Studium k výkonu specializované činnosti - koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Vstupní úroveň účastníků: pokročilí
Anotace vzdělávacího programu:
Předkládaný vzdělávací program vychází z požadavků a podmínek stanovených zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, z vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů - § 9 odst. 1 písm. a).
Studium je jednoleté, s organizačním a časovým rozložením na pololetí. Studium probíhá formou blended learningu. Celkový rozsah studia je 250 hodin. Prezenční část je koncipována na 133 hodin, včetně dvou čtyřhodinových exkurzí ve škole či školském zařízení a osmihodinové stáže formou stínování a E-learningová část je koncipována na 117 hodin. Témata přímé výuky se prolínají s distančním studiem.
Vstupním požadavkem na účastníka vzdělávání jsou alespoň dvouletá pedagogická praxe a ICT kompetence na úrovni pokročilého dle Rámce digitálních kompetencí pedagogů. Podmínkou úspěšného absolvování studia je minimálně 80% účast na přímé výuce a minimálně 80% úspěšnost v e-learningových aktivitách, účast na dvou čtyřhodinových exkurzích ve škole či školském zařízení a osmihodinové stáži formou stínování, úspěšné složení všech průběžných dílčích zkoušek, vypracování závěrečné práce a její obhajoba, úspěšné složení závěrečné zkoušky před komisí. Zkušební komise bude minimálně tříčlenná. Garant studia příslušného krajského pracoviště navrhuje personální složení zkušební komise. Zkušební komisi poté jmenuje vedoucí nebo pověřený pracovník příslušného krajského pracoviště NPI ČR. Po úspěšném absolvování studia získává absolvent Osvědčení o splnění kvalifikačních předpokladů podle § 24 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů a podle § 9 odst. 2 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
Studijní plán:
V prezenční i e-learningové složce vzdělávání klademe důraz na aktivizační metody, příklady dobré praxe, spolupráci, na sdílení zkušeností mezi účastníky a jejich síťování.
Role ICT koordinátora ve škole
Účastníci se seznámí s průběhem studia a rolí ICT koordinátora ve škole, s jeho posláním i náplní práce. Uvědomí si, které činnosti a úkoly ve škole spadají do role ICT koordinátora a které jsou naopak nad rámec této role. Budou sdílet zkušenosti z vlastní praxe ve škole.
Hodinová dotace: 5 hodin prezenčně + 1 hodina e-learning
Podtémata
-
Úvod (e-learning)
-
Úkol/dotazník (e-learning)
-
Úvod do kurzu, přestavení Standardu (prezenční)
-
Role ICT koordinátora (prezenční)
Konkrétní učivo a výsledky učení: Jedná se o úvodní modul, který vysvětluje roli ICT koordinátora, představuje Standard jako celek se všemi kompetencemi ICT koordinátora. Výsledkem učení je pochopení role, náplně práce a ujasnění, co do role již nespadá.
Lektoři: Mgr. Pavla Sýkorová, Mgr. Kristýna Dostálová
Zdroje informací pro rozvoj ICT koordinátora
Účastníci budou sdílet zkušenosti s tím, kde hledat kvalitní a relevantní zdroje pro svoji práci, jak je vyhodnotit a doporučit svým kolegům. Poznají výhody profesních komunit a získají přehled o možnostech vlastního rozvoje v oblasti digitálních technologií ve vzdělávání.
