Zásobník aktivit a her pro dvojice a týmy v hodinách NJ

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Seminář představí párové i týmové aktivity pro čtyři žáky vhodné pro různé části hodiny. Ukážeme, jak nastavit kritéria, aby žáci na jedné straně lépe překonali počáteční obtíže a na druhé straně úkoly motivovaně dokončovali. Představíme konverzační aktivity, které zahrnují některé klíčové konverzační fráze. Ukážeme si funkční role, které si žáci v aktivitách mohou osvojit a za co budou při práci odpovídat. Seznámíme se se způsoby, jak organizovat třídu při kooperativních úkolech. Předvedeme si kooperativní aktivity spjaté s ICT a jak je využít při přípravě. Nastíníme, které jemné dovednosti může učitel v týmových aktivitách rozvíjet a jak lze pracovat se zpětnou vazbou. Na příkladech z praxe ukážeme, jak hodnotit práci v hodině, jak pracovat s žákovským sebehodnocením a také jak případně začít s pololetním hodnotícím kolokviem. Ukážeme si, jak umožnit žákům konstruktivně hodnotit výuku a práci učitele. Ze semináře si odnesete zásobník aktivit a přístupů, ze kterého budete moci dlouhodobě čerpat. Seminář je obsahově zaměřený na NJ.

 

 

Přehled témat a aktivit:

I. blok – Párové a kolektivní aktivity na začátek nebo konec hodiny (45 minut)

V tomto bloku si ukážeme aktivity, které jsou vhodné k opakování nejen slovní zásoby a zapojí celé spektrum třídy. Předvedeme si, které kroky může učitel podniknout u párových aktivit, aby vedl žáky ke kooperativnímu učení.

 

Křížovky – aktivity pro 2 žáky, které opakují slovní zásobu

Skládačky – aktivity pro 2-4 žáky. Ukážeme si, jak zajistit zapojení všech ve skupině.

Slovní řetěz – aktivita, které pomůže žákům zvládnout sdílení své práce se spolužáky

 

II. blok – Konverzační párové aktivity (90 minut)

V druhém bloku se přesuneme k činnostem, které mohou více cílit na komunikační jemné dovednosti. Předvedeme si, jak nastavit kritéria a jak lze hodnotit aktivita v hodině.

 

Fiktivní profil - Tvůrčí aktivita, která učí žáky konverzovat, sdílet a naslouchat

Rozhovor s obrázky - Způsoby zatraktivnění konverzace obrázky

Kufr - Párová adaptace ke hře kufr a její možné obměny

Kalendář - Aktivita zaměřená na plánování termínu do kalendáře

Volná konverzace - Nejvyšším cílem konverzačních aktivit by mohla být spontánní komunikace. Ukážeme si principy, na kterých aktivitu organizovat.

Rodokmen - Párová aktivita, která originálním způsobem spojí diktát s tématem rodina.

Převyprávění příběhu - Jak zvládnout tuto komplexní aktivitu a jaké kroky můžeme podniknout

 

III. blok – Metody spjaté s více rolemi (90 minut)

Ukážeme si možné dělení do skupin a způsoby rozdělení rolí v týmech. Ukážeme si, s jakými rolemi můžeme pracovat v případě párové práce a jaké jsou využitelné u týmové práce po čtyřech žácích. V této sekci se učitelé seznámí s nosnýmí aktivitami pro kooperativní učení využitelnými v jazykové výuce.

 

QR kód - V této aktivitě učíme žáky dodržování rolí a ukážeme, jak zatraktivnit gramatiku

Běhací kufry - Kooperativní hry a způsoby organizace stanovišť

Zástupná písmena - Ukážeme si základní principy této komplexní badatelské metody a vytvoříme vlastní ochutnávkový materiál

 

 

IV. blok – Metody hraní rolí (90 minut)

Předvedeme dvě stěžejní aktivity spojené s kooperativním učením.

 

Metoda SOLE - Ukážeme si, jak realizovat metodu SOLE během klasické vyučovací hodiny a jaké přístupy si můžeme izolovaně z metody osvojit

Dialog - předvedeme aktivity, které učí žáky tvořit rozhovor na základě zadaných kritérií a jak rozhovory zaznamenat.

 

V. Možnosti zpětné vazby (45 minut)

Na aktivitách v tomto bloku si ukážeme možnosti zpětné vazby na konci aktivit. Odprezentujeme způsoby, jak pracovat s žákovským sebehodnocením.

 

Průběžná zpětná vazba - Jak poskytovat zpětnou vazbu žákům během a po aktivitách

Čtvrtletní  a pololetní hodnocení -  Hodnotící kolokvium a hodnocení výuky a učitele.


 

Číslo programu

Z58-03-22-251

Kód programu

Z58

Garant

PhDr. Olga Chalupová

773 595 813
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Střední a vyšší odborné vzdělávání
  • SŠ/VOŠ
  • Jazykové vzdělávání
Kraje
  • Brno
Datum konání

19. března 2025, 9:00–15:30

Cena

1600,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Lukáš Heřman

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Brno, Moravské náměstí 249/8

icon map pin

MAX účastníků

25

icon map pin

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ

Přihlásit se