Kooperativní učení v předškolním vzdělávání
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Vzdělávací program představí metodu kooperativního učení a její praktické možnosti uplatnění ve školní praxi. Kooperativní metoda je založena na spolupráci a asistenci jedné osoby na druhé, směřuje k spolupodílnictví při dosahování určitého cíle. Cíl i proces učení jsou sdíleny všemi účastníky, kteří se učí odpovědnosti za sebe, kamaráda, za kolektiv, spoluodpovědnosti za splnění úkolu. Vede ke spolupráci, k vzájemné motivaci a spoluzodpovědnosti. Přináší radost a potěšení, kdy legrace je základním znakem kooperativní hry, která poskytuje dětem relaxaci a odbourává obavu z případného neúspěchu.
Program je rozdělen na teoretickou a praktickou část. Účastníci si vyzkouší různé typy kooperace, budou hrát kooperativní hry. Naučí se naplánovat, zorganizovat, realizovat kooperativní činnosti do běžného dne při sledování určitého vzdělávacího cíle. Zpětnou vazbou si uvědomí provázanost cílů, kritérií hodnocení, nutné pedagogické diagnostiky, vlastní nabídky vzdělávání i konečných výstupů v předškolním vzdělávání. Je počítáno se vzájemnou výměnou zkušeností z pedagogické praxe. Vzdělávací program je určen pro pedagogy mateřských škol, získané poznatky a dovednosti uplatní ve své praxi i pedagogové základních škol.
Hlavní témata: Vymezení pojmu, typy kooperace; Specifické znaky kooperativního učení; Podmínky pro kooperativní učení; Metody kooperativní skupinové činnosti; Kooperativní hra a její význam v předškolním vzdělávání; Kooperativní dovednosti a jejich rozvoj.
Program je rozdělen do dvou částí, teoretické a praktické. V každé části, u každého tématu se počítá se sdílením inspirtivní praxe a s doplňujícími dotazy podle potřeb a zájmu účastníků.
Teoretická část (3 vyučovací hodiny) zahrnuje tato témata:
- Vymezení pojmu, typy kooperace, specifické znaky kooperativního učení, podmínky pro kooperativní učení – 90 minut
- Metody a formy kooperativní skupinové činnosti v mateřské škole – 45 minut
Praktická část (5 vyučovacích hodin) zahrnuje tato témata:
Kooperativní a skupinová činnost s využitím metod aktivního učení, rozvoj kooperativních dovedností.
1. Jednoduché skupinové činnosti s využitím běžných pomůcek a her v MŠ – 30 minut
2. Skládankové učení – praktické využití práce skupin – diferenciace podle obsahu, náročnosti a zájmů dětí – 45 minut
2. Klíčová slova – práce ve skupinách se slovy (obrázky), s dětskou literaturou – 45 minut
3. Problémové situace – práce ve skupinách s cílem dohodnout se na řešení konkrétního problému, naslouchání a respektování názorů druhých – 30 minut
4. Alfa box – „brainstorming“ – využití metody pro – 45 minut
Reflexe a zpětná vazba k semináři - 30 minut.
Číslo programuA794-02-22-251 Kód programuA794 |
|
Garant
Mgr. Lada Drimlová
773 593 861
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
11. června 2025, 9:00–16:00
Cena
1480,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|