Hodinová dotace: 6 hodin e-learning
Podtémata: vše e-learning
Konkrétní učivo: plán seberozvoje, autoevaluace, profesní portfolio, sebemotivace;
práce s lidmi a jejich vedení, komunikace a řízení změny; celoživotní učení
Výsledky učení: orientuje se v různých metodách vzdělávání s ohledem na nové vědecké poznatky a aktuální technologický vývoj, dokáže je dalším osobám erudovaně doporučit a podpořit je v jejich užití pro jejich další osobní i profesní růst; vzdělává se v oblasti vedení lidí a pedagogického leadershipu; seberozvoj
Lektoři: Ing. Zbyněk Bárta, Ing. Zdeněk Cach, Mgr. Ondřej Dudík, Mgr. Josef Horálek, Ph.D., Mgr. Daniel Janata, Mgr. Josef Kupka, Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Bc. Lucie Bačíková, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Ing. Soňa Neradová, Ph.D., Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha
Počítačem podporovaná výuka napříč předměty
Účastníci porozumí možnostem zapojení a efektivního využití digitálních technologií ve výuce napříč předměty, výhodám a nevýhodám či rizikům zařazování těchto technologií do výuky. Dokáží vybrat vhodný digitální nástroj pro distanční, prezenční a hybridní výuku, uvést jeho výhody a upozornit na případná úskalí. Na praktických příkladech porozumí, jak využít digitální technologie ve výuce. Budou sdílet tipy na další zdroje a inspirativní příklady z praxe.
Hodinová dotace: 15 hodin e-learning
Podtémata: vše e-learning
Konkrétní učivo: využití digitálních technologií ve vybraných předmětech
Výsledky učení: organizuje a koordinuje využívání digitálních zařízení ve škole; orientuje se v oblasti moderních digitálních technologií používaných ve školách a ve vzdělávání a aktivně sleduje trendy ve vzdělávání s využitím digitálních technologií
Lektoři: Ing. Zbyněk Bárta, Ing. Zdeněk Cach, Mgr. Ondřej Dudík, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Josef Kupka, Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Bc. Lucie Bačíková, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha
Digitální zařízení a jejich užití ve škole
Účastníci získají přehled o moderních digitálních zařízeních využívaných ve škole (např. tiskárny, 3D tiskárny, skenery, projektory, vizualizéry, mikropočítače, edukační robotika a další). Porozumí, jak vybrat vhodné digitální technologie do školy, jak je efektivně využívat ve výuce i při práci ve škole. Rozšíří si obzory díky diskuzím o využívání digitálních zařízení s dalšími účastníky.
Hodinová dotace: 8 hodin prezenčně + 3 hodiny e-learning
Podtémata:
-
Úvodní přehled digitálních zařízení (e-learning)
-
Úkol na seminář (e-learning)
-
Využití digitálních technologií ve škole (prezenční)
-
Strategie výběru a nákupu zařízení (prezenční)
-
Sdílení zkušeností (prezenční)
Konkrétní učivo: využití digitálních technologií ve vybraných předmětech; tvorba směrnic a pravidel, např. řád učeben apod.; zavádění a podpora BYOD a 1:1; digitální technologie
Výsledky učení: organizuje a koordinuje využívání digitálních zařízení ve škole; spoluvytváří směrnice a pravidla pro bezpečné používání digitálních technologií ve škole včetně kyberbezpečnosti; vyhledává a navrhuje možné finanční zdroje pro pořízení a údržbu digitální infrastruktury a softwaru
Lektoři: Ing. Zbyněk Bárta, Ing. Zdeněk Cach, Mgr. Ondřej Dudík, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Josef Kupka, Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha
Využití umělé inteligence ve vzdělávání
Účastníci si zmapují možnosti využívání umělé inteligence ve škole a zjistí, jak mohou umělou inteligenci zařadit do výuky napříč předměty a jak její používání regulovat ve školním řádu. Dozví se, jaké výhody či úskalí může využívání umělé inteligence ve škole přinést. Pozornost bude věnována i právním, etickým a bezpečnostním otázkám spojeným s využíváním umělé inteligence. Účastníci získají přehled o nejnovější trendech a nástrojích v této oblasti a na praktických příkladech si vyzkouší, jak umělou inteligenci využívat v praxi ve škole.
