Vyhledávání, identifikace a nominace dětí s vysokým potenciálem a nadaných v MŠ
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Vzdělávací program vznikl a je realizován ve spolupráci s Mensou ČR. Program navazuje na Systematický úvod do problematiky nadání pro MŠ. Představuje účastníkům problematiku vyhledávání, identifikace a nominace nadání v předškolním období, jako klíčovou oblast systému péče o nadání v MŠ. Obeznámí učitelky a vedoucí pracovníky v MŠ s jednotlivými oblastmi procesu identifikace nadání a napomůže jim v tom, jak tento proces nastavit a jak v něm participovat. Účastníci budou systematicky a přehledově obeznámeni s projevy nadaných dětí, se specifikými odlišnostmi vývoje těchto dětí v předškolním období v oblasti bilologické i psychické, s pojmy zvýšená senzibilita a divergentní myšlení, s typologií nadaných dětí, s metodami pedagogické identifikace nadání, spoluprací s poradnou na diagnostice nadání, komunikací problematiky vyhledávání nadání s rodiči, s kolegyněni v předškolním zařízení a vedením školy. Na základě získaných poznatků mohou účastníci začít systematicky rozvíjet oblast identifikace nadání a začlenit ji do budovaného sytému péče o nadání ve škole. V návaznosti na poslední zmíněné se účastníci seznámí s důležitostí rané stimulace a v návaznosti s pojmy myelinizace a diferenciace mozkové kůry a plasticita mozku a jejich důležitostí pro další vývoj dítěte.
Použité metody:
Přednáška, diskuse, sdílení dobré praxe, konzultace prezenční, promítání fotografií a videosekvencí ze společných aktivit dětí v MŠ.
Obsahově je vzdělávací program zaměřen na následující témata a okruhy s využitím odpovídajících organizačních a výukových forem:
- Projevy nadaného dítěte, specifika biologického a psychického vývoje, zvýšená senzibilita, divergentní myšlení.
- Typologie nadaných dětí, rozdíl v pojmech dítě nadané a mimořádně nadané, dvojí vyjímečnost nadaných.
- Metody pedagogické diagnostiky nadání, vztahující se k období do šesti let.
- Checklisty a pedagogické diagnostické škály.
- Portfolia dětí, výledky výtvarných a jiných aktivit, jako podklad pro diagnostiku nadání a vyššího potenciálu předškoláka.
- Aktivity vhodné pro identifikaci nadaných a dětí s vysokým potenciálem.
- Výsledky aktivit, specifiké zájmy nadaného předškoláka.
- Spolupráce s PPP – psychologická a speciálně pedagogická diagnostika nadání v předškolním období.
- Mensa a identifikace nadání, NTC systém učení – Mensa pro školky.
- Komunikace problematiky vyhledávání a identifikace nadání s ostatními učitelkami, rodiči a vedením školy.
- Význam rané stimulace, stěžejní pojmy v kognitivním vývoji předškoláka myelinizace a diferenciace mozkové kůry a plasticita mozku.
- Význam identifikace, nominace a diagnostiky nadání, či vysokého potenciálu dětí před vstupem do ZŠ.
Číslo programuS24-51-13-242 Kód programuS24 |
Číslo akreditaceMSMT-7136/2021-6-310 |
Garant
Ing. Iva Bláhová
771 230 801
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
3. prosince 2024, 9:00–16:00
Cena
1500,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|