Formativní hodnocení a role učitele v mateřské škole

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Vzdělávací program je zaměřen na podporu zavádění formativního hodnocení v mateřské škole a je rozdělen do tří okruhů.

        První okruh se zabývá teoretickým vysvětlením podstaty hodnocení v mateřské škole a souvislostí s pedagogickou diagnostikou:

  • podstata formativního hodnocení: co je to hodnocení a proč je hodnocení dětí tak důležité
  • souvislost hodnocení a pedagogické diagnostiky
  • formy hodnocení a jejich účel (formativní hodnocení jako průběžné hodnocení, které je založené na kvalitní zpětné vazbě)
  • funkce formativního hodnocení: motivační funkce – jak motivovat děti pochvalou a povzbuzením, praktické příklady motivace: komunikace s dětmi
  • informativní funkce hodnocení jako poskytnutí informací dětem prostřednictvím popisného jazyka a zpětné vazby dětem
  • korektivní funkce hodnocení a vedení dětí k sebehodnocení: ukázky sebehodnocení dětí
  • důvody, proč používat formativní hodnocení v prostředí předškolního vzdělávání
  • práce s chybou jako přirozená cesta se učit

        2 hodiny

 

        Druhý okruh seznámí účastníky se způsobem komunikace s dětmi v předškolním vzdělávánís použitím popisného jazyka a zpětné vazby:

  • základní strategie a podmínky pro využití formativního hodnocení v MŠ
  • ukázka technik efektivní komunikace
  • principy formativního hodnocení jako důležitého nástroje informací pro učitele, rodiče a také pro děti, které spolurozhoduje o motivaci dítěte k činnosti a výrazně ovlivňuje sebepojetí dítěte
  • hodnocení dítěte učitelem a jeho vyvážení sebehodnocením dítěte
  • cíle a kritéria ve spojitosti se zpětnou vazbou na konkrétních činnostech učitele MŠ
  • strategie formativního hodnocení v MŠ:
  • objasňování, sdílení a porozumění cílům a kritériím úspěchu
  • organizování diskuze společně s dětmi
  • efektivní zpětná vazba, nácvik použití popisného jazyka.
  • učení dětí mezi sebou navzájem
  • aktivizace dětí
  • základní podmínky pro využití formativního hodnocení v MŠ:
  • navození atmosféry bezpečí a důvěry
  • stanovování vzdělávacích cílů společně s dětmi
  • užívání různých postupů a metod při hodnocení dětí
  • užívání různých vzdělávacích a organizačních metod
  • zpětná vazba
  • aktivní učení dětí ukázka aktivního učení dětí z prostředí MŠ: https://audiovideo.rvp.cz/video/4378/SLONI.html

  2 hodiny

     Třetí okruh seznámí účastníky s portfoliem dítěte jako s jednou z metod formativního hodnocení a s technikami formativního hodnocení, použitelnými v MŠ:

  • založení, uložení a vedení diagnostického portfolia v MŠ
  • zapojení rodičů na tvorbě portfolia
  • sdílení zkušeností účastníků se zaváděním portfolií nad přinesenými portfolii
  • ukázka komunikace učitelky mateřské školy s dítětem nad portfoliem
  •    https://audiovideo.rvp.cz/video/4224/VIRTUALNI-HOSPITACE-ZAMERENA-NA-ZAVADENI- 
  • FORMATIVNIHO-HODNOCENI-DETI.html
  • Představení technik formativního hodnocení, které jsou využitelné v předškolním vzdělávání:
  • náhodný výběr aneb aktivizace dětí,
  • hromadné hlasovací systémy
  • tvoření konstruktivních otázek
  • najdi co je dobře- vrstevnické učení, práce s chybou
  • na detektivy
  • kvíz

Praktické příklady použití technik z prostředí MŠ, zkušeností účastníků.

Číslo programu

J19-02-13-242-01

Kód programu

J19

Garant

Bc. Markéta Kuželková

778 461 066
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
Kraje
  • České Budějovice
Datum konání

28. listopadu 2024, 9:00–16:00

Cena

1980,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. et Bc. Martina Lietavcová, Ph.D.

icon map pin

Místo konání

NPI ČR České Budějovice, Hlinsko 49

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
učitelé MŠ

Přihlásit se