V prvních listopadových dnech proběhla napříč jednotlivými sekcemi NMK série pracovních setkání, které se věnovaly klíčovým krokům souvisejícím s implementací revidovaného RVP.
Hlavní část diskuse se zaměřila na výběr inspirativních témat, která budou podkladem pro tvorbu výukových materiálů a metodik. Všechny sekce se také věnovaly nastavení autorských týmů, organizaci tvorby, časové ose prací, technickým požadavkům na materiály a pravidlům jejich publikace a sdílení.
„Jednotlivé sekce NMK se shodly na tom, že společným cílem je vytvořit kvalitní, prakticky využitelné a jednotně strukturované vzdělávací materiály, které budou pedagogům sloužit při uvádění nového RVP do výuky,“ říká Jan Břížďala z projektu NPI Podpora kurikulární práce škol. Tento projekt je spolufinancován EU a MŠMT.
Významnou součástí diskusí byla také nutnost aktivního zapojení územních metodických kabinetů, které mohou zajistit, že budou připravovaná témata odpovídat potřebám škol. „Do výběru témat pro výukové jednotky je třeba zapojit územní kabinety, protože mají informace z terénu a mohou vybrat témata, která jsou jim bližší. Tím se může zvýšit kvalita připravovaných materiálů,“ uvedl Michal Heczko z Gymnázia a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky Zlín a předseda sekce Matematika a informatika.
Opakovaným tématem byla i potřeba prohlubování komunikace mezi Národním metodickým kabinetem a územními metodickými kabinety. Cenným výstupem jednání bylo rovněž sdílení zkušeností z územních metodických kabinetů.
Citace zástupců Národního metodického kabinetu
Sekce Přírodní vědy
Veronika Machková, Univerzita Hradec Králové, místopředsedkyně NMK sekce Přírodní vědy: „V souvislosti s probíhající implementací revidovaného RVP dnes Národní metodický kabinet prodiskutoval a navrhl inspirativní témata, na která by se měla zaměřit tvorba vzdělávacích materiálů pro žáky a metodik pro učitele v rámci územních metodických kabinetů. To by mělo pomoct jak tvůrcům, tak učitelům v praxi v přijetí nového RVP.“
Karel Heřman, Gymnázium Příbram: „Na kolokviu konaném 4.11.2025 si cením hlavně osobního setkání alespoň některých členů Národního kabinetu. V první části jsme ve skupinách ztvárnili své představy na způsob výběru a vytváření podpůrných materiálů. Druhá část byla věnována samotné organizaci vytváření materiálů. Ve společné práci jsme se snažili stanovit pravidla pro formát a vybrat podporované druhy materiálů. V závěrečné části se účastníci věnovali časové ose a podpoře pro autory materiálů. Členové Národního kabinetu si vyžádali představení metodiků a didaktiků jednotlivých oblastí. Rozdílný pohled členů na danou problematiku podle mě dokazuje jejich důležitost pro zdárně vypracované výstupy, podobně jako pro jdoucí mechanické hodinky jsou různě velká ozubená kolečka stejně důležitá! Snad to první hotové výstupy potvrdí.“
Mirka Zachariášová, Gymnázium Brandýs nad Labem: „Jako učitelka vítám příležitost být prostřednictvím členství v Národním metodickém kabinetu součástí odborné komunity pedagogů a specialistů, kteří sdílejí zkušenosti, příklady dobré praxe a inovativní přístupy k výuce, a to vše promítají do práce na vzdělávacích dokumentech. Zároveň jako zástupce Asociace ředitelů gymnázií ČR mohu při práci na modelových materiálech lépe propojovat terénní praxi škol a přinášet podněty z prostředí gymnázií.“
Prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc., Univerzita Karlova, předsedkyně NMK sekce přírodních věd: „Dnešní jednání NMK, sekce přírodních věd považuji za velmi inspirující. Navzdory menší účasti členů NMK projevovali všichni zúčastnění opravdový zájem o práci v NMK nebo ÚMK a při tvorbě VZM. Na jednání se řada informací doplnila a vyjasnila, a to především v souvislosti s dalším pokračováním a řešením projektu.“
