Workshop - Osobnostně sociální výchova - osobnostní rozvoj žáka se zaměřením na rozvoj seberegulačních dovedností a zvládání stresu
Praktické nástroje a strategie pro podporu seberegulace, zvládání stresu a harmo
Hashtagy: #socialneemocniuceni #osobnostnesocialnivyuka #sebepoznani #seberegulace #sebeuvedomeni #stres
Typ vzdělávacího programu: Workshop
Vstupní úroveň účastníků: začátečníci
Cíl vzdělávacího programu:
Účastníci si osvojí teoretické a praktické nástroje pro podporu osobnostního rozvoje žáků se zaměřením na seberegulaci a zvládání stresu. Účastníci získají základní informace potřebné k rozvoji seberegulačních dovedností a zvládání stresových situací u žáků. Účastníci si vyzkouší vybrané techniky a strategie pro podporu žáků v rozvoji jejich emočních a sociálních dovedností.
Anotace vzdělávacího programu:
1. Úvod do tématu Osobnostně sociální výchova (OSV), definice a význam OSV, místo OSV v rámcovém vzdělávacím programu (RVP). 2. Seberegulace a stres – teoretické základy - Seberegulace - definice pojmu, význam seberegulačních dovedností pro učení, rozhodování a zvládání emocí. - Stres - co je stres, jeho příčiny a projevy u žáků, rozdíl mezi pozitivním stresem (eustres) a negativním stresem (distres), vliv stresu na chování žáků a školní výsledky. 3. Metody rozvoje seberegulačních dovedností Hry a aktivity zaměřené na posilování sebekontroly: •„Časovaná výzva“ – úkoly s časovým limitem, kdy žáci trénují koncentraci a odkládání okamžitého uspokojení (např. dokončit úkol předtím, než mohou jít na přestávku). •„Stop hra“ – hra, kdy žáci reagují pouze na specifické pokyny a ignorují jiné (rozvoj schopnosti řízené pozornosti). Trénink plánování a efektivního řízení času: •„Denní plán“ – žáci si na začátku hodiny nebo dne vytvoří seznam úkolů a seřadí je podle priority.•„Analýza času“ – žáci si vedou deník, jak tráví čas, a poté společně hledají efektivnější způsoby jeho využití. •„Trochu každý den“ – stanovení malých pravidelných kroků k dosažení dlouhodobého cíle (například čtení jedné kapitoly denně). Pomoc žákům při nastavování realistických cílů. •„Vizualizace úspěchu“ – žáci si představují, jaké to bude, když dosáhnou svého cíle, což je motivuje k akci. •„Malé kroky, velký cíl“ – rozdělení velkého cíle na menší, zvládnutelné části, kdy každý úspěch je oslavován. 4. Techniky zvládání stresu Relaxace a všímavost (mindfulness) - praktické ukázky relaxačních cvičení (např. dechová cvičení, progresivní svalová relaxace). Zavedení mindfulness do školního prostředí. Jak pomoci žákům identifikovat a zvládat emoce. Rozvoj empatie a komunikačních dovedností jako prevence stresu. 5. Podpůrné prostředí ve třídě Budování bezpečného a respektujícího prostředí. Prevence stresu prostřednictvím vhodné organizace a přístupu k žákům. 6. Praktická část workshopu Simulace školních situací, řešení konfliktů ve třídě, reakce na stres a emoční vypětí u žáků. Skupinová práce - návrh aktivit pro rozvoj seberegulace a zvládání stresu. Sdílení zkušeností, diskuse a výměna příkladů dobré praxe mezi učiteli. 7. Shrnutí a závěr Shrnutí hlavních bodů semináře. Doporučení další literatury a zdrojů. Možnosti dalšího vzdělávání v oblasti OSV. Diskuse a prostor pro zpětnou vazbu od účastníků.
Území: Zlín, Vsetín
Číslo programuA318-95-232-251-WS-02 Kód programuA318 |
|
Garant
Ing. Radovan Výsmek
770 131 703
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
13. února 2025, 09:00–12:00
Cena
0,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|