Spolupráce učitele a asistenta pedagoga v heterogenní třídě

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Seminář je zaměřen na nastavení efektivní spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga v heterogenní třídě. Heterogenní třídu vnímáme jako přirozeně různorodou skupinu žáků, v níž se učitelé a asistenti pedagoga běžně setkávají s rozmanitými osobnostmi žáků, kteří se mohou lišit úrovní kognitivního nadání, mírou vůle, aktivity, pracovního tempa, podnětností rodinného prostředí, z něhož pocházejí a v němž vyrůstají. Asistent pedagoga je tudíž personální oporou nejen pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami, ale pro všechny žáky ve třídě. Jeho působení ve třídě má být ve prospěch pozitivního a přijímajícího klimatu. Plánovat celý vzdělávací proces, realizovat a vyhodnocovat ho s ohledem na efektivní podporu žáků s rozdílnou mírou potřeby poskytování podpůrných opatření se zřetelem na různé typy jejich znevýhodnění či postižení, žáků bez speciálních potřeb, žáků s nadáním, odlišným mateřským jazykem, problémovým chováním, vyžaduje naléhavě pomoc asistenta pedagoga. Úspěch celého procesu tak stojí na funkční spolupráci učitele a asistenta pedagoga.

 

Co už víme, že funguje a nefunguje

  • Reflexe proměny role asistenta pedagoga v průběhu let od zavedení této pozice až po současnost.
  • Co očekává od asistenta pedagoga učitel (žák se SVP, ostatní žáci, vedení školy, rodiče žáka se SVP, rodiče ostatních žáků, poradenští pracovníci) a jak tato očekávání ovlivňují jeho působení ve škole?
  • Stereotypy a nové výzvy.
  • Učíme se rozlišovat potřeby, ambice a přání.
  • Osobnostní předpoklady asistenta pedagoga.

Co děláme před začátkem spolupráce?

  • Pozice a role učitele a asistenta pedagoga při vzdělávání. Kdo jsem a jakou třídu si přeju?
  • S kým a jak budu spolupracovat?
  • Kdo mě metodicky povede?

Nastavení efektivní spolupráce

  • Trojrozměrný model spolupráce (statika v. dynamika, otevřenost v. uzavřenost, povrchnost v. hloubka).
  • Kde se nacházíme a kde bychom chtěli být?
  • Zásady efektivní podpory žákům.
  • Co je a co není užitečné při podpoře žáků?
  • Pomoc při úpravě prostředí pro otevřené vyučování, příprava a realizace pestrých učebních situací.
  • Pomoc při tvorbě pomůcek a studijních podkladů pro různé úrovně obtížnosti zadávaných úkolů, respektujících rozdílné tempo plnění úkolů.

Pravidla komunikace

  • Zásady otevřené komunikace.
  • Pravidla komunikace mezi učitelem a asistentem pedagoga.
  • Pravidla komunikace směrem k žákům.
  • Pravidla komunikace směrem k rodičům žáků.

Role asistenta pedagoga při podpoře bezpečného klimatu ve třídě

  • Co to je bezpečné klima třídy a jak ho dosahujeme?
  • Asistent pedagoga a jeho vliv na klima třídy.
  • Podpora pozitivního klimatu, dávajícího příležitost zažít úspěch, prohlubujícího pocit sounáležitosti.
  • Posilování praktického, sociálního a emocionálního učení ve třídě, rozvoj sociálních dovedností žáků.
  • Podpora žádoucího chování.
  • Podpora při formativním hodnocení žáků.

Shrnutí a doporučení

  • Rámec podpory žákům.
  • Zdroje pro práci asistenta pedagoga (metodické, intervizní a supervizní podpora pro AP).
  • Doporučená literatura.

Výuka bude vedena výkladem s podporou prezentace a videoukázek z výuky, doplněným uváděním praktických příkladů, také formou tzv. tvůrčích dílen založených na práci ve dvojicích (učitel a asistent pedagoga) a skupinách. Prožitková část výuky zahrnuje aktivity, které účastníkům pomohou uvědomit si, jaká mají očekávání a co se od nich očekává, zároveň zmapují, v jaké fázi procesu nastavování efektivní spolupráce se učitel a asistent pedagoga nacházejí.  

 

Číslo programu

A15-25-23-242

Kód programu

A15

Garant

Mgr. Zdeněk Duša

775 571 632
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • Základní vzdělávání
  • 1. stupeň ZŠ
  • 2. stupeň ZŠ
Kraje
  • Zlín
Datum konání

4. prosince 2024, 9:00–16:00

Cena

980,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Miroslav Vosmik

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Zlín, Potoky 267

icon map pin

MAX účastníků

24

icon map pin

Cílová skupina
asistenti pedagoga, ředitelé a zástupci škol a školských zařízení, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, výchovní poradci

Přihlásit se