaných příkladů dobré praxe jsme se inspirovali zážitkovým učením a snažili se kromě naší intelektové stránky rozvíjet i tu fyzickou: k tomu sloužily pauzy na fyzioterapeutické a taneční protažení;
- k učení jsme využili i prostředí, ve kterém konference probíhala, a to během komentované prohlídky architektonicky pozoruhodné budovy Autoklubu ČR;
- každý si mohl vyzkoušet tvořivou mikroaktivitu, při níž si sestavil drobný předmět podle návodu.
Wordcloud ze závěrečného Slida zachytil atmosféru, která konferenci provázela: otevřenost, sdílení, radost, inspiraci, komunitu a chuť učit se novými způsoby.

Co plánujeme dál?
Konference potvrdila, že v této oblasti působí mnoho nadšených a nadaných lidí a že vzdělávání dospělých může být:
- zvídavé a hravé, ale stále odborné;
- komunitní a vzájemně podporující;
- technologicky chytré, ale lidsky ukotvené.
Na téma inovativních přístupů ve vzdělávání dospělých navážeme v projektu Evropská agenda pro učení dospělých. Chystáme:
- sborník příkladů dobré praxe zahrnující inovativní přístupy sesbírané v Česku;
- sérii krátkých videí se vzdělavateli a jejich klienty, kteří sdílejí své zkušenosti s celoživotním učením.
Chcete být u toho? Přihlaste se k odběru našich novinek.
Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?
- Prohlédněte si další články k těmto tématům.
- Zjistěte více o rozvoji dovedností na dovednostiprozivot.cz.
- Prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu Evropská agenda pro učení dospělých.