Hodinová dotace: 4 hodiny e-learning
Podtémata: vše e-learning
Konkrétní učivo: využití digitálních technologií ve vybraných předmětech; digitální technologie (AI)
Výsledky učení: organizuje a koordinuje využívání digitálních zařízení ve škole; orientuje se v oblasti moderních digitálních technologií používaných ve školách a ve vzdělávání a aktivně sleduje trendy ve vzdělávání s využitím digitálních technologií
Lektoři: Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA
Projektové učení s využitím digitálních technologií
Účastníci porozumí tomu, co je projektové učení a jaké jsou jeho přínosy ve výuce. Získají přehled o možnostech využití digitálních technologií v jednotlivých fázích tvorby školního projektu a dokáží naplánovat, jak v těchto fázích efektivně využívat digitální technologie. Budou sdílet zkušenosti s projektovou výukou ve vlastní škole.
Hodinová dotace: 8 hodin prezenčně + 4 hodiny e-learning
Podtémata:
-
Co je projektové učení (e-learning)
-
Úkol na seminář (e-learning)
-
Fáze projektové výuky (prezenční)
-
Možnosti zapojení digitálních technologií (prezenční)
Konkrétní učivo: využití digitálních technologií ve vybraných předmětech
Výsledky učení: organizuje a koordinuje využívání digitálních zařízení ve škole, v jednotlivých předmětech i aktivitách
Lektoři: Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Bc. Zuzana Svobodová, Ph.D., DBA, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., Mgr. Bronislav Návojský, RNDr. Vladimír Vícha
Práce v cloudu se zaměřením na potřeby učitele a žáka
Účastníci pojmenují výhody cloudových služeb a aplikací, kterými přesvědčí své kolegy k jejich využívání ve výchovně-vzdělávacím procesu. Účastníci porozumí, jak efektivně využívat cloudové služby a jejich aplikace pro komunikaci a spolupráci s kolegy i s žáky při hodinách i mimo ně a budou sdílet příklady dobré praxe. Součástí modulu jsou také témata spojená se sdílením, zálohováním a přístupu k datům.
Hodinová dotace: 8 hodin prezenčně
Podtémata: vše e-learning
Konkrétní učivo využití digitálních technologií ve vybraných předmětech; bezpečné virtuální prostředí; Cloudové služby
Výsledky učení: spoluvytváří směrnice a pravidla pro bezpečné používání digitálních technologií ve škole; organizuje a koordinuje využívání digitálních zařízení ve škole
Lektoři: Ing. Zbyněk Bárta, Ing. Zdeněk Cach, Mgr. Ondřej Dudík, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Josef Kupka, Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Bc. Lucie Bačíková, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha
Digitální strategie školy a její integrace do ŠVP
Účastníci se seznámí s možnostmi formování digitálního prostředí školy podporujícího digitální kompetence pedagogů a žáků školy, které jsou nastaveny v ŠVP školy. Naučí se analyzovat prostředí školy pomocí nástrojů Selfie, Profil Škola21 a využívat uvedené nástroje pro plánování a evaluaci digitální strategie školy (ICT plánu).
Hodinová dotace: 8 hodin prezenčně + 8 hodin e-learning
Podtémata:
-
Úvod do digitální strategie (e-learning)
-
Vyplnění profilů Selfie a Profil Škola21 (e-learning)
-
Širší úvod do digitální strategie (prezenční)
-
Analýza výsledků profilů (prezenční)
-
Možnosti plánování a evaluace podle výsledků profilů (prezenční)
Konkrétní učivo: standardy, normy a doporučení k digitálnímu vzdělávání, evaluační nástroje; koncepce, strategie a záměry na úrovni státu/kraje/obvodu ke vzdělávací politice a digitálním technologiím ve vzdělávání; tvorba plánu rozvoje školy v oblasti digitálních technologií, základní pravidla; integrace digitálních technologií do ŠVP
Výsledky učení: facilituje proces tvorby digitální strategie školy; zajišťuje pravidelnou reflexi a vyhodnocení naplňování digitální strategie školy; spoluvytváří plán rozvoje školy v oblasti digitálních technologií; integruje digitální technologie do ŠVP
Lektoři: Ing. Zbyněk Bárta, Ing. Zdeněk Cach, Mgr. Ondřej Dudík, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Josef Kupka, Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha, Mgr. Jana Peřinová
Jak vést a motivovat pedagogy
Účastníci se dozví, jakými způsoby a nástroji jakožto leadeři a představitelé směrování hodnot a vize organizace úspěšně povedou své kolegy k zavádění a využívání digitálních technologií ve výuce. Osvojí si, jak efektivněji motivovat své kolegy, a na praktických příkladech si vyzkouší správnou komunikaci se svými kolegy. Zároveň účastníci dokáží vybrat takové formy komunikace, které povedou k lepší vzájemné komunikaci mezi pedagogy, což povede i ke zlepšení vzájemné spolupráce.
