Formativní hodnocení na základní škole

I. stupeň

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

FORMATIVNÍ HODNOCENÍ NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE

Jedním ze společných znaků úspěšných škol (dle ČŠI) je kladení důrazu na systematické sledování vzdělávacích výsledků žáků, poskytování zpětné vazby (formativní hodnocení, formativní přístup) a identifikace vzdělávacích překážek, které žákovi neumožňují dosahování výsledků na optimální úrovni.

Komplexní metodická podpora učitelů v této oblasti povede ke zlepšení jejich dovednosti provádět průběžné formativní hodnocení, schopnosti cíleně a systematicky pozorovat žáky, analyzovat výsledky jejich činnosti, a tak získávat informace o jejich vzdělávacím pokroku.

Během vzdělávacího programu se učitelé naučí, jak podpořit jednotlivé žáky na jejich individuální vzdělávací cestě. Program je určen učitelům, kteří si chtějí osvojit základní principy a strategie formativního hodnocení a aktivně podporovat každého žáka v dosahování výsledků na úrovni jeho maximálních možností.

 

Obsah vzdělávacího programu v bodech:

•          Hodnocení - význam a jeho specifika

•          Pět klíčových strategií formativního hodnocení, pravidla a podmínky poskytování formativního hodnocení

•          Pravidla, podmínky a nácvik poskytování popisné zpětné vazby – pozitivní a negativní zpětná vazba, chyby v podávání zpětné vazby

•          Využití kritérií pro sebehodnocení a vrstevnické hodnocení

•          Praktický nácvik tvorby kritérií k formativnímu hodnocení

 

 

První den

Seznámení s obsahem a průběhem vzdělávání, představení účastníků a jejich očekávání.

Časová dotace: 1 vyučovací hodina

  • Vymezení pravidel komunikace a bezpečného prostředí.
  • Pedagogické diagnostikování na 1. stupni základní školy, jako cesta k formativnímu hodnocení.

Základní informace k tématu formativního hodnocení

Teoretická část

Časová dotace 2 vyučovací hodiny 

  • proces hodnocení a jeho členění, význam, specifika, podstata, funkce a prostředky pedagogického hodnocení; 
  • pět klíčových strategií formativního hodnocení teoreticky
  • cíle učení
  • důkazy o učení
  • poskytování zpětné vazby
  • vrstevnické vzájemné hodnocení
  • sebehodnocení
  • pravidla a podmínky poskytování formativního hodnocení - individualizace vzdělávacího procesu – heterogenní třída
  • rozdíl mezi sumativním a formativním hodnocením, pojmy kriteriální hodnocení, vrstevnické hodnocení, slovní hodnocení

Praktická část – příklady praxe s odkazem na teoretickou část

Časová dotace 4 vyučovací hodiny

  • příklady praxe – co je a není formativní hodnocení/ přístup
  • sdílení a porozumění cílům učení, efekt formativního přístupu na učení, motivaci
  • tvoření bezpečného prostředí ve třídě – hry, aktivity, uspořádání třídy, diskuze
  • popisný jazyk x hodnotící jazyk – příklady praxe
  • formativní hodnocení prakticky:  
  • semafor
  • uznání a otázka,
  • vzájemné hodnocení prací během kooperativního učení – poskytování si vzájemné zpětné vazby, dopomoc, vzájemná podpora (ukázka Center aktivit a rolí ve skupině)
  • poskytování vzájemné zpětné vazby na základě předem daných kritérií, které zdokonalují efektivnost zpětné vazby
  • tipy do výuky např. využití lepíků atd.
  • hodnotící komunitní kruh – reflexe skupinové činnosti; reflektivní otázky; metoda nedokončených vět; práce s abstraktními kartami atd.
  • využití myšlenkové mapy
  • metoda V - Ch – D
  • hodnocení práce v hodině na základě kritérií a nastavených třídních pravidel
  • formy sebehodnocení
  • nonverbální techniky formativního hodnocení
  • naslouchání, efektivní diskuze

Reflexe

Časová dotace 1 vyučovací hodina

Sdílení vlastních zkušeností, diskuze k tématu, sebehodnocení na základě vstupního dotazníku.

 

 

Druhý den

Důkazy o pokroku žáka

Časová dotace 1 vyučovací hodina

Zamyšlení se, jak efektivně získat relevantní informace o pokroku jednotlivých žáků – diskuze.

Efektivní zpětná vazba – normativní vs. kriteriální hodnocení

  • Nastavování hodnotících kritérií

Časová dotace 1 vyučovací hodina

  • Nastavení bezpečného prostředí – různé přístupy nastavování třídních pravidel a jejich využití ve vztahu k formativnímu přístupu. (vybírají samostatně, vycházejí ze školního řádu)

 