Kateřina Gažová, Základní škola Javorník, okres Jeseník: „Na jednání NMK přírodních věd se řešila tvorba a podoba vzdělávacích materiálů, jejich zadání i plánovaná školení pro autory. Důraz byl kladen na kvalitu, jednotnost a praktickou využitelnost materiálů v praxi. Součástí byly také požadavky na jejich publicitu a sdílení výstupů. Setkání pro mě bylo velmi přínosné, protože nyní mám jasnou představu, jak by měly materiály vypadat a jsem schopná toto sdílet s kolegy z území.“
Sekce Matematika a informatika
Ing. Michal Heczko, MBA, LL.M., Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín, předseda národního kabinetu Matematika a informatika: „Do výběru témat pro výukové jednotky je třeba zapojit územní kabinety, protože mají informace z terénu a mohou vybrat témata, které jsou jim bližší. Tím se může zvýšit kvalita připravovaných materiálů. Úloha národních kabinetů je korigovat tento výběr tak, že připravíme ukázky propojení volených témat a následně budeme výběr validovat a radit při případných korekcích. U publikace výukových materiálů je nutný jednotný přístup pro všechny předměty a nastavení systému dostatečně přívětivě tak, aby učitelům umožňoval vyhledávání, filtrování materiálů a snadný export materiálů pro žáky.“
PhDr. Jindřich Terč, Základní Škola Stod: „V rámci Národního metodického kabinetu Matematika a informatika byla vytvořena ucelená rámcová struktura výukového materiálu. Tento materiál je navržen tak, aby byl platformově neutrální a přenositelný, čímž podporuje flexibilitu ve výuce. Výukový materiál by měl obsahovat doporučené ročníky, propojení očekávaných výstupů a další prvky, které zajišťují komplexní a efektivní vzdělávací přístup. Na závěr je vhodné zařadit návrh projektu, který umožní naplnění a propojení více očekávaných výstupů učení, čímž se podporuje komplexní aplikace znalostí a dovedností žáků v praktickém kontextu.“
Sekce Jazyk a komunikace
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D., ZŠ a MŠ Gaudi: „Dnešní setkání pro mě bylo přínosné především možností nahlédnout do praxe jednotlivých učících se komunit a možností promýšlet, jak lze tvorbu vzdělávacích materiálů pojímat koncepčně, s ohledem na jejich kvalitu, provázanost s očekávanými výsledky učení a využitelnost ve výuce. Oceňuji otevřenou atmosféru a věcné diskuse, které napomáhají smysluplnému rozvoji spolupráce napříč obory.“
Mgr. Radana Horníková, DiS., Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola dopravní, Praha 1, předsedkyně sekce Jazyk a komunikace: „Z intenzivního jednání Národního kabinetu sekce Jazyk a komunikace konaného 6. 11. 2025 odcházím s pocitem, že se věci začínají hýbat správným směrem. Finalizujeme nastavení jednotlivých tvůrčích týmů, probíhá zadávání konkrétním, přihlášeným, územním kabinetům. S potěšením musím konstatovat, že v mnoha oblastech je zájem velký. Bohužel se prozatím potýkáme s nedostatkem tvůrčích týmů pro španělštinu a francouzštinu. Optimisticky doufám, že se tento personální problém brzy podaří vyřešit a práce se naplno rozjedou.“
Markéta Urbanová, Gymnázium Český Krumlov: „Technické požadavky při tvorbě vzdělávacích materiálů pro cizí jazyky se týkají především softwaru pro tvůrce – které interaktivní nástroje a za jakých podmínek by mohly být při tvorbě materiálů využity. Důležité je i zohlednění autorských práv a licenčních podmínek jazykových institucí, jejichž nahrávky by případně byly didaktizovány, zejména s ohledem na funkčnost odkazů do budoucna. Nezbytné je také stanovit maximální velikost souborů, které budou součástí sad vzdělávacích materiálů.“