Hodinová dotace: 8 hodin prezenčně + 8 hodin e-learning
Podtémata:
-
Úvod do motivace, komunikace a vedení (e-learning)
-
Úkol na seminář (e-learning)
-
Metody motivace, komunikace a vedení v praxi (prezenční)
Konkrétní učivo: pedagogický leadership, vedení a rozvoj pedagogického sboru Participativní metody a formy (spolu)práce
Výsledky učení: podporuje kulturu inovací a spolupráce ve škole; působí jako pedagogický lídr; koordinuje a aktivně podporuje další vzdělávání pedagogických pracovníků s využitím digitálních technologií
Lektoři: Mgr. Bc. Zuzana Svobodová, Ph.D., DBA, Mgr. Bc. Alena Bačíková, MBA, Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA, Mgr. Jana Kazíková
Úspěšné a efektivní zavádění změn
Obsahem modulu je namotivovat účastníky k pozitivnímu vnímání změny jako příležitosti pro další rozvoj obecně i při zavádění změn v oblasti digitálního vzdělávání. Ukázat jim možné postupy implementace změn a doporučit vhodné metody k překonávání odporu ke změnám. Cílem je také rozvinout schopnosti účastníků v oblasti sociální komunikace, aby bylo možné předcházet negativnímu vnímání realizovaných změn dotčenými pedagogy a nežádoucím dopadům implementovaných změn na klima školy. Účastníci vzdělávání si osvojí pojem změna a související odbornou terminologii, seznámí se s příčinami změn a jejich vnímáním. Seznámí se se základními modely, procesem a strategií řízení a komunikace změny ve škole. Dovědí se, jaké jsou vývojové fáze procesu změny a získají informace o možných chybách a rizicích, souvisejících s implementací změny a jejích dopadech na spolupracovníky.
Hodinová dotace: 8 hodin prezenčně + 8 hodin e-learning
Podtémata:
-
Úvod do zavádění změn a sociální komunikace (e-learning)
-
Úkol na seminář (e-learning)
-
Postupy implementace změn, modely, strategie řízení změny (prezenční)
Konkrétní učivo: teorie řízení změny (management změny), online zdroje pro další vzdělávání; vedení a rozvoj pedagogického sboru
Výsledky učení: podporuje kulturu inovací a spolupráce ve škole; působí jako pedagogický lídr
Lektoři: Mgr. Bc. Alena Bačíková, MBA, Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA, Mgr. Jana Peřinová
Podpora pedagogů v rozvoji jejich digitálních kompetencí
Účastníci se seznámí s tím, jak motivovat a vést pedagogy ve škole k trvalému rozvoji vlastních digitálních kompetencí, užitečných pro práci ve škole, v návaznosti na digitální strategii školy. Účastníci se seznámí s Evropským rámcem digitálních kompetencí pedagogů DigCompEdu a naučí se využít nástroj Profil Učitel21 k sebehodnocení vlastních digitálních kompetencí a k plánování jejich rozvoje. Budou sdílet zkušenosti z vlastních praxe.
