Matematická gramotnost v předškolním vzdělávání a v prvních dvou ročnících ZŠ
Hashtagy: #Matematickagramotnost #predskolnivzdelavani #metodickapodpora
Typ vzdělávacího programu: Krajský workshop
Vstupní úroveň účastníků: mírně pokročilí
Cíl vzdělávacího programu:
Účastníci krajského workshopu si sami aktivně vyzkoušejí některé situace tak, aby mohli:
-
s porozuměním zařazovat metody a činnosti, které přispívají k rozvoji matematických představ
-
činnosti lépe propojit v rámci všech vzdělávacích oblastí RVP PV
-
rozpoznat nevhodné náměty v publikacích/časopisech a dokázali je vhodně upravit
-
poznat, které metody způsobují formální učení a jsou pro přípravu na školní matematiku nežádoucí
Anotace vzdělávacího programu:
Lektorka se zaměří na oblasti rozvíjení matematické gramotnosti dětí předškolního věku a v prvních dvou ročnících na ZŠ. Workshop je rozdělen do několika celků:
-
Principy rozvíjení matematické gramotnosti, náměty aktivit a metodické materiály (2 hodiny) Aktivity zaměřené na jednotlivé oblasti MG (viz MG v uzlových bodech vzdělávání). Využijeme metody badatelského a činnostního učení. Účastníci si zvolí formu práce ve skupinách, dvojicích i individuální (dle dané aktivity). Zařadíme i hry podporující aktivitu účastníků a doplňující nabídku pro práci s předškolními dětmi.
-
MG v aktualizovaném RVP PV (1 hodina).
-
Úskalí při zanedbávání činností v oblasti matematických představ, předsudky a metody vedoucí k nebezpečí formalismu (2 hodiny) Příklady nežádoucích stereotypů a předsudků: - číselná řada, - prostorové vztahy a jejich chybné vyhodnocování, - rovinné a prostorové útvary, - řízená činnost v MŠ. Příklady inspirativní: - experimenty J. Piageta.
-
Problematika zápisů do ZŠ z pohledu dětí, MŠ a ZŠ (70 min), - ukázka nevhodných zadání z oblasti matematické gramotnosti, - náměty účastníků a jejich analýza, zdůvodnění vhodného a nevhodného využití námětů.
-
Didaktické pomůcky a hry pro rozvoj myšlenkových procesů (1 hod) (zajíc KUK, náklaďáky, schody, Golo, ...).
-
Sdílení zkušeností, diskuse (20 min).
Hlavní témata jsou zaměřena na zkvalitnění práce učitelů a učitelek v počátečním vzdělávání v oblasti rozvíjení matematické gramotnosti a myšlenkových procesů. Náměty činností a aktivit vycházejí ze zkušeností a jsou podloženy psychologickými aspekty vývoje dítěte v předškolním věku.
Území: Chrudim, Pardubice, Ústí n. Orlicí, Svitavy
Číslo programuA315-95-192-251-KWS-01 Kód programuA315 |
|
Garant
Mgr. Aleš Chejn, BA
739 965 993
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
6. března 2025, 9:00–15:00
Cena
0,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|