Studium k výkonu specializovaných činností - prevence sociálně patologických jevů
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Studium je určeno pro absolventy bakalářských a magisterských studijních programů učitelských oborů nebo pro absolventy bakalářského a magisterského studia neučitelského zaměření doplněného o studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. Druh aprobace není rozhodující.
Časový plán studia:
Celkově program zahrnuje 274 hodin přímé i nepřímé výuky (včetně stáží na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc).
Způsob vyhodnocení programu:
Studijní program bude rozdělen do dvou let. V případě zájmu ze strany účastníků lze realizovat dvoudenní výjezdní setkání s obsahem dvou výukových dnů zařazených do časového plánu studia.
Ukončení studia:
Studium je zakončeno obhajobou závěrečné práce. Absolvent po obhájení závěrečné práce a úspěšném složení zkoušky získává osvědčení o absolvování studia.
Evaluační dotazník NPI ČR bude vyhodnocen na konci studia, bude prováděna průběžná kontrola programu garantem.
STUDIJNÍ PROGRAM
Tematické okruhy
Lektoři: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
I. | Poradenské systémy a primární prevence ve školství | celkem 8 hodin |
| Modely primární prevence u nás a ve světě. Organizační rámec školské prevence ČR. | 1 hod. |
| Dělení prevence, obecná charakteristika prevence, vymezení základních pojmů. | 1 hod.
|
| Typy prevence, Formy primární prevence. | 2 hod. |
| Prevence v kontextu školských poradenských služeb a standarty její kvality. | 2 hod. |
| Preventivní programy, jejich význam, typy preventivních programů. | 2 hod. |
Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.
II. | Legislativní rámce pro práci školního metodika prevence | celkem 16 hodin |
| Stávající platné dokumenty - legislativa, o kterou se pracovníci ve školách a školských zařízeních opírají. |
|
| Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Prováděcí předpisy k zákonům č. 561/2004 Sb. a 563/2004 Sb., zejména Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků. Vyhláška č.317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků a další. | 4 hod. |
| Zákon 89/2012/ Sb. Občanský zákoník – „Zákon o rodině“. Zákon č.167/1998 Sb., o návykových látkách. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích. Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže). Zákon 359/1999 Sb., o sociální právní ochraně dětí. Zákon 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákon. | 4 hod. |
| Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve škole a školských zařízeních MŠMT ČR č. j.: 21 291/2010-28 od 1. 11. 2010 (přílohy upravované 1. 1. 2012). Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení čj.: 21149/2016. Metodický pokyn MŠMT ČR k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance (čj.: 14 423/99-22). Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví (čj.: 10 194/2002-14). Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných MŠMT (čj.: 37 014/2005-25). Metodické doporučení pro práci s Individuálním výchovným programem (IVýP) v rámci řešení rizikového chování žáků čj. MŠMT – 43301/2013 platnost/12/2013/. Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané (čj.: 25 884/2003-24). | 8 hod. |
Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.
III. | Primární prevence v podmínkách školy a její zařazení do školních poradenských služeb | celkem16 hodin |
| Standardy primární prevence – certifikace. | 1 hod. |
| Definice základních pojmů – školní preventivní strategie, Minimálně preventivní program. Školní strategie pedagogicko-psychologického poradenství - model poskytování poradenských služeb ve škole. Model umožňující spolupráci učitelů, kteří se ve školách podílí na realizaci školního programu (strategii) pedagogicko-psychologického poradenství. | 7 hod. |
| Tvorba minimálního preventivního programu (MPP) v podmínkách školy, zohlednění specifik a potřeb školy (stanovení cílů, návrh obsahu MPP, techniky tvorby programu, skladba aktivit MPP pro jednotlivé skupiny), samotná realizace MPP | 8 hod. |
Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.
