Formativní hodnocení a role učitele v mateřské škole
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Vzdělávací program je zaměřen na podporu zavádění formativního hodnocení v mateřské škole a je rozdělen do tří okruhů.
První okruh se zabývá teoretickým vysvětlením podstaty hodnocení v mateřské škole a souvislostí s pedagogickou diagnostikou:
- podstata formativního hodnocení: co je to hodnocení a proč je hodnocení dětí tak důležité
- souvislost hodnocení a pedagogické diagnostiky
- formy hodnocení a jejich účel (formativní hodnocení jako průběžné hodnocení, které je založené na kvalitní zpětné vazbě)
- funkce formativního hodnocení: motivační funkce – jak motivovat děti pochvalou a povzbuzením, praktické příklady motivace: komunikace s dětmi
- informativní funkce hodnocení jako poskytnutí informací dětem prostřednictvím popisného jazyka a zpětné vazby dětem
- korektivní funkce hodnocení a vedení dětí k sebehodnocení: ukázky sebehodnocení dětí
- důvody, proč používat formativní hodnocení v prostředí předškolního vzdělávání
- práce s chybou jako přirozená cesta se učit
2 hodiny
Druhý okruh seznámí účastníky se způsobem komunikace s dětmi v předškolním vzdělávánís použitím popisného jazyka a zpětné vazby:
- základní strategie a podmínky pro využití formativního hodnocení v MŠ
- ukázka technik efektivní komunikace
- principy formativního hodnocení jako důležitého nástroje informací pro učitele, rodiče a také pro děti, které spolurozhoduje o motivaci dítěte k činnosti a výrazně ovlivňuje sebepojetí dítěte
- hodnocení dítěte učitelem a jeho vyvážení sebehodnocením dítěte
- cíle a kritéria ve spojitosti se zpětnou vazbou na konkrétních činnostech učitele MŠ
- strategie formativního hodnocení v MŠ:
- objasňování, sdílení a porozumění cílům a kritériím úspěchu
- organizování diskuze společně s dětmi
- efektivní zpětná vazba, nácvik použití popisného jazyka.
- učení dětí mezi sebou navzájem
- aktivizace dětí
- základní podmínky pro využití formativního hodnocení v MŠ:
- navození atmosféry bezpečí a důvěry
- stanovování vzdělávacích cílů společně s dětmi
- užívání různých postupů a metod při hodnocení dětí
- užívání různých vzdělávacích a organizačních metod
- zpětná vazba
- aktivní učení dětí ukázka aktivního učení dětí z prostředí MŠ: https://audiovideo.rvp.cz/video/4378/SLONI.html
2 hodiny
Třetí okruh seznámí účastníky s portfoliem dítěte jako s jednou z metod formativního hodnocení a s technikami formativního hodnocení, použitelnými v MŠ:
- založení, uložení a vedení diagnostického portfolia v MŠ
- zapojení rodičů na tvorbě portfolia
- sdílení zkušeností účastníků se zaváděním portfolií nad přinesenými portfolii
- ukázka komunikace učitelky mateřské školy s dítětem nad portfoliem
- https://audiovideo.rvp.cz/video/4224/VIRTUALNI-HOSPITACE-ZAMERENA-NA-ZAVADENI-
- FORMATIVNIHO-HODNOCENI-DETI.html
- Představení technik formativního hodnocení, které jsou využitelné v předškolním vzdělávání:
- náhodný výběr aneb aktivizace dětí,
- hromadné hlasovací systémy
- tvoření konstruktivních otázek
- najdi co je dobře- vrstevnické učení, práce s chybou
- na detektivy
- kvíz
Praktické příklady použití technik z prostředí MŠ, zkušeností účastníků.
Číslo programuJ19-02-13-242-01 Kód programuJ19 |
|
Garant
Bc. Markéta Kuželková
778 461 066
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
28. listopadu 2024, 9:00–16:00
Cena
1980,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|