Manažerské dovednosti pro ředitele škol a školských zařízení II.

1. pololetí

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Obsah vzdělávacího programu

Cyklus seminářů je určen pro ředitele škol a zástupce ředitele škol a školských zařízení, kteří chtějí efektivně vést školu nebo školské zařízení a chtějí zlepšit svoje manažerské dovednosti. Vzdělávací program obsahuje osm témat v rozsahu šesti vyučovacích hodin. První část každého semináře je teoretická. Jsou představeny zásady a doporučené postupy k danému tématu. Druhá část každého semináře je praktická a je organizovaná formou workshopu -  účastníci aktivně řeší případové studie zpracované na základě reálných situací, a také diskutují příklady z vlastní manažerské praxe.

1.Organizace času – time management (6 hod.)

Témata výuky:

  • Prioritizace úkolů
  • Delegování a outcourcing
  • Paretovo pravidlo
  • Práce s vyrušením a nejčastější příčiny časových ztrát
  • Polychronní a monochronní typ a jak s tím pracovat
  • Základní principy timemenagementu čtvrté generace
  • Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse

2.Psychohygiena ve vedoucí pozici (6 hod.)

Témata výuky:

  • Mapa logických souvislostí k psychohygieně
  • Nesnáze, těžkosti a stresory dnešní doby
  • Metody snížení civilizačního, psychického stresu
  • Relaxace a duševní zdraví
  • Vztahy a duševní zdraví: Chcete se cítit lépe? Choďte mezi dobré, pozitivní lidi a mějte s nimi pěkné vztahy
  • Jak pracuje náš mozek
  • Emoční rovnováha a nerovnováha
  • Naučte se říkat NE tomu, co vám škodí
  • Adaptační strategie řešení frustrace a stresu
  • Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse

3.Koncept učící se školy (6 hod.)

Témata výuky: Pět principů učící se komunity

  • Systémové myšlení: Schopnost vidět celky a komplexnosti, vzorce, vazby a vztahy. Společné sdílení tvořivosti, funkčnosti, stability a odpovědnosti
  • Osobní mistrovství: Využití talentů a sil pro realizaci cílů a profesního rozvoje. Organizační podpora osobního a profesního růstu.
  • Mentální modely: Tvořivost a racionalita jsou rovnocennými partnery efektivity. Organizační přístupnost ke konstruktivismu a zpětné vazbě.
  • Společná vize: Vize je hybná síla společné práce a její aktualizace je motivační. Společně sdílená představa s reflexí cesty k budoucnosti.
  • Týmové učení: Spolupráce s uplatněním individuálního potenciálu vede ke kolektivnímu učení. Využití problémů, zpětné vazby, evaluace a dialogu jako zdroje zdokonalování.  
  • Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse

4.Typologie osobnosti a práce s ní ve školách - učitelé, žáci (6 hod.)

Témata výuky:

  • Ukázky typologií, implementace do praxe a řešení konfliktů
  • Efektivní interakce s různými typy osobností
  • Komunikační hry
  • Jak jednat s různými typy lidí
  • Jak správně zadávat práci a motivovat s využitím typologie osobnosti
  • Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse

5.Inovace ve vzdělávání - tandemová výuka, zážitková výuka, nové technologie, umělá inteligence, burza nápadů, dovednosti pro život, atd. (6 hod.)

Témata výuky:

  • Potřeba implementace inovativních a aktivizujících forem do výuky
  • Projektové učení a burza nápadů
  • Zážitková pedagogika
  • Tandemová výuka
  • Skupinová výuka
  • Praktické výuky využití jednotlivých metod
  • Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse

6.Kultura školy a wellbeing (6 hod.)

Témata výuky: Definice životní spokojenosti

  • Vztah hodnot a spokojenosti, co způsobí upřednostnění zájmů před důležitými hodnotami
  • Opak spokojenosti, stresy, frustrace, problémy
  • Kult dítěte a podporující výchova – úroveň vašeho etického myšlení a chování
  • Trpělivost a spokojenost
  • Co je pro spokojenost ještě důležité – pohled psychologa
  • Spokojenost ve škole, pozitivní školní a třídní klima
  • Třídnické hodiny jako nástroj posílení wellbeingu
  • Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse

7.Participativní vedení - budování nižšího managementu školy (6 hod.)

Témata výuky:

  • Vedení a styly vedení
  • Základní přínosy participativního vedení lidí
  • Výběr a rozvoj členů středního a prvoliniového managementu školy
  • Role a obsah činnosti jednotlivých manažerů ve škole
  • Motivace manažerů ve škole
  • Vymezení rolí, pravomocí  zodpovědnosti
  • Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse

8.Vedení prostřednictvím sdílené vize a mise (6 hod.)

Témata výuky:

  • Jak s týmem vytvořit silnou misi a vizi
  • Budování hodnot školy
  • Vzájemné sdílení mise, vize a hodnot
  • Provázanost kvality výuky s misí, vizí a hodnotami
  • Nasdílení mise, vize a hodnot s nově přijatými pracovníky
  • Budování angažovanosti pracovníků školy
  • Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse

 

Číslo programu

A406-01-19-242

Kód programu

A406

Garant

Mgr. Simona Petrásová, Ph.D.

775 571 625
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
Kraje
  • Pardubice
Datum konání

19.11., 17.12., 21.1., 26.2., 25.3., 15.4., 12.5. - 13.5.2025, 9.00 - 13.30, 1 x měsíčně

Cena

1500,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

48

icon map pin

Lektoři
  • Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph. D., MBA

icon map pin

Místo konání

všechna pracoviště NPI ČR

icon map pin

MAX účastníků

16

icon map pin

Cílová skupina
ředitelé a zástupci škol a školských zařízení
Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit.