Spolupráce učitele a asistenta pedagoga v heterogenní třídě
Typ vzdělávacího programu: Seminář
Anotace vzdělávacího programu:
Seminář je zaměřen na nastavení efektivní spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga v heterogenní třídě. Heterogenní třídu vnímáme jako přirozeně různorodou skupinu žáků, v níž se učitelé a asistenti pedagoga běžně setkávají s rozmanitými osobnostmi žáků, kteří se mohou lišit úrovní kognitivního nadání, mírou vůle, aktivity, pracovního tempa, podnětností rodinného prostředí, z něhož pocházejí a v němž vyrůstají. Asistent pedagoga je tudíž personální oporou nejen pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami, ale pro všechny žáky ve třídě. Jeho působení ve třídě má být ve prospěch pozitivního a přijímajícího klimatu. Plánovat celý vzdělávací proces, realizovat a vyhodnocovat ho s ohledem na efektivní podporu žáků s rozdílnou mírou potřeby poskytování podpůrných opatření se zřetelem na různé typy jejich znevýhodnění či postižení, žáků bez speciálních potřeb, žáků s nadáním, odlišným mateřským jazykem, problémovým chováním, vyžaduje naléhavě pomoc asistenta pedagoga. Úspěch celého procesu tak stojí na funkční spolupráci učitele a asistenta pedagoga.
Co už víme, že funguje a nefunguje
- Reflexe proměny role asistenta pedagoga v průběhu let od zavedení této pozice až po současnost.
- Co očekává od asistenta pedagoga učitel (žák se SVP, ostatní žáci, vedení školy, rodiče žáka se SVP, rodiče ostatních žáků, poradenští pracovníci) a jak tato očekávání ovlivňují jeho působení ve škole?
- Stereotypy a nové výzvy.
- Učíme se rozlišovat potřeby, ambice a přání.
- Osobnostní předpoklady asistenta pedagoga.
Co děláme před začátkem spolupráce?
- Pozice a role učitele a asistenta pedagoga při vzdělávání. Kdo jsem a jakou třídu si přeju?
- S kým a jak budu spolupracovat?
- Kdo mě metodicky povede?
Nastavení efektivní spolupráce
- Trojrozměrný model spolupráce (statika v. dynamika, otevřenost v. uzavřenost, povrchnost v. hloubka).
- Kde se nacházíme a kde bychom chtěli být?
- Zásady efektivní podpory žákům.
- Co je a co není užitečné při podpoře žáků?
- Pomoc při úpravě prostředí pro otevřené vyučování, příprava a realizace pestrých učebních situací.
- Pomoc při tvorbě pomůcek a studijních podkladů pro různé úrovně obtížnosti zadávaných úkolů, respektujících rozdílné tempo plnění úkolů.
Pravidla komunikace
- Zásady otevřené komunikace.
- Pravidla komunikace mezi učitelem a asistentem pedagoga.
- Pravidla komunikace směrem k žákům.
- Pravidla komunikace směrem k rodičům žáků.
Role asistenta pedagoga při podpoře bezpečného klimatu ve třídě
- Co to je bezpečné klima třídy a jak ho dosahujeme?
- Asistent pedagoga a jeho vliv na klima třídy.
- Podpora pozitivního klimatu, dávajícího příležitost zažít úspěch, prohlubujícího pocit sounáležitosti.
- Posilování praktického, sociálního a emocionálního učení ve třídě, rozvoj sociálních dovedností žáků.
- Podpora žádoucího chování.
- Podpora při formativním hodnocení žáků.
Shrnutí a doporučení
- Rámec podpory žákům.
- Zdroje pro práci asistenta pedagoga (metodické, intervizní a supervizní podpora pro AP).
- Doporučená literatura.
Výuka bude vedena výkladem s podporou prezentace a videoukázek z výuky, doplněným uváděním praktických příkladů, také formou tzv. tvůrčích dílen založených na práci ve dvojicích (učitel a asistent pedagoga) a skupinách. Prožitková část výuky zahrnuje aktivity, které účastníkům pomohou uvědomit si, jaká mají očekávání a co se od nich očekává, zároveň zmapují, v jaké fázi procesu nastavování efektivní spolupráce se učitel a asistent pedagoga nacházejí.
Číslo programuA15-25-23-242 Kód programuA15 |
|
Garant
Mgr. Zdeněk Duša
775 571 632
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
4. prosince 2024, 9:00–16:00
Cena
980,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|