Warm-up aktivity pro cizí jazyky

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Účastníci se  seznámí s krátkými, zábavnými, dynamickými aktivizačními metodami nenáročnými na přípravu a okamžitě využitelnými ve výuce pro konkrétní výuková témata i obecně na začátek jakékoliv hodiny. Z rozsáhlých možností warm-up aktivit jsou vybrány nejvhodnější typy pro určité tématické okruhy a problémy v cizích jazycích. Důraz bude kladen na propojení vstupní aktivity s tématem hodiny, jak nechybovat a vhodně využít aktivizační metodu jako most a „uvedení do děje“. Během vzdělávacího programu si účastníci vyzkouší warm-up aktivity sami na sobě. Ukážou si, jak lze navodit prostřednictvím aktivizačních metod příjemnou atmosféru ve třídě a uvolnit případné napětí a ostych. Některé aktivity jsou dle potřeby doplněny kreativními metodickými postupy a dalšími doplňky, které budou účastníkům vzdělávacího programu poskytnuty plně k dispozici. Zároveň se účastníci dozví, jak používat konkrétní aktivizační metody pro různé věkové skupiny a témata, jak je využít co nejširším způsobem a upravit je dle potřeb žáků i dle vlastní fantazie.

Vzdělávací program je zaměřen na aktivizační metody vhodné pro výuku jakéhokoliv cizího jazyka, primárně však pro výuku angličtiny a němčiny, v případě potřeby s možnými přesahy do francouzštiny a španělštiny, včetně souvislostí mezi těmito dvěma/čtyřmi jazyky. Obsah programu vychází z rozsáhlých pilotáží na základních a středních školách v rámci projektové činnosti minulých a současných let obou lektorek a zkušeností učitelů i jejich žáků zapojených v této projektové činnosti. Jedná se tedy o konkrétní výstupy a zkušenosti projektového týmu a učitelů z praxe (včetně dlouhé online fáze v covidovém období), o přehled funkčních a efektivních postupů, které jsou doplněny ilustracemi a grafickým zpracováním obou lektorek vytvořenými na konkrétní žádosti učitelů z praxe, jež budou v rámci vzdělávacího programu podrobně představeny a poskytnuty účastníkům plně k dispozici.

Vzhledem k obecnému zaměření vzdělávacího programu na warm-up aktivity a výukové formy bude program veden v českém jazyce, pro konkrétní jazykové aprobace účastníků  budou představeny konkrétní příklady, postupy a doprovodné materiály v AJ, NJ, příp. FJ a ŠJ, které mohou učitelé okamžitě využít ve své praxi.

 

Vstupní jazyková úroveň účastníků webináře B2 dle SERRJ odpovídá výstupní úrovni absolventa učitelství cizích jazyků.

Podrobný přehled výuky:

Úvod (1 hodina) Zkušenosti s aktivizačními postupy a metodami, zahřívačkami, příklady dobré praxe, plusy/minusy.

Warm-up aktivity pro konkrétní témata, okruhy, části hodiny (2 hodiny) - konkrétní praktické příklady a ukázky zahřívaček, užití aktivit pro různá témata -  jaké cíle sledují, jakým způsobem podněcují aktivitu a zvyšují efektivitu výuky, jak kombinovat, obměňovat uvedené zahřívací aktivity a vymýšlet další varianty, jak uvolnit atmosféru ve třídě za účelem vyšší efektivity výsledků.

Výběr z představovaných warm-up aktivit: např. sněhová koule, hádej, kdo jsem, hádej, na co myslím, nekonečná věta, nekonečný příběh, slovní fotbal, zrcadlení, řetězec slov, pravda/lež, šarády, vidím, co ty ne, popiš rozdíl, rozsypané věty, kufr a další - praktické ukázky a procvičení.

Práce s doplňky a vhodnými aplikacemi ve warm-up aktivitách (2 hodiny) - přehled vhodných podkladů, šablon, doplňků pro aktivizační metody – typy, způsoby užití, autorské doplnění aktivizačních metod – ilustrace, pracovní listy a grafické karty/listy z dílny lektorek, další možnosti tvorby podobných doplňků ze strany účastníků vzdělávacího programu. Aktivizační metody z dílny lektorek, přehled aktivizačních metod určených k tréninku jednotlivých jazykových dovedností, praktické ukázky a procvičení včetně využití souvisejících doplňků, ilustrací a výukových karet.

Výběr z představovaných aktivit: např. Hidden words, Moving words, Allien in row, Differences, Charades a další + jejich jazykové mutace v různých jazycích.   

Význam warm-up aktivit jako zásadního motivačního prvku v úvodu hodiny (2 hodiny) - jak prostřednictvím warm-up aktivit, souvisejících aktivit a materiálů předvedených ve vzdělávacím programu dobře navodit téma hodiny a jakými postupy na ně navazovat v další části hodiny, jak a kdy dané zahřívací aktivity do výuky zařadit, jak postupovat, jak minimalizovat obtíže a jak vytvořit zábavnou atmosféru bez stresu.

Závěr (1 hodina) Diskuze, zkušenosti, vyhodnocení, zpětná vazba, evaluační dotazník.

 

 

Číslo programu

R46-03-21-251

Kód programu

R46

Garant

Dagmar Sobotková

731 503 728
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Základní vzdělávání
  • 2. stupeň ZŠ
  • Jazykové vzdělávání
Kraje
  • Olomouc
Datum konání

21. března 2025, 09:30–15:30

Cena

1050,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Hana Urbanová
  • Mgr. Lenka Švecová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Olomouc, Wellnerova 25

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU

Přihlásit se