IV. | Specifika role školního metodika prevence v systému práce školy | celkem 16 hodin |
| Etické zásady poradenské a preventivní práce ve školství. | 1 hod. |
| Dvojí role: učitel-školní metodik prevence. | 1 hod. |
| Spolupráce s managementem školy a ostatními členy pedagogického sboru, zásady týmové spolupráce. | 4 hod. |
| Standardní činnosti školního metodika prevence – vyhláška 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů – Metodické a koordinační činnosti; Informační činnosti; Pracovní podmínky ŠMP, Poradenské činnosti. |
6 hod. |
| Dokumentace školního metodika prevence – vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných, preventivních programů školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence. Aplikace programu primární prevence do systému práce ve škole (monitoring, evaluace). |
4 hod. |
Lektoři: Mgr. et Bc. Martin Kaliba, Ph.D.
V. | Klima školy, školní klima, školní třída, její vedení a diagnostika, práce s třídním kolektivem – praktická, sebezkušenostní část | celkem 40 hodin |
| Školní třída jako sociální skupina a vztahová síť školy. | 1 hod. |
| Koheze třídy, základní patologie školní třídy. | 2 hod. |
| Pozice a role žáka ve školní třídě. | 1 hod. |
| Role učitele ve vedení třídy, třídnické hodiny. | 16 hod. |
| Diagnostika školní třídy – současný stav poznatků v oblasti diagnostiky sociálního klimatu ve školním prostřední, (diagnostické nástroje, profily některých metod, interpretace). | 8 hod. |
| Práce se školní třídou (na základě výsledků diagnostiky, screeningu, monitoringu apod.). | 8 hod. |
| Projevy sociálně nežádoucích jevů ve třídě – agresivita, šikana, kyberšikana, krádeže, záškoláctví atd. | 4 hod. |
Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.
VI. | Systém primární prevence ve školství – vymezuje metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků, a studentů ve školách a školských zařízeních č. j. 21291/2010-28 | Celkem 24 hodin |
| Organizační rámec školské prevence v ČR, strategie primární prevence na národní, krajské a regionální úrovni, koordinace prevence a preventivních programů. |
4 hod. |
| Role krajského koordinátora prevence ve školství a metodika prevence v Pedagogicko-psychologické poradně. | 4 hod. |
| Síť pracovišť poskytujících preventivní, poradenské a léčebné služby orientované na rizikové chování. Úloha nestátních neziskových organizací v primární prevenci. |
8 hod. |
| Úloha policie v prevenci, orgánů sociálně právní ochrany dětí, probační a mediační služba, státní zastupitelství, soudy. | 8 hod. |
Lektoři: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
VII. | Rodina a komunikace s rodiči (osobami odpovědnými za výchovu) | celkem 16 hodin |
| Definice rodiny (kulturně-antropologická podmíněnost), rodičovská zodpovědnost. Základní sociálně psychologické charakteristiky rodiny. | 1hod. |
| Strategie výchovy v rodinách. | 4 hod. |
| Rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu. | 1 hod. |
| Kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí. | 2 hod. |
| Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě. | 2 hod. |
| Komunikace rodiny se školou, strategie vedení rozhovoru. | 3 hod. |
| Komunikace s rodiči žáka se závažnými problémy (školní nekázně, ADHD, závislosti, šikany, atd.). | 3 hod. |
Lektoři: Mgr. et Bc. Martin Kaliba, Ph.D., PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D., Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.
