Dítě s vývojovou dysfázií v běžné mateřské škole

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Program je rozdělen do tří okruhů:

V prvním okruhu budou účastníci seznámeni s ontogenetickým vývojem řeči, procesem osvojování řeči a jazyka, vývojem v raném, předškolním a mladším školním věku z hlediska jazykových rovin. Dále budou seznámeni se souvztažností rozvoje řeči s myšlením, motorikou, sluchovou i zrakovou diferenciací a úskalím řečového vývoje od narození do 6 -7 let věku. V této části programu budou představeny postupy a náměty (baterie her) - konkrétní dechová cvičení a propojení s tématy předškolního vzdělávání – barvy, geometrické tvary, rytmizace, skládání dle děje, hláska na začátku a konci slova, logické řady, artikulační cvičení, sluchová paměť – různé kreslení dle pokynů nebo hádanek, sluchová pozornost – hádanky, pohybové hry spojené s pozorností, sluchová diferenciace – hry na určování hlásky na začátku a konci slova, račí řeč, hry na diferenciaci C,S,Z a Č, Š, Ž, vícesmyslové cvičení délky samohlásek, nácvik vyprávění – tvorba vlastních knih dle časových souvislostí, grafické značky při popisu obrázku, komunikační okénka pro vyprávění, příběhová síť. Získají materiály (pracovní listy) pro individuální i skupinové výchovně vzdělávací činnosti cíleně zaměřené na rozvoj komunikace u dětí v předškolním věku. Tyto materiály budou moci využívat u intaktních dětí. Osvojí si metodické postupy - jednoslabičná, dvojslabičná, trojslabičná slova, jednoslovné, dvojslovné, trojslovné věty, předložkové vazby, zvratná zájmena, alternativní otázky, základní okruhy pro rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby. Bude prezentováno zapojení interaktivní tabule v logopedické prevenci, PC programy logopedické, plstěné pomůcky pro zapojení více smyslů, magnetické pomůcky, dřevěné pomůcky, zrcadla.

 

Ontogenetický vývoj řeči, proces osvojování řeči a jazyka, vývoj v raném, předškolním a mladším školním věku z hlediska jazykových rovin -  1 hodina

Souvztažnost rozvoje řeči s myšlením, motorikou, sluchovou i zrakovou diferenciací a úskalím řečového vývoje od narození do 6 -7 let věku, postupy a náměty pro rozvoj komunikačních schopností – 2 hodiny

Ve druhé části se seznámí s diagnózou vývojová dysfázie (definice, příčiny, formy, příznaky v hloubkové i povrchové struktuře řeči a v dalších oblastech, diagnostika, výskyt u dětí v předškolním věku). Budou představeny i kazuistiky dětí s diagnózou vývojová dysfázie a proveden jejich rozbor - 2 hodiny

 

Třetí okruh je zaměřen na spolupráci logopedické asistentky a logopeda ze speciálně pedagogického centra a plnění podpůrných opatření u dětí s vývojovou dysfázií v mateřské škole. Získají znalosti o kompetencích a možnostech spolupráce logopeda, rodiče a logopedického asistenta. Bude prezentován přístup k dítěti s vývojovou dysfázií v mateřské škole (dle nastavených doporučení odborníka v rámci podpůrných opatření). Pedagogové se seznámí s obecnými principy, které jsou využívané u dítěte s vývojovou dysfázií, opatřeními pro zvýšení efektivity v komunikaci mezi dítětem a komunikačním partnerem (jak s dítětem komunikovat - tempo řeči, artikulace, vyjadřování, vícesmyslové vnímání, vhodné podmínky, preferování obsahové stránky řeči před výslovností). Součástí tohoto bloku budou ukázky vytváření logopedických deníků logopedem (slovní zásoba, větná spojení, slovní druhy) - 3 hodiny

Číslo programu

G99-02-14-251

Kód programu

G99

Garant

Mgr. et Mgr. Monika Holečková

773 790 782
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
Kraje
  • Plzeň
Datum konání

10. dubna 2025, 8:30–15:00

Cena

1350,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Romana Šimková

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Plzeň, Čermákova 18

icon map pin

MAX účastníků

15

icon map pin

Cílová skupina
učitelé MŠ
Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit.