Dospělí čelí novým výzvám – od používání technologií po péči o zdraví. Příklady z terénu ukazují, jak jim mohou vzdělavatelé pomoci zvládat změny a rozvíjet dovednosti potřebné v běžném životě.

 

Změna se stala součástí každodenní reality. Digitalizace, zelená transformace, globalizace i neočekávané události, jakou byla pandemie covidu-19, zasahují do našich osobních i pracovních životů. Může se stát, že někdo přijde o práci kvůli zvýšeným požadavkům na digitální dovednosti, jiný se ocitne v roli pečující osoby, další je zahlcen novými technologiemi či lavinou informací.

V běžném životě proto již nestačí spoléhat na jednou získané znalosti. Každý člověk potřebuje široké spektrum dovedností, které mu umožní obstát v měnícím se světě, pružně reagovat na nové situace a – bez ohledu na věk, socioekonomické zázemí či předchozí vzdělávací zkušenosti – se stát autorem svého životního příběhu. Může jít například o schopnost pečovat o své fyzické a duševní zdraví i zdraví ostatních (např. v rodině), zvládat finanční záležitosti, kriticky myslet a vyhodnocovat informace, účastnit se života komunity, zapojovat se do občanské společnosti, chránit životní prostředí či vyrovnávat se se zátěží a stresem.

K tomu lze využít soubor znalostí, kompetencí, postojů a návyků, které lze shrnout pod pojem dovednosti pro život. Rozvoj těchto dovedností u svých klientů mohou podpořit vzdělavatelé dospělých prostřednictvím vhodně zaměřených aktivit.

Přebal publikace Inovativní přístupy ve vzdělávání dospělých

Rozvoj dovedností pro život jako výzva

V dospělosti se dovednosti pro život rozvíjejí především prostřednictvím zkušeností – často nahodile, v reakci na nenadálou situaci či nutnost „něco rychle zvládnout“. Člověk se učí spravovat finance, pečovat o zdraví, zvládat stres nebo komunikovat v týmu až tehdy, když se ocitne v konkrétní situaci. Vzdělavatelé dospělých tak stojí před otázkou: jak pomoci lidem tyto dovednosti rozvíjet cíleně, aby jejich život nebyl sérií improvizací, ale vědomě řízenou cestou?

V Národním pedagogickém institutu sledujeme, čím se vzdělavatelé dospělých v terénu zabývají a mapujeme, jaké aktivity nabízejí. Ukazuje se, že v praxi se mnoho vzdělavatelů rozvojem dovedností pro život již zabývá – i když to tak sami nenazývají. Právě zde vstupuje do hry neformální vzdělávání. Organizace, knihovny, neziskové spolky či firmy nabízejí kurzy, poradenství a aktivity, které dospělým pomáhají tyto dovednosti rozvíjet. Výhodou je bezpečné prostředí, možnost kombinovat různé oblasti a přímá vazba na každodenní praxi.

Příklady z praxe: rozvoj životních dovedností jako přirozená součást učení

  • Aktivní občanství a sociální dovednosti: Klub SenSen (Senzační senioři) v Krajské knihovně v Pardubicích podporuje aktivní zapojení seniorů a seniorek do komunitních a vzdělávacích aktivit, kde se učí spolupracovat, organizovat akce a přispívat k životu komunity.
  • Péče o zdraví: Instagramový projekt Chill je Skill se zaměřuje na podporu duševního zdraví. Prostřednictvím krátkých videí nabízí praktické tipy, jak pečovat o svou psychickou pohodu, zvládat stres a posilovat psychickou odolnost.
  • Digitální gramotnost: Projekt Moudrá Sovička ukazuje, jak lze posílit digitální dovednosti starších lidí. Účastníci a účastnice se učí pracovat s počítačem či chytrým telefonem, což jim otevírá cestu k online službám i komunikaci s rodinou.
  • Jazykové kompetence a komunikační dovednosti: V plzeňském centru TOTEM lidé procvičují cizí jazyk v přátelském prostředí jazykové kavárny s rodilými mluvčími. Učení se tak stává společenskou aktivitou i multikulturním zážitkem.
  • Praktické dovednosti: Sousedské vaření v Kulturním centru VOZOVNA v Praze propojuje lidi při společné přípravě jídel. Návštěvníci se učí hospodařit s potravinami, sdílet recepty a posilovat komunitní vazby.
  • Umělecké vyjádření: Akce Víkend otevřených ateliérů probíhající každoročně na podzim v Plzni umožňuje dospělým nahlédnout do tvůrčího procesu umělců a vyzkoušet si aktivně různé techniky. Rozvíjejí kreativitu, sebevyjádření i kulturní kompetence.

Můžete se inspirovat dobrou praxí. Připravili jsme pro vás sborník příkladů, kde najdete projekty jako jsou Moudrá Sovička, SenSen, jazyková kavárna nebo sousedské vaření.

Tipy pro vzdělavatele dospělých

Výše uvedené příklady ukazují, jak lze k rozvoji dovedností pro život přistoupit. Pro vzdělavatele je klíčové si uvědomit, že dospělí mají celé spektrum potřeb – od digitálních po sociální. Proto je dobré při plánování vzdělávacích aktivit pro dospělé přemýšlet nad tím, zda a jak do nich lze dovednosti pro život integrovat. Zde pomůže:

  • reagovat na situace každodenního života,
  • kombinovat různé oblasti dovedností,
  • vytvářet bezpečné prostředí pro učení,
  • stavět na praktických zkušenostech,
  • spolupracovat s dalšími institucemi.

Propojte své vzdělávací aktivity s rozvojem dovedností pro život. Co vám v tom pomůže?

 


Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?


 Připravily Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. & Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Další aktuality

17. prosinec 2025

Rozvoj dovedností pro život: inspirace a tipy pro vzdělavatele dospělých

Dospělí čelí novým výzvám – od používání technologií po péči o zdraví. Příklady z terénu ukazují, jak jim mohou vzdělavatelé pomoci zvládat změny a rozvíjet dovednosti potřebné v běžném životě.

Číst více

17. prosinec 2025

Objevte 10 inovativních přístupů ve vzdělávání dospělých

Motivace dospělých ke vzdělávání stojí na kreativitě a ochotě hledat nové cesty. Sborník představuje příklady inovativních přístupů, které odpovídají na potřeby lidí v rychle se měnící společnosti.

Číst více

15. prosinec 2025

Sekce Národního metodického kabinetu ladily témata i pravidla tvorby vzdělávacích materiálů

V prvních listopadových dnech proběhla napříč jednotlivými sekcemi NMK série pracovních setkání, které se věnovaly klíčovým krokům souvisejícím s implementací revidovaného RVP.

Číst více

10. prosinec 2025

Finanční vzdělávání v Rakousku

Rakouský projekt se zaměřuje na finanční vzdělávání učňů, kteří byli dosud v této oblasti opomíjeni. E-learningové moduly inspirované praktickým životem posilují jejich finanční gramotnost a připravují je na samostatný život.

Číst více

04. prosinec 2025

Inovace ve vzdělávání dospělých začíná změnou přístupu

Jak může komunitní učení, microlearning či virtuální realita obohatit vzdělávání dospělých? Konference ukázala, že zásadní inovace spočívají v přehodnocení zažitých postupů.

Číst více