Letní škola pro pedagogy MŠ - metody wellbeingu pro děti i pedagogy
Hashtagy: #letniskola
Typ vzdělávacího programu: Seminář
Anotace vzdělávacího programu:
Obsahem letní školy určené pro učitele MŠ je wellbeing, který vnímáme v překladu jako "blahobyt". Celá letní škola je zaměřena na celkový rozvoj fyzického, duševního, emocionálního a spirituálního zdraví a pohody účastníků. Účastníci si vyzkouší a prožijí prakticky zaměřené aktivity s přesahem následného využití ve své pedagogické praxi. Účastníci se mohou těšit na pohybové aktivity zaměřené na podporu nadání, zabývat se budou psychohygienou a v neposlední řadě se zaměří na práci s hlasem a využívání duševní hygieny v praxi. Celou letní školou budou provázet zkušení lektoři a kouči.
1. den
Psychomotorika v mateřské škole - Celostní rozvoj dítěte zaměřený na interakci psychických a motorických procesů. (4 hodiny)
Obsahem vzdělávacího programu je seznámit účastníky s možnostmi práce s dětmi v heterogenním kolektivu, představit specifika přístupů v předškolním věku a prakticky si vyzkoušet cvičení na rozvoj kompetenčních oblastí psychomotoriky.
Těžiště psychomotorických dovedností spočívá v podpoře celkového rozvoje osobnosti dítěte prostřednictvím pohybu.
Cílem je jednak přispět ke stabilizaci osobnosti prostřednictvím pohybových zážitků a posílit důvěru ve své vlastní schopnosti. Na druhou stranu se děti učí respektovat a vyrovnávat se zvláštnostmi, odlišnostmi v motorickém projevu. Celkově jde o podporu vlastní aktivity dítěte, podněcování k samostatnému jednání, pomoc při rozšiřování akčních a komunikačních dovedností prostřednictvím zážitků ve skupině a posilování důvěry ve vlastní schopnosti. Pomocí pohybových prožitků podporujeme rozvoj identity dětí a přispíváme k budování sebevědomí a utváření pozitivního sebepojetí. Zaměření psychomotorické podpory se týká především oblastí vnímání, fyzického prožívání i sociálního učení, které může zejména u dětí s jakýmikoliv zvláštnostmi (kognitivní nadání, pohybové postižení) působit integračně a podpůrně a pomoci jim získat vlastní přístup k řešení motorických úkolů. To se týká úkolů jemné motoriky včetně grafomotoriky i hrubé motoriky, které jsou součástí běžných denních činností, hry i sportování. Zásadní význam má vztah mezi dítětem a pedagogem.
VP představuje aktuální téma zahrnutím nových moderních přístupů. Je tak určen jak absolventům bez praktických zkušeností, tak praktikujícím učitelům jako nová možnost rozvoje.
Tematické bloky:
- úvod do psychomotoriky
- kompetenční oblasti
- využití psychomotoriky v primární prevenci
- využití psychomotoriky v prevenci
- diagnostika psychomotorického vývoje
Lektor: PhDr. Iva Šeflová, Ph.D.
2. den
Prevence syndromu vyhoření pro pedagogické pracovníky (8 hodin)
V průběhu vzdělávacího programu účastníci pochopí základní stresové reakce a jejich vzájemnou souvislost. Prostřednictvím imaginace a technik na odvádění pozornosti se naučí pracovat s vlastními negativními myšlenkami, pomocí technik všímavosti a relaxace si uvědomí vlastní pocity a tělesné příznaky stresu. Seznámí se se způsoby zvládání úzkosti prostřednictvím kontrolovaného dýchání a svalové relaxace a pochopí negativní vliv zabezpečovacího a vyhýbavého chování na naši psychiku. Prostřednictvím standardizovaného dotazníku zjistí vlastní míru ohrožení syndromem vyhoření. Seznámí se s návody, jak si odpočinout, zvládat zátěžové situace a úzkost.
Tematické bloky:
- Stres a stresory ve školství
- Relaxační techniky (autogenní trénink, progresivní relaxace, kontrola dechu)
- Úvod do všímavosti
- Imaginativní techniky
- Zvládání úzkosti a paniky
- Syndrom vyhoření – příčiny, projevy, důsledky
- Diskuze a závěrečné shrnutí
Lektor: PhDr. Roman Liška, Ph.D. MBA
3. den
Práce s hlasem a hlasová hygiena (4 hodin)
V úvodu vzdělávacího programu se účastníci seznámí se základními informacemi o anatomii a fyziologii hlasu a o zásadách hlasové hygieny při práci s dětmi. V další části je program zaměřen na příčiny hlasové únavy a následné hlasové poruchy. Účastníci si prakticky vyzkouší konkrétní hlasové hry a cvičení směřující k reedukaci hlasu, postupy a zásady uplatňované při nápravě chybné hlasové funkce. Ujasní si příčiny hlasových problémů a ukáží si cesty jejich nápravy. Závěrečná část programu je věnována prevenci vzniku hlasových potíží těch, jejichž hlas zatím zvládá náročné povolání pedagoga, rozboru individuálních příčin hlasových obítží účastníků a možnostem pomoci a nápravy.
Tematické bloky:
- Úvod - zásady hlasové hygieny
- Hlavní část - příčiny hlasové únavy, praktická cvičení k reedukaci hlasu, možnosti nápravy
- Závěr - prevence vzniku hlasových potíží
Lektor: PaedDr. Alena Tichá, Ph.D.
Číslo programuA400-02-17-251 Kód programuA400 |
|
Garant
Mgr. Jaroslav Vyskočil, Ph.D.
770 171 665
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
20.8. 2025 od 12:00 - 22.8. 2025 do 13:00
Cena
6800,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|