Hodinová dotace: 8 hodin prezenčně + 8 hodin e-learning
Podtémata:
-
Úvod do digitálních kompetencí (e-learning)
-
Úvod do DigCompEdu a vyplněný Profil Učitel21 (e-learning)
-
Možnosti analýzy a plánování rozvoje (prezenční)
-
Sdílení zkušeností (prezenční)
Konkrétní učivo: participativní metody a formy (spolu)práce vedení a rozvoj pedagogického sboru; Pedagogický leadership
Výsledky učení: koordinuje a aktivně podporuje další vzdělávání pedagogických pracovníků s využitím digitálních technologií
Lektoři: Ing. Zbyněk Bárta, Ing. Zdeněk Cach, Mgr. Ondřej Dudík, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Josef Kupka, Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Bc. Lucie Bačíková, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha
Specifika ve vzdělávání dospělých
Účastníci porozumí specifikům a zákonitostem vzdělávání dospělých. Osvojí si klíčové znalosti a principy, nezbytné pro úspěšné vedení tréninků a školení. Procvičí si, jak realizovat konkrétní vzdělávací aktivitu v oblasti digitálního vzdělávání pro pedagogy. Cílem modulu je také rozvinout schopnosti účastníků v oblasti plánování vzdělávací aktivity, prezentačních a komunikačních dovedností a technik překonávání nesouhlasu u posluchačů a budou sdílet vlastní zkušenosti.
Hodinová dotace: 12 hodin prezenčně + 8 hodin e-learning
Podtémata:
-
Úvod do vzdělávání dospělých (e-learning i pokračování na prezenčním)
-
Principy vdení tréninků a školení (e-learning i pokračování na prezenčním)
-
Praktický nácvik vybrané aktivity (prezenční)
-
Sdílení zkušeností (prezenční)
Konkrétní učivo: kompetenční rámec kvalitní pedagogické praxe (využití digitálních technologií); lektorské dovednosti, andragogika, celoživotní učení; metody vzdělávání (vědecké poznatky, technologický vývoj); plán seberozvoje, autoevaluace, profesní portfolio, sebemotivace; práce s lidmi a jejich vedení, komunikace a řízení změny
Výsledky učení: vzdělává se v lektorských dovednostech a andragogice tak, aby mohl pomáhat dospělým učit se a volit jejich cestu celoživotního vzdělávání; orientuje se v různých metodách vzdělávání s ohledem na nové vědecké poznatky a aktuální technologický vývoj, dokáže je dalším osobám erudovaně doporučit a podpořit je v jejich užití pro jejich další osobní i profesní růst; podílí se na tvorbě a sestavení plánu seberozvoje i autoevaluace pedagogů, na profesním portfoliu a sebemotivaci; vzdělává se v oblasti vedení lidí a pedagogického leadershipu
Lektoři: Mgr. Bc. Zuzana Svobodová, Ph.D., DBA, Mgr. Bc. Alena Bačíková, MBA, Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA, Mgr. Jana Kazíková
Koučink a mentoring – jako nástroj pro zlepšení výkonu učitele
Účastníci si osvojí pojmy mentoring a koučink a související odbornou terminologii, seznámí se technikami a metodami koučinku, koučovacího stylu vedení a mentoringu. Porozumí přínosům uplatnění těchto přístupů v práci ICT koordinátora a jejích dopadům na spolupracovníky. Osvojí si základní mentorské a koučovací dovednosti, pochopí rozdíly mezi koučinkem, mentoringem a koučovacím přístupem a jsou si vědomi možností a limitů jejich uplatnění v praxi.
Hodinová dotace: 12 hodin prezenčně + 8 hodin e-learning
Podtémata:
-
Úvod do mentoringu a koučingu (e-learning i prezenční)
-
Úkol na seminář (e-learningu)
-
Přínosy pro ICT koordinátora (prezenční)
-
Praktické příklady k osvojení dovedností (prezenční)
Konkrétní učivo: vybrané mentorské a koučovací dovednosti a techniky; kompetenční rámec kvalitní pedagogické praxe, plán seberozvoje, sebemotivace; práce s lidmi a jejich vedení, komunikace a řízení změny
Výsledky učení: uplatňuje prvky mentorských a koučovacích dovedností a technik v prostředí školy a ve své práci; využívá pro reflexi praxe kompetenční rámec kvalitní pedagogické praxe se zaměřením na využití digitálních technologií
Lektoři: Mgr. Bc. Zuzana Svobodová, Ph.D., DBA, Mgr. Daniel Janata, Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA, Mgr. Jana Kazíková
Příprava školních projektů v rámci ČR a EU
Účastníci porozumí tomu, jaká je role ICT koordinátora při realizaci projektů ve škole. Dozví se více informací o možnostech získávání grantů pro oblast školství a dokáží porovnat jejich výhody a úskalí. Získají přehled o projektech, se kterými se mohou ve škole setkat a dovedou se vyznat ve struktuře, obsahu a příslušných dokumentech pro úspěšné splnění projektu.
