Studium k výkonu specializovaných činností - prevence sociálně patologických jevů

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Studium je určeno pro absolventy bakalářských a magisterských studijních programů učitelských oborů nebo pro absolventy bakalářského a magisterského studia neučitelského zaměření doplněného o studium pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 563/2004 Sb. Druh aprobace není rozhodující.

Časový plán studia:
Celkově program zahrnuje 274 hodin přímé i nepřímé výuky (včetně stáží na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc).

Způsob vyhodnocení programu:
Studijní program bude rozdělen do dvou let. V případě zájmu ze strany účastníků lze realizovat dvoudenní výjezdní setkání s obsahem dvou výukových dnů zařazených do časového plánu studia. 
Ukončení studia:
Studium je zakončeno obhajobou závěrečné práce. Absolvent po obhájení závěrečné práce a úspěšném složení zkoušky získává osvědčení o absolvování studia.

Evaluační dotazník NPI ČR bude vyhodnocen na konci studia, bude prováděna průběžná kontrola programu garantem.

 

STUDIJNÍ PROGRAM
Tematické okruhy

Lektoři: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.

I.

Poradenské systémy a primární prevence ve školství 

celkem 8 hodin

 

Modely primární prevence u nás a ve světě.

Organizační rámec školské prevence ČR. 

1 hod.

 

Dělení prevence, obecná charakteristika prevence, vymezení základních pojmů. 

1 hod.

 

 

Typy prevence, Formy primární prevence. 

2 hod.

 

Prevence v kontextu školských poradenských služeb a standarty její kvality. 

2 hod.

 

Preventivní programy, jejich význam, typy preventivních programů. 

2 hod.

Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.

II.

Legislativní rámce pro práci školního metodika prevence

celkem 16 hodin

 

Stávající platné dokumenty - legislativa, o kterou se pracovníci ve školách a školských zařízeních opírají. 

 

 

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.

Prováděcí předpisy k zákonům č. 561/2004 Sb. a 563/2004 Sb., zejména Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.

Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.

Vyhláška č.317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků a další. 

4 hod.

 

Zákon 89/2012/ Sb. Občanský zákoník – „Zákon o rodině“.

Zákon č.167/1998 Sb., o návykových látkách.

Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.

Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích.

Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže).

Zákon 359/1999 Sb., o sociální právní ochraně dětí.

Zákon 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek.

Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákon. 

4 hod.

 

Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve škole a školských zařízeních MŠMT ČR č. j.: 21 291/2010-28 od 1. 11. 2010 (přílohy upravované 1. 1. 2012).

Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení čj.: 21149/2016.

Metodický pokyn MŠMT ČR k výchově proti projevům rasismu, xenofobie  a intolerance (čj.: 14 423/99-22).

Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků  z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví (čj.: 10 194/2002-14).

Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků a studentů ve školách  a školských zařízeních  zřizovaných MŠMT (čj.: 37 014/2005-25).

Metodické doporučení pro práci s Individuálním výchovným programem (IVýP) v rámci řešení rizikového chování žáků čj. MŠMT – 43301/2013 platnost/12/2013/.

Spolupráce předškolních zařízení, škol a školských zařízení  s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané (čj.: 25 884/2003-24).

8 hod.

Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.

III.

Primární prevence v podmínkách školy a její zařazení do školních poradenských služeb

celkem16 hodin

 

Standardy primární prevence – certifikace.

1 hod.

 

Definice základních pojmů – školní preventivní strategie, Minimálně preventivní program. Školní strategie pedagogicko-psychologického poradenství - model poskytování poradenských služeb ve škole. Model umožňující spolupráci učitelů, kteří se ve školách podílí na realizaci školního programu (strategii) pedagogicko-psychologického poradenství.

7 hod.

 

Tvorba minimálního preventivního programu (MPP) v podmínkách školy, zohlednění specifik a potřeb školy (stanovení cílů, návrh obsahu MPP, techniky tvorby programu, skladba aktivit MPP pro jednotlivé skupiny), samotná realizace MPP

8 hod.

Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.

IV.

Specifika role školního metodika prevence v systému práce školy

celkem 16 hodin

 

Etické zásady poradenské a preventivní práce ve školství.

1 hod.

 

Dvojí role: učitel-školní metodik prevence.

1 hod.

 

Spolupráce s managementem školy a ostatními členy pedagogického sboru, zásady týmové spolupráce.

4 hod.

