Inspirativní návštěva v MŠ - praktické představení programu Začít spolu

Hashtagy: #Zacitspolu #centraaktivit #zdravi #lidsketelo #vzdelavani

Typ vzdělávacího programu: Kolegiální hospitace

Vstupní úroveň účastníků: pokročilí

Cíl vzdělávacího programu:

Cílem vzdělávacího programu je seznámit účastníky se vzděláváním předškolních dětí v programu Začít spolu, s jednotlivými aktivitami v průběhu dne, s plánováním a realizací činností s dětmi v centrech aktivit na téma ochrana zdraví a vytváření návyků zdravého životního stylu.

Po absolvování tohoto vzdělávacího programu budou učitelé MŠ schopni uplatnit v praxi pedagogický styl nově založený na principech vzdělávacího programu Začít spolu, který upřednostňuje samostatné rozhodování dětí při vzdělávání a jejich vlastní inciativu v účelně uspořádaném prostoru, který směřuje k individualizaci předškolního vzdělávání.

Učitelé si uvědomí, že detailní plánování na třídní úrovni tematicky a logicky propojuje nejen všechny vzdělávací oblasti, ale i cíle, očekávané výstupy a didaktickou nabídku.

Anotace vzdělávacího programu:

1. Cíl hospitace:

Seznámit učitele  v předškolním vzdělávání v programu Začít spolu.

2. Představení programu Začít spolu:

Seznámení s cíli a principy programu Začít spolu, k čemu vzdělávání v programu Začít spolu směřuje, co dítěti nabízí, jak toho dosáhneme, co k tomu využíváme.

3. Představení třídy, ve které bude hospitace probíhat, rozčlenění třídy do center aktivit, plánování:

Před samotnou hospitací provedu účastníky jednotlivými centry aktivit (11 center), objasním důvod, význam, proč a kde se centra ve třídě nacházejí (např. centrum Knihy a písmena musí být umístěno v klidnější části třídy, ne vedle centra Dílna, kde se konají činnosti náročnější na hluk).  Seznámím je s pomůckami a dalším vybavením v jednotlivých centrech, vysvětlím nutnost dostatečně podnětného prostředí pro práci v centrech aktivit.

V průběhu hospitace budou mít účastníci možnost sledovat režim dne v programu Začít spolu, který upřednostňuje samostatné rozhodování dětí při vzdělávání a jejich vlastní inciativu v účelně uspořádaném prostoru, budou pozorovat práci dětí v jednotlivých centrech aktivit, to vše zaměřené na ochranu zdraví, osvojování si návyků zdravého životního stylu. Účastníci budou seznámeni s tématem, s dílčími vzdělávacími cíli v jednotlivých vzdělávacích oblastech, s konkrétní nabídkou činností v centrech aktivit. Budou informováni o věkovém složení dětí a upozorněny, že se ve třídě nachází jedno dítě se speciálními vzdělávacími potřebami s podpůrným opatřením 4.stupně. Dále budou seznámeni s časovým plánem aktivit: ranní úkol, volná hra, (souběžně probíhá průběžná ranní svačina), komunitní kruh, logopedická prevence, činnosti v centrech aktivit, hodnotící kruh, pohybová chvilka, pobyt venku.

4. Návštěva, pozorování

Účastníci kolegiální hospitace uvidí přímou realizaci práce s dětmi ve vzdělávacím programu Začít spolu.

5. Reflexe po pozorování činností:

Účastníci budou reflektovat zhlédnuté činnosti, vzájemně sdílet svoje postřehy – do jaké míry pochopili význam vzdělávání dětí v programu Začít spolu, do jaké míry byl uplatňován pedagogický styl, který počítá s aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dítěte, jak se dařilo dětem při činnostech v centrech aktivit spolupracovat, do jaké míry v centrech aktivit dokázaly děti pracovat samostatně bez dopomoci učitelky, domlouvat se na určitých postupech, zdali dokázaly zadaný úkol dokončit, dodržovat předem nastavená pravidla,  jaké bylo učební prostředí, přístup učitelky k dětem, zdali se pracovalo s diferenciací vzdělávací nabídky.

Budou zodpovězeny případné dotazy, doporučena literatura, poskytnuta osobní písemná týdenní příprava k danému tématu.

6. Závěrečné zhodnocení:

Po absolvování vzdělávacího programu účastníci

porozumí podstatě vzdělávání v programu Začít spolu, porozumí cílům a principům tohoto programu, pochopí přímou realizaci nabízených aktivit a jejich význam v denním režimu MŠ. Budou schopni vyhodnotit případná rizika a následně přenést předané zkušenosti do praxe mateřských škol, kde pracují.

 

Území: Chrudim, Pardubice

Číslo programu

A319-95-191-251-KH-01

Kód programu

A319

Garant

Mgr. Jana Kuchyňková

775 393 966
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Projekty
  • IPs Kurikulum
Kraje
  • Pardubice
Datum konání

5. února 2025, 9:00–15:30

Cena

0,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Bc. Petra Nováková

icon map pin

Místo konání

Mateřská škola Čeperka, okres Pardubice, Janáčkova, Čeperka-Opatovice nad Labem

icon map pin

MAX účastníků

5

icon map pin

Cílová skupina
ředitelé škol a školských zařízení, učitelé MŠ, zástupci územních kabinetů

Přihlásit se