Hodinová dotace: 8 hodin prezenčně + 6 hodin e-learning
Podtémata:
-
Úvod do projektů ve škole (e-learning)
-
Úkol na seminář (e-learning)
-
Jak získat projekt, grant (prezenční)
-
Příklady projektů podle zájmu – IROP, OP JAK, šablony, Erasmus... (prezenční)
-
Porovnání projektů (prezenční)
Konkrétní učivo: základní pravidla pro tvorbu a realizaci projektů, dotační zdroje, fundraising
Výsledky učení: orientuje se v základních pravidlech projektového řízení, vyhledává a navrhuje možné finanční zdroje pro pořízení a údržbu digitální infrastruktury a softwaru
Lektoři: Ing. Zbyněk Bárta, Ing. Zdeněk Cach, Mgr. Ondřej Dudík, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Josef Kupka, Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Bc. Lucie Bačíková, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha
Informační systémy školy a její webová prezentace
Účastníci se seznámí s volbami školních informačních systémů a jejich nasazením, funkcemi, trendy a kritérii výběru, přičemž volby výběru IS dokáží vysvětlit a zhodnotit. Zároveň se seznámí s úkoly a záležitostmi, které jsou spojené s tvorbou a aktualizací školních webů, a tudíž školních internetových prezentací. Budou sdílet zkušenosti ze svých škol.
Hodinová dotace: 8 hodin prezenčně
Podtémata: vše prezenční
Konkrétní učivo: informační systém školy, systémy pro řízení výuky; školní informační systémy; webová prezentace školy
Výsledky učení: navrhuje a koordinuje provoz informačního systému školy; kvalifikovaně doporučuje dle individuálních potřeb školy školní informační systémy
Lektoři: Mgr. Ondřej Dudík, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha, Mgr. Jana Peřinová
Legislativa spojená s provozem ICT
Účastníci získají přehled o autorském právu, licencích a licenční politice ve vztahu k využívání ICT ve škole. Dozví se, co by měla obsahovat správně napsaná směrnice či pravidla pro bezpečné používání digitálních technologií ve škole. Seznámí se s problematikou GDPR, která ošetřuje např. ukládání dat školy.
Hodinová dotace: 8 hodin prezenčně + 6 hodin e-learning
Podtémata:
-
Základy autorské práva, licenční politiky ve vztahu k ICT (e-learning)
-
Úkol na seminář (e-learning)
-
Správné psaní směrnic a pravidla (prezenční)
-
GDPR (prezenční)
-
Sdílení zkušeností (prezenční)
Konkrétní učivo: autorské právo; licenční politika
Výsledky učení: orientuje se v problematice autorských práv a licencí včetně veřejných licencí (Creative Commons); včetně otevřeného softwaru (Open Source); podílí se na nastavování licenční politiky školy
Lektoři: Ing. Zbyněk Bárta, Ing. Zdeněk Cach, Mgr. Ondřej Dudík, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Josef Kupka, Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Bc. Lucie Bačíková, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha
Ochrana zdraví a duševní pohody při používání digitálních technologií
Účastníci se zorientují v principech digitálního wellbeingu. Budou schopni uplatňovat ve své práci i ve škole základní pravidla a principy pracovní hygieny práce s počítačem, které vedou k uchování zdraví a duševní pohody. Účastníci vysvětlí, co je duševní pohoda, a uvedou příklady, kterými jí dosáhnou. Účastníci budou schopni navrhnout řešení, která zabrání rizikům a hrozbám číhající ve virtuálním prostředí a práci s informačními a komunikačními technologiemi.