  • Portfolium – časová dotace celkem 4 vyučovací hodiny
  • Teoretická část
  • Časová dotace: 1 vyučovací hodina
  • Obsah: 
  • proč zavádět práci s portfoliem na 1. stupni ZŠ; výhody a nevýhody vedení portfolia; 
  • typy – portfolio sběrné (pracovní, dokumentační), výběrové portfolio (reprezentační), hodnotící – diagnostické portfolio; 
  • jak založit a vést portfolio, forma papírová, elektronická, kombinace; 
  • jak s portfoliem pracovat na 1. stupni ZŠ – využití během tripartit
  • znaky kvalitního portfolia – příklady z praxe, ukázky portfolií
  • diskuze k portfoliím – Jak s portfoliem začít; Co nám přináší ; Co sleduji; Co mi pomáhá v mé praxi.
  • Praktická část
  • Časová dotace: 3 vyučovací hodiny
  • V tomto bloku bude probíhat práce s portfolii – ukázky portfolií, které si přinesli účastníci ze svých škol, představení vlastní práce s portfoliem, sdílení inspirativní praxe. Lektorka bude průběžně komentovat a doplňovat informace, které při představování vlastní práce účastníky nezazní, bude ukazovat další možnosti práce s portfoliem žáka. Důraz bude kladen na všechny možnosti, jak s portfoliem pracovat:  
  • 1. Práce s portfoliem a žák 
  • Jak využít práci s portfoliem k sebehodnocení žáka, k rozvoji sebehodnotících kompetencí (žák se učí hodnotit osobní pokroky, oceňovat výsledky své práce i práce druhých). Prožitky žáků – připomenutí zážitků, vybavení si určitých situací… Rozvoj komunikačních dovedností žáka prostřednictvím portfolia. Volba vlastního vzdělávacího cíle, výběr vhodných způsobů, metod a strategií vlastního učení.
  • 2. Práce s portfoliem a pedagogický pracovník 
  • Plánovaná a spontánní činnost s portfoliem. Pedagogická diagnostika, podklady pro rozhovor se žákem, zákonnými zástupci. Prostředek k navázání vztahů pedagog – žák – rodič. Stanovení dalších vzdělávacích cílů, individualizace vzdělávacího procesu. Hodnocení práce a výsledků vzdělávání.
  • 3. Práce s portfoliem a zákonní zástupci 
  • Jak využít portfolia při komunikaci se zákonnými zástupci o pokrocích/problémech žáka, jak realizovat osobní konzultace se zákonnými zástupci nad portfoliem, zákonný zástupce se může spolupodílet na výběru produktů do portfolia… 
  • Příklady a možnosti vhodné komunikace, možné struktury konzultace se zákonnými zástupci, scénář konzultace. Komunikace v triádě.
  • Rizika nedostatečné komunikace.

Časová dotace 2 vyučovací hodiny

Další způsoby evidence pokroků – budování autonomie žáků

  • Nácvik popisné zpětné vazby (práce s pracovními listy, pracemi z tvůrčího psaní)
  • Práce se sebehodnotícími archy – tvorba sebehodnotících materiálů
  • Mapy učebního pokroku
  • Koučovací rozhovor učitel x žák s cílem podpořit žáka– modelové situace, koučovací ochutnávka (účastníci si sami vyzkouší)
  • Vrstevnické hodnocení

 

Reflexe dne.

Zadání úkolu pro třetí den: Účastníci si vyberou, co z představeného vyzkouší ve vlastní praxi.

 

 

Třetí den

Časová dotace 5 vyučovacích hodiny.

  • Konzultace/ Diskuze na základě zadaného úkolu

Reflektivní otázky např.

Jaké nové poznatky se mi podařilo aplikovat do praxe?

Jaká příležitosti a přínosy spatřuji?

Jaká úskalí spatřují?

Jaké vytvářím příležitosti k rozvíjení dovednosti vrstevnického hodnocení?

  • Práce s kazuistikami 

Lektorka bude ve spolupráci s ostatními účastníky pracovat s kazuistikami, které účastníci předem zašlou lektorce nebo s modelovými kazuistikami formou skupinové diskuze, reflexe, intervize a supervize, seznámí účastníky i s dalšími přístupy.

Kazuistiky se musí týkat tématu formativního přístupu (například problémy při zavádění práce s portfoliem, pokroků, sebehodnocení apod.).

Průběh:

Představení kazuistiky, její zpracování a závěr.

 

Časová dotace 1 vyučovací hodina.

  • Vyzkoušení popisné zpětné vazby na základě konkrétních situací.

Časová dotace 2 vyučovací hodiny.

  • Prostřednictvím metody „hry rolí“ analýza a návrh řešení rizikových/ problematických situací vycházejících z praxe účastníků (například problematická spolupráce pedagogických pracovníků - soudržnost při uplatňování společných cílů, společné plánování a vyhodnocování průběhu vzdělávání; komunikace učitel – rodič, žák…)

 

 

Cíl programu:

Účastníci zvládnou praktické techniky formativního hodnocení i poskytování popisné zpětné vazby, která dává žákům přesné informace o jejich učení. Zformulují příklad na hodnocení s pomocí hodnotících kritérií, rozliší mezi chválou a oceněním

 

Číslo programu

Q87-03-12-242

Kód programu

Q87

Garant

Bc. Andrea Rotová

770 108 898
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
Kraje
  • Střední Čechy
Datum konání

6. - 7. listopadu 2024 a 29. ledna 2025 od 9.00 - 16.00 hod.

Cena

3400,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

24

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Veronika Svobodová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Praha a střední Čechy, Senovážné nám. 25, budova A

icon map pin

MAX účastníků

22

icon map pin

Cílová skupina
ředitelé škol a školských zařízení, učitelé 1. stupně ZŠ

Přihlásit se