VIII. | Sociálně nežádoucí jevy - definice hlavních typů rizikového chování, na které se ve školské prevenci zaměřujeme, | celkem 102 hodin |
| Závislosti, podstata závislostního chování, projevy závislostního chování, druhy návykových látek a u jejich a jejich účinky na organismus. | 4 hod. |
| Role školy při řešení problémů se závislostí s přesahem do konkrétní role metodika prevence. | 2hod. |
| Možné způsoby řešení, legislativním rámcem, jak spolupracovat s ostatními institucemi, jak postupovat. | 2 hod. |
| Systém péče o žáky ohrožené rizikovým chováním. | 1 hod. |
| Systém péče o ohrožené žáky, které nabízí jednotlivé resorty – resort školství, zdravotnictví a sociální. | 1 hod. |
| Typy jednotlivých zařízení, které nabízené služby ohroženým žákům poskytují. Návykové látky (alkohol, tabák, drogy, atd. - rozdělení návykových látek, účinky návykových látek na jedince a z toho vyplývající možné reakce jedinců, legislativa, návykové látky ve školním prostředí, implementace problematiky návykových látek do školního řádu |
16 hod. |
| Problematika netolismu – zneužití ICT technologii - východiska, faktory, postupy, legislativa. | 4 hod. |
| Gambling – východiska, diagnostická kritéria, příznaky, typologie, legislativa. | 4 hod. |
| Sekty - vymezení základních pojmů, typologie sekt, legislativa. | 8 hod. |
| Záškoláctví - východiska, rizikové faktory, postupy šetření, legislativa. | 4 hod. |
| Kriminální chování, krádeže - východiska, legislativa. | 4 hod. |
| Agresivní chování, ADHD – východiska, rizikové faktory, postupy šetření, legislativa. | 8 hod. |
| Domácí násilí, syndrom CAN, zneužívání – charakteristika, východiska, faktory, postupy, legislativa. | 4 hod. |
| Extrémismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus – východiska, rizikové faktory, legislativa. | 4 hod. |
| Poruchy příjmu potravy – východiska, rizikové faktory, postupy, legislativa. | 4 hod. |
| Sebepoškozování – východiska, rizikové faktory, spolupráce, legislativa. | 4 hod. |
| Šikana – definice, znaky, trojrozměrný pohled, kritéria, typologie, postupy, legislativa. | 16 hod. |
| Kyberšikana – atributy odlišnosti, typy kyberšikany, typologie, postupy, legislativa. | 8 hod. |
| Vandalismus – východiska, rizikové situace, způsob řešení, doporučený postup, legislativa. | 4 hod. |
Lektoři:
IX. | Monitorování a evaluace primární prevence | celkem12 hodin |
| Monitorovací schéma školy včetně metodických pokynů – tvorba, realizace. | 2 hod. |
| Metody a způsob shromažďování informací pro proces monitorování a evaluace. | 1 hod. |
| Evaluace plánování preventivního programu. | 1 hod. |
| Evaluace průběhu preventivní intervence. | 1 hod. |
| Kritéria pro hodnocení kvality a efektivity poskytovaných služeb. | 1 hod. |
| Hodnocení kvality a efektivity programu. | 1 hod. |
| Jak uchovávat a jak pracovat s informacemi a daty z monitorovacího a evaluačního procesu – struktura, praktické dovednosti. | 1 hod. |
| Typy monitorovacích a evaluačních dotazníků. Tvorba dotazníků pro různou cílovou skupinu a způsob jejich zpracování. | 2 hod. |
| Systém výkaznictví v rámci primární prevence. | 2 hod. |
Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.
X. | Stáže na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc. | celkem 24 hodin |
| Stáže mohou být vykonávány na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc, ale i v zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu. Stáž bude realizována na preventivním pracovišti – v zařízení realizující prevenci. Cílem třídenní stáže studentů specializačního studia, budoucích školních metodiků prevence např. ve středisku výchovné péče (dále jen SVP) či v nestátní neziskové organizaci realizující programy primární prevence rizikového chování (dále jen PPRCH) na školách je aplikace poznatků z oblasti primární prevence rizikového chování. (dále: PPP, DDÚ, DÚM, apod.) Během stáže se seznámí s provozem zařízení, s regionem, s objednavateli služeb (škola, rodina, stát), s klientelou (žáci, třída, škola, rodina). |
|
Poznámka: Uvedená cena je za celé studium. Termíny výuky jsou zatím vypsané pouze pro 1. semestr kurzu, navazující termíny v další semestru budou účastníkům sděleny na podzim 2023.
Číslo programuD51-18-12-232 Kód programuD51 |
Číslo akreditaceMSMT-660/2023-7-126 |
Garant
PhDr. Ivana Shánilová, Ph.D.
775 571 608
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
září 2025 - prosinec 2026
Cena
18680,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|