 

Standardní činnosti školního metodika prevence – vyhláška 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů – Metodické a koordinační činnosti; Informační činnosti; Pracovní podmínky ŠMP, Poradenské činnosti.

 

6 hod.

 

Dokumentace školního metodika prevence – vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných,  preventivních  programů školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence. Aplikace programu primární prevence do systému práce ve škole (monitoring, evaluace).

 

 

 

4 hod.

Lektoři: Mgr. et Bc. Martin Kaliba, Ph.D.

V.

Klima školy, školní klima, školní  třída, její vedení a diagnostika, práce s třídním kolektivem – praktická, sebezkušenostní část

celkem 40 hodin

 

Školní třída jako sociální skupina a vztahová síť školy.

1 hod.

 

Koheze třídy, základní patologie školní třídy.

2 hod.

 

Pozice a role žáka ve školní třídě.

1 hod.

 

Role učitele ve vedení třídy, třídnické hodiny.

16 hod.

 

Diagnostika školní třídy – současný stav poznatků v oblasti diagnostiky sociálního klimatu ve školním prostřední, (diagnostické nástroje, profily některých metod, interpretace).

8 hod.

 

Práce se školní třídou (na základě výsledků diagnostiky, screeningu, monitoringu apod.).

8 hod.

 

Projevy sociálně nežádoucích jevů ve třídě – agresivita, šikana, kyberšikana,  krádeže, záškoláctví atd.

4 hod.

Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.

VI.

Systém primární prevence ve školství – vymezuje metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků, a studentů ve školách a školských zařízeních č. j. 21291/2010-28

Celkem 24 hodin

 

Organizační rámec školské prevence v ČR, strategie primární prevence na národní, krajské a regionální úrovni, koordinace prevence a preventivních programů.

 

4 hod.

 

Role krajského koordinátora prevence ve školství a metodika prevence v Pedagogicko-psychologické poradně.

4 hod.

 

Síť pracovišť poskytujících preventivní, poradenské a léčebné služby orientované na rizikové chování. Úloha nestátních neziskových organizací v primární prevenci.

 

8 hod.

 

Úloha policie v prevenci, orgánů sociálně právní ochrany dětí, probační a mediační služba, státní zastupitelství, soudy.

8 hod.

Lektoři: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.

VII.

Rodina a komunikace s rodiči (osobami odpovědnými za výchovu)

celkem 16 hodin

 

Definice rodiny (kulturně-antropologická podmíněnost), rodičovská zodpovědnost.

Základní sociálně psychologické charakteristiky rodiny. 

1hod.

 

Strategie výchovy v rodinách. 

4 hod.

 

Rodina a vliv socioekonomické úrovně na výchovu. 

1 hod.

 

Kulturní specifika rodin z jiného kulturního prostředí. 

2 hod.

 

Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě. 

2 hod.

 

Komunikace rodiny se školou, strategie vedení rozhovoru. 

3 hod.

 

Komunikace s rodiči žáka se závažnými problémy (školní nekázně, ADHD, závislosti, šikany, atd.). 

3 hod.

Lektoři: Mgr. et Bc. Martin Kaliba, Ph.D., PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D., Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.

VIII.

Sociálně nežádoucí jevy - definice hlavních typů rizikového chování, na které se ve školské prevenci zaměřujeme, 

celkem

102 hodin

 

Závislosti, podstata závislostního chování, projevy závislostního chování, druhy návykových látek a u jejich a jejich účinky na organismus.

4 hod.

 

Role školy při řešení problémů se závislostí s přesahem do konkrétní role metodika prevence.

2hod.

 

Možné způsoby řešení, legislativním rámcem, jak spolupracovat s ostatními institucemi, jak postupovat.

2 hod.

 

Systém péče o žáky ohrožené rizikovým chováním.

1 hod.

 

Systém péče o ohrožené žáky, které nabízí jednotlivé resorty – resort školství, zdravotnictví a sociální.

1 hod.

 

Typy jednotlivých zařízení, které nabízené služby ohroženým žákům poskytují.

Návykové látky (alkohol, tabák, drogy, atd. -  rozdělení návykových látek,  účinky návykových látek na jedince a z toho vyplývající  možné   reakce jedinců, legislativa, návykové látky  ve školním prostředí,  implementace problematiky návykových látek do školního řádu

 

 

 

16 hod.

 

Problematika netolismu – zneužití ICT technologii -  východiska, faktory,  postupy, legislativa.

