Vzdělávání pedagogických pracovníků v mentoringu

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

~~Vzdělávací program je určen pro pedagogické pracovníky, kteří budou poskytovat mentoring přímo svým kolegům na školách. Studium budoucích mentorů je zaměřeno na osvojení dovedností v poradenském procesu, přičemž mentoring je druhem poradenství. Vzdělávání je orientováno obecně na poradenské, konzultační a především pak specificky mentorské dovednosti. Program je 32 hodinový formou prezenčních seminářů.
Absolventům bude také nabídnuta možnost následné supervize vlastní mentorské praxe.
1. Téma: Role poradce a mentora, poradenské procesy, mentoring (2 hod) - účastník se identifikuje s rolí poradce, specificky mentora a poradenským procesem. Získá znalosti o poradenském procesu, naučí se orientovat v jednotlivých fázích poradenského procesu.
- Definice poradenství, mentoringu
- Cíle mentoringu
- Definice poradce, mentora
- Hranice poradenského procesu
- Generalisté a specialisté
- Externí a interní poradci
2. Téma: Osobnost poradce, mentora, partnerský a expertní přístup (2 hod) - účastník se seznámí s osobnostními předpoklady a kvalifikací, které jsou potřebné k vykonávání poradenské praxe
- Odborná kvalifikace poradce
- Interpersonální dovednosti poradce
- Poradenské dovednosti
3. Téma: Fáze poradenského procesu (3 hod) - účastník se podrobně seznámí s jednotlivými fázemi poradenského procesu, umí je rozpoznat a vést poradenství
- Fáze poradenského procesu
- Udržování hranic poradenského procesu
4. Téma: Sebereflexe poradce, supervize práce mentora (1 hod) - účastník si postupně si vytváří vlastní poradenský styl a učí se reflektovat vlastní poradenskou práci pomocí sebereflexe a supervize
- Vnitřní dialog
- Reflexe vlastní činnosti
- Význam sebereflexe pro kvalitu poradenského procesu
- Pomoc při sebereflexi – supervize
5. Téma: Aktivní naslouchání, model GROW (4 hod) - účastník se naučí techniku aktivního naslouchání, zná možnosti jejího využití a přínos v poradenském procesu. Využívá výhod této techniky a zná úskalí, která při její aplikaci hrozí. Seznámí se s koučovacím modelem GROW a možností jeho využití v mentorské praxi.
- Schopnosti potřebné pro aktivní naslouchání
- Možnosti využití aktivního naslouchání v rámci poradenského procesu
- Chyby v aktivním naslouchání a úskalí při aplikaci aktivního naslouchání
- Postup aktivního naslouchání
- Nácvik aktivního naslouchání
- Koučovací model GROW
6. Téma: Formulace potřeb mentee – zakázka (zakázka zjevná a skrytá) (4 hod) - účastník dokáže s klientem formulovat zakázku a zvládne odhalovat případné skryté zakázky
 - Cesta k zakázce (od problému k žádosti, objednávce až k zakázce)
- Práce se zakázkou a rozpoznání zakázky zjevné a skryté a práce s nimi
- Možnosti využití mentoringu ve školství
- Typologie otázek (konstruktivní otázky)
- Kroky k zapojení klienta do procesu poradenství (motivace klienta)
7. Téma: Realizace zakázky, vedení mentorského rozhovoru (6 hod) - účastník umí zakázku realizovat, včetně správného vedení poradenského rozhovoru, a správně zakázku ukončit
- Hlavní techniky poradenských zásahů
- Zásady vedení poradenského rozhovoru
- Schopnost rozlišit nabízení pomoci a přebírání kontroly
- Strategie na zvýšení zapojení klienta
- Podpora implementace navržených postupů při realizaci zakázky
- Ukončení poradenství
- Trénink vedení mentorských rozhovorů
8. Rozpoznání odporu u mentee a reakce na něj (2 hod) - účastník dokáže rozpoznat odpor u mentee a vhodně na něj reaguje.
- Znaky přítomnosti odporu
- Zdroje odporu
- Jak postupovat v případě odporu
9. Téma: Zpětná vazba v poradenství a etika (4 hod) - účastník umí vhodně podávat a přijímat zpětnou vazbu v poradenském procesu. Umí vhodně podat závěrečnou zpětnou vazbu k poradenskému procesu, respektuje a podporuje etiku v poradenském procesu.
- Typy zpětné vazby v poradenství – průběžná zpětná vazba klientovi
- Závěrečná zpětná vazba k poradenskému procesu
- Struktura zpětné vazby a nejdůležitější dovednosti při podávání zpětné vazby
- Etika a stinné stránky poradenství
10. Téma: Diskuze vycházející z reflexí vlastní mentorské praxe, vyhodnocení vzdělávacího programu (4 hod) - účastník si uvědomuje svůj posun v mentorských dovednostech a získává jistotu ve správném vedení při poradenského procesu. Vyhodnocuje přínos vzdělávacího programu pro rozvoj svých poradenských dovedností.
- Představení hlavních postřehů z vlastní mentorské praxe
- Společná diskuze
- Vyhodnocení vzdělávacího programu

Číslo programu

24-60-12

Kód programu

E54

Garant

Bc. Andrea Rotová

770 108 898
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
Kraje
  • Praha a SČ
Datum konání

28. ledna, 29. ledna, 26. března, 27. března 2025; 9.00 - 16.00

Cena

5400,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

32

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Kamila Bobysudová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Praha a střední Čechy, Senovážné nám. 25, budova A

icon map pin

MAX účastníků

14

icon map pin

Cílová skupina
pedagogičtí pracovníci školních poradenských pracovišť, pedagogové volného času, ředitelé a zástupci škol a školských zařízení, učitelé všech druhů a typů škol, učitelé všech druhů a typů škol

Přihlásit se