Časová dotace: 8 hodin e-learning
Podtémata: vše e-learning
Konkrétní učivo: hygiena a ergonomie
Výsledky učení: spoluvytváří směrnice a pravidla pro bezpečné používání digitálních technologií ve škole včetně kyberbezpečnosti zohledňuje při návrhu směrnic základní pravidla hygieny práce a ergonomie
Lektoři: Ing. Zbyněk Bárta, Ing. Zdeněk Cach, Mgr. Ondřej Dudík, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Josef Kupka, Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Bc. Lucie Bačíková, Mgr. Tereza Bořecká, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha, Mgr. Vanda Vaníčková, Ph.D.
Principy a možnosti počítačových sítí
Účastníci porozumí základním principům fungování a správy počítačové sítě školy, včetně napojení školy na internet. Budou schopni pracovat se schématem topologie sítě a rozpoznají, kdy je vhodné obrátit se na specialistu. Seznámí se se Standardem konektivity a bezpečnosti školy v 21. století.
Časová dotace: 8 hodin e-learning
Podtémata: vše e-learning
Konkrétní učivo: správa a údržba síťové infrastruktury; bezpečnost digitální infrastruktury
Výsledky učení: orientuje se v problematice budování, údržby, správy a zabezpečení počítačové sítě; navrhuje postupy a pravidla zabezpečení digitální infrastruktury včetně dat
Lektoři: Ing. Soňa Neradová, Ph.D., Mgr. Josef Horálek, Ph.D., Ing. Zbyněk Bárta, Mgr. Ondřej Dudík, Ing. Bc. Kateřina Lukšíková, Mgr. Bronislav Návojský, Mgr. Pavla Sýkorová, Ing. Zdeněk Šilar, Ph.D., RNDr. Vladimír Vícha
Digitální technologie pro žáky se speciálními potřebami
Účastníci se seznámí s nejdůležitějšími principy alternativního ovládání počítače a základními pomůckami, i programy usnadňující lidem s postižením přístup k výpočetní technice, a to na takové úrovni, že dokáží doporučit vhodné pomůcky a postupy pro zpřístupnění počítače konkrétnímu dítěti s postižením. Zároveň získají přehled o existujících pomůckách a podpůrných opatřeních pro nadané. Účastníci budou schopni zorientovat se v příkladech vhodného SW pro práci s žáky se specifickými potřebami zaměřující se na podporu uživatelů se zrakovým, sluchovým, tělesnými, mentálním, či jiným postižením, včetně nadaných. Zároveň si jej účastníci vyzkouší, naučí používat a dokáží poskytnout zpětnou vazbu v praxi.
Časová dotace: 8 hodin prezenčně + 8 hodin e-learning
Podtémata:
-
Základy HW a SW pro žáky se spec. potřebami (e-learning)
-
Úkol na seminář (e-leraning)
-
Praktický nácvik výběru pomůcek pro konkrétního žáka (prezenční)
-
Ukázka různých pomůcek (prezenční)
-
Sdílení zkušeností (prezenční)
Konkrétní učivo: využití digitálních technologií při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Výsledky učení: má přehled o existujících pomůckách v oblasti digitálních technologií pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně nadaných žáků
Lektoři: Ing. Jiří Menšík, Mgr. Daniel Janata, Mgr. Jana Hartmanová, Mgr. Bronislav Návojský, Ing. Soňa Neradová, Ph.D., Mgr. Pavla Sýkorová, RNDr. Vladimír Vícha
Poznámka: Hlavní garant zkušební komise: Mgr. Klára Hránková
Číslo programuP65-05-21-242 Kód programuP65 |
Číslo akreditaceMSMT-14765/2023-8-482 |
Garant
Dagmar Sobotková
731 503 728
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
28. listopadu 2024 , 9.00 - 15.30 hodin
Cena
26990,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|