Zásobník párového a kooperativního učení napříč předměty
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Seminář seznámí pedagogy s hlavními principy kooperativního a párového učení a nabídne efektivní modelové aktivity. Účastníci se naučí, jak vhodně rozdělit žáky do skupin, jak zapojit čtyři klíčové role v týmu a jak využít domovskou skupinu pro lepší organizaci práce. Osvojí si, jak chytrým nastavením kritérií usnadnit následnou reflexi a motivovat žáky k aktivnímu zapojení a dokončování zadané práce. Vyzkouší si hry a metody, které rozvíjejí schopnost spojovat informace do souvislostí a při kterých si žáci užijí objevování a zažijí „aha momenty“, které posilují týmového ducha. Lektor vysvětlí, jak žáky hodnotit a zároveň podpořit rozvoj soft skills. Seznámí učitele s aplikacemi, které pomohou efektivně losovat žáky do skupin a měřit čas. Lektor ukáže, jaké běžné výzvy učitelé u kooperativního učení často řeší a jak se vyhnout některým chybám. Seminář poskytne vhled do kooperativního učení a vysvětlí, jak s jeho pomocí přenést více zodpovědnosti na žáky, aniž by to nutně znamenalo výrazně více práce pro učitele.
Ukázky vychází ze zkušeností s kooperativním učením na 2. stupni ZŠ a budou doplněny o příklady možného aplikování na gymnáziu a střední škole.
Příklady aktivit: Spojovačky, Speed Dating, čtverce spolupráce, přebíječka, metoda zástupných písmen.
3. Přehled témat a aktivit:
1) Úvod do kooperativního učení, kritéria, reflexe, aktivity do dvojic (90 minut)
- Popis: Seznámení s principy kooperativního učení a jeho přínosy pro výuku. Nastavení kritérií pro úkoly, usnadnění reflexe a zapojení žáků do aktivit a motivování k dokončování práce.
- Tematické celky:
- Definice a přínosy kooperativního učení.
- Jak začít s kooperativním učením ve třídě.
- Kritéria pro hodnocení týmové práce.
- Jak zapojit žáky do reflexe.
- Aktivity do dvojic: Spojovačky, Speed Dating a další
2) Digitální nástroje pro kooperativní výuku (30 minut)
- Popis: Představení aplikací a nástrojů, které usnadní organizaci výuky.
- Tematické celky:
- Aplikace pro losování a měření času.
- Digitální podpora při reflexi a hodnocení.
3) Dělení žáků do skupin a nastavení dlouhodobější skupiny, zachycení pokroku (30 minut)
- Popis: Praktické tipy a nástroje pro efektivní dělení žáků do skupin a vytvoření domovské skupiny.
- Tematické celky:
- Efektivní způsoby losování a dělení žáků.
- Význam a organizace domovských skupin.
- Role v týmu a jejich využití při kooperativních aktivitách.
- Reflexe a zachycení pokroku formou kolokvia.
4) Hry a aktivity podporující kooperaci (90 minut)
- Popis: Vyzkoušení konkrétních aktivit pro dvojice a malé týmy zaměřených na objevování.
- Tematické celky:
- Kooperativní aktivity pro 3-4 žáky: Přebíječka, Čtverce spolupráce.
- Kooperativní aktivity bez přidělených rolí: Přebíječka, práce na stanovištích.
5) Další kooperativní akvitity a výzvy kooperativních metod a jejich řešení (90 minut)
- Popis: Rozšiřování zásobníku kooperativních aktivit. Diskuze o častých výzvách kooperativního učení a tipy na jejich řešení.
- Tematické celky:
- Jak se vyhnout běžným obtížím.
- Příklady z praxe a řešení situací.
- Aktivity: Metoda zástupných písmen, práce na stanovištích a další.
6) Závěr a reflexe semináře (30 minut)
- Popis: Shrnutí získaných poznatků, diskuze a prostor pro dotazy.
- Tematické celky:
- Shrnutí klíčových bodů.
- Informace o doplňkových materiálech a možnostech další podpory.
Číslo programuA088-03-22-251 Kód programuA088 |
|
Garant
PhDr. Olga Chalupová
773 595 813
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
6. března 2025, 9:00–15:30
Cena
1600,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|