Manažerské dovednosti pro ředitele škol a školských zařízení II.
1. pololetí
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Obsah vzdělávacího programu
Cyklus seminářů je určen pro ředitele škol a zástupce ředitele škol a školských zařízení, kteří chtějí efektivně vést školu nebo školské zařízení a chtějí zlepšit svoje manažerské dovednosti. Vzdělávací program obsahuje osm témat v rozsahu šesti vyučovacích hodin. První část každého semináře je teoretická. Jsou představeny zásady a doporučené postupy k danému tématu. Druhá část každého semináře je praktická a je organizovaná formou workshopu - účastníci aktivně řeší případové studie zpracované na základě reálných situací, a také diskutují příklady z vlastní manažerské praxe.
1.Organizace času – time management (6 hod.)
Témata výuky:
- Prioritizace úkolů
- Delegování a outcourcing
- Paretovo pravidlo
- Práce s vyrušením a nejčastější příčiny časových ztrát
- Polychronní a monochronní typ a jak s tím pracovat
- Základní principy timemenagementu čtvrté generace
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
2.Psychohygiena ve vedoucí pozici (6 hod.)
Témata výuky:
- Mapa logických souvislostí k psychohygieně
- Nesnáze, těžkosti a stresory dnešní doby
- Metody snížení civilizačního, psychického stresu
- Relaxace a duševní zdraví
- Vztahy a duševní zdraví: Chcete se cítit lépe? Choďte mezi dobré, pozitivní lidi a mějte s nimi pěkné vztahy
- Jak pracuje náš mozek
- Emoční rovnováha a nerovnováha
- Naučte se říkat NE tomu, co vám škodí
- Adaptační strategie řešení frustrace a stresu
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
3.Koncept učící se školy (6 hod.)
Témata výuky: Pět principů učící se komunity
- Systémové myšlení: Schopnost vidět celky a komplexnosti, vzorce, vazby a vztahy. Společné sdílení tvořivosti, funkčnosti, stability a odpovědnosti
- Osobní mistrovství: Využití talentů a sil pro realizaci cílů a profesního rozvoje. Organizační podpora osobního a profesního růstu.
- Mentální modely: Tvořivost a racionalita jsou rovnocennými partnery efektivity. Organizační přístupnost ke konstruktivismu a zpětné vazbě.
- Společná vize: Vize je hybná síla společné práce a její aktualizace je motivační. Společně sdílená představa s reflexí cesty k budoucnosti.
- Týmové učení: Spolupráce s uplatněním individuálního potenciálu vede ke kolektivnímu učení. Využití problémů, zpětné vazby, evaluace a dialogu jako zdroje zdokonalování.
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
4.Typologie osobnosti a práce s ní ve školách - učitelé, žáci (6 hod.)
Témata výuky:
- Ukázky typologií, implementace do praxe a řešení konfliktů
- Efektivní interakce s různými typy osobností
- Komunikační hry
- Jak jednat s různými typy lidí
- Jak správně zadávat práci a motivovat s využitím typologie osobnosti
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
5.Inovace ve vzdělávání - tandemová výuka, zážitková výuka, nové technologie, umělá inteligence, burza nápadů, dovednosti pro život, atd. (6 hod.)
Témata výuky:
- Potřeba implementace inovativních a aktivizujících forem do výuky
- Projektové učení a burza nápadů
- Zážitková pedagogika
- Tandemová výuka
- Skupinová výuka
- Praktické výuky využití jednotlivých metod
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
6.Kultura školy a wellbeing (6 hod.)
Témata výuky: Definice životní spokojenosti
- Vztah hodnot a spokojenosti, co způsobí upřednostnění zájmů před důležitými hodnotami
- Opak spokojenosti, stresy, frustrace, problémy
- Kult dítěte a podporující výchova – úroveň vašeho etického myšlení a chování
- Trpělivost a spokojenost
- Co je pro spokojenost ještě důležité – pohled psychologa
- Spokojenost ve škole, pozitivní školní a třídní klima
- Třídnické hodiny jako nástroj posílení wellbeingu
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
7.Participativní vedení - budování nižšího managementu školy (6 hod.)
Témata výuky:
- Vedení a styly vedení
- Základní přínosy participativního vedení lidí
- Výběr a rozvoj členů středního a prvoliniového managementu školy
- Role a obsah činnosti jednotlivých manažerů ve škole
- Motivace manažerů ve škole
- Vymezení rolí, pravomocí zodpovědnosti
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
8.Vedení prostřednictvím sdílené vize a mise (6 hod.)
Témata výuky:
- Jak s týmem vytvořit silnou misi a vizi
- Budování hodnot školy
- Vzájemné sdílení mise, vize a hodnot
- Provázanost kvality výuky s misí, vizí a hodnotami
- Nasdílení mise, vize a hodnot s nově přijatými pracovníky
- Budování angažovanosti pracovníků školy
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
Číslo programuA406-01-19-242 Kód programuA406 |
|
Garant
Mgr. Simona Petrásová, Ph.D.
775 571 625
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
19.11., 17.12., 21.1., 26.2., 25.3., 15.4., 12.5. - 13.5.2025, 9.00 - 13.30, 1 x měsíčně
Cena
1500,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|