4 hod.

 

Gambling – východiska, diagnostická kritéria, příznaky, typologie, legislativa.

4 hod.

 

Sekty - vymezení základních pojmů, typologie sekt, legislativa.

8 hod.

 

Záškoláctví - východiska, rizikové faktory, postupy šetření, legislativa.

4 hod.

 

Kriminální chování, krádeže - východiska, legislativa.

4 hod.

 

Agresivní chování, ADHD – východiska, rizikové faktory, postupy šetření, legislativa.

8 hod.

 

Domácí násilí, syndrom CAN,  zneužívání – charakteristika, východiska, faktory, postupy, legislativa.

4 hod.

 

Extrémismus, rasismus, xenofobie, antisemitismus – východiska, rizikové faktory, legislativa.

4 hod.

 

Poruchy příjmu potravy – východiska, rizikové faktory, postupy, legislativa.

4 hod.

 

Sebepoškozování – východiska, rizikové faktory, spolupráce, legislativa

4 hod.

 

Šikana – definice, znaky, trojrozměrný pohled, kritéria, typologie,  postupy, legislativa.

16 hod.

 

Kyberšikana – atributy odlišnosti, typy kyberšikany, typologie, postupy, legislativa.

8 hod.

 

Vandalismus – východiska, rizikové situace, způsob řešení, doporučený postup, legislativa.  

4 hod.

Lektoři:

IX.

Monitorování a evaluace primární prevence

celkem12 hodin

 

Monitorovací schéma školy včetně metodických pokynů – tvorba, realizace.

2 hod.

 

Metody a způsob shromažďování informací pro proces monitorování a evaluace.

1 hod.

 

Evaluace plánování preventivního programu.

1 hod.

 

Evaluace průběhu preventivní intervence.

1 hod.

 

Kritéria pro hodnocení  kvality a efektivity poskytovaných služeb. 

1 hod.

 

Hodnocení kvality a efektivity programu.

1 hod.

 

Jak uchovávat  a jak pracovat s informacemi a daty z monitorovacího a evaluačního procesu – struktura, praktické dovednosti.

1 hod.

 

Typy monitorovacích a evaluačních dotazníků. Tvorba dotazníků  pro různou  cílovou skupinu a způsob  jejich zpracování.  

2 hod.

 

Systém výkaznictví v rámci primární prevence.

2 hod.

Lektoři: Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.

X.

Stáže na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc.

celkem 24 hodin

 

Stáže mohou být vykonávány na odborných pracovištích poskytujících poradenskou, intervenční a léčebnou pomoc,  ale i v zařízeních pro ústavní a ochrannou výchovu. Stáž bude realizována na preventivním pracovišti – v zařízení realizující prevenci. Cílem třídenní stáže studentů specializačního studia, budoucích školních metodiků prevence např. ve středisku výchovné péče (dále jen SVP) či v nestátní neziskové organizaci realizující programy primární prevence rizikového chování (dále jen PPRCH) na školách je aplikace poznatků z oblasti primární prevence rizikového chování. (dále: PPP, DDÚ, DÚM, apod.)

Během stáže se seznámí s provozem zařízení, s regionem, s objednavateli služeb (škola, rodina, stát), s klientelou (žáci, třída, škola, rodina). 

 

 

Poznámka: Uvedená cena je za celé studium. Termíny výuky jsou zatím vypsané pouze pro 1. semestr kurzu, navazující termíny v další semestru budou účastníkům sděleny na podzim 2023.

Číslo programu

D51-18-12-232

Kód programu

D51

Číslo akreditace

MSMT-660/2023-7-126

Garant

PhDr. Ivana Shánilová, Ph.D.

775 571 608
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Studia
Kraje
  • Praha
Datum konání

září 2025 - prosinec 2026

Cena

18680,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

274

icon map pin

Lektoři
  • PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
  • Mgr. et Bc. Martin Kaliba, Ph.D., MBA
  • Mgr. et Mgr. et Mgr. Soňa Křížová, Ph.D.

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Praha, Senovážné nám. 25, budova A

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé MŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé speciálních škol, učitelé VOŠ, odborným pracovníkům školských poradenských zařízeni

Poznámka

Uvedená cena je za celé studium. Termíny výuky jsou zatím vypsané pouze pro 1. semestr kurzu, navazující termíny v další semestru budou účastníkům sděleny na podzim 2023.

Přihlásit se