Hodnocení žáků se specifickými poruchami učení v hodinách cizích jazyků
Hashtagy: #poruchyuceni #cizijazyk #hodnoceni
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Vzdělávací program je určený pro učitele anglického jazyka 1. a 2. stupně základních škol, kteří mají ve svých třídách integrované žáky se specifickými poruchami učení a shledávají obtížné tyto žáky hodnotit a poskytovat jim správnou zpětnou vazbu.
Vzdělávací program je rozdělen do čtyř dvouhodinových bloků (v celkovém rozsahu 8 hodin).
Součástí všech bloků budou ukázky aktivit a testů vhodných ke zkoušení žáků se SPU a jejich analýza z hlediska cílů hodnocení. Účastníci semináře budou mít možnost sdílet svoje zkušenosti v rámci diskuze a sebereflexe.
Náplň jednotlivých bloků je následující:
První blok bude zahájen prožitkovou aktivitou, při níž se účastníci kurzu budou moci vžít do role žáka s poruchou učení při písemném testu a budou mít možnost posoudit míru zátěže a stresu, jimiž může být žák se s poruchou učení při běžném testu vystaven. V této části se účastníci kurzu dozví o základních metodách hodnocení (formativní a sumativní, normativní a kriteriální), jejich funkci a cíli. Na konkrétních příkladech testů si ukážeme, jaké výhody a nevýhody mají tyto jednotlivé způsoby hodnocení a jak mohou ovlivnit výkon a motivaci žáků s poruchami učení a stanovíme požadavky pro správné zadání testu.
Ve druhém bloku navážeme na obsah prvního bloku, přičemž se budeme zabývat klasifikací žáků s poruchami učení. Účastníci semináře budou mít příležitost ohodnotit test fiktivního studenta s poruchami učení za využití normativního a kriteriálního způsobu hodnocení. Dále budou analyzovat vhodnost zvoleného testu pro zvoleného žáka s konkrétními symptomy a způsob zpětné vazby, kterou by učitel měl tomuto žákovi měl poskytnout.
Třetí blok bude věnován tématu sebehodnocení a bude zahájen interaktivním dotazníkem, na němž si účastníci ověří sami na sobě, jak velkou úlohu hraje sebehodnocení v jejich vlastním každodenním životě. Budeme diskutovat o tom, jak lze využít sebehodnocení k motivaci a také k nácviku metakognitivních strategií. Na konkrétních příkladech si ukážeme různé formy a způsoby sebehodnocení a možnosti adaptace pro vyučovací kontexty relevantní pro účastníky semináře.
Ve čtvrtém bloku se budeme věnovat přípravě testů pro žáky s poruchami učení s důrazem na ústní formu zkoušení s maximálním využitím vizuální podpory (obrázkových karet či obrázků). Na konkrétních příkladech zadání si ukážeme, jak lze u žáků hodnotit úroveň jazykových kompetencí v souladu s Evropským referenčním rámcem pro jazyky, a také v souladu s individuálním studijním plánem pro každého žáka. Účastníci semináře budou mít možnost připravit krátký test pro svého konkrétního žáka ve svém vlastním vyučovacím kontextu.
Vzdělávací program bude veden v českém a anglickém jazyce (především praktické ukázky). Účastníci budou pracovat ve skupinách i individuálně či ve dvojicích.
Jazyk programu: angličtina a čeština.
Číslo programuE22-03-20-242 Kód programuE22 |
Číslo akreditaceMSMT-7136/2021-6-310 |
Garant
Mgr. Lucie Vrbová
778 972 287
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
9. ledna 2024, 9:00–15:30
Cena
1950,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|