Matematická gramotnost v MŠ trochu jinak

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Vstupní úroveň účastníků: pokročilí, mírně pokročilí, začátečníci

Cíl vzdělávacího programu:

Účastníci po absolvování tohoto vzdělávacího programu budou vybaveni zásobou aktivit pro rozvoj matematické gramotnosti probouzející v dětech samostatné myšlení, podporující vnitřní motivaci k tomu, aby se stali samostatnými mysliteli, kteří se dokáží dívat na věci z různých úhlů pohledů. Vyzkouší si, jak je možné v rámci rozvoje matematické gramotnosti zároveň podporovat osobnostní rozvoj dítěte a rozvoj klíčových kompetencí.

Anotace vzdělávacího programu:

1. Účastníci si vytvoří zásobu aktivit pro práci s dětmi v rámci daného tématu, budou se aktivně účastnit nabízených her a aktivit: Na ozvěnu, Štafeta, Na otázku a odpověď, Na sovu, Telefon, pojmenovávání věcí kolem sebe, zvířat, stavění z kostek, dřívek, práce s rytmem, s obrázky, práce s papírem, s pohádkami, bludištěm, čtvercovou sítí - viz podrobnější popis bod 2  

2. V rámci prožitkových aktivit bude na účastnících demonstrováno, jak kromě rozvoje matematické gramotnosti lze podporovat také osobnostní rozvoj dítěte v kontextu s nabízenými aktivitami - povzbuzení, ocenění, zpětná vazba, otevřené otázky, otevřené odpovědi, doptávání, porovnávání, pozorování, a které klíčové kompetence jsou s aktivitami propojeny.  Bude názorně ukázáno, jak je důležité s dětmi předškolního věku diskutovat, učit je argumentovat a obhajovat svůj názor.  

V rámci prožitkových aktivit nabízených témat si účastníci vyzkouší a řeší úkoly způsobem, který aktivizuje přirozené učení dětí a kritické myšlení. 

Nabízené aktivity z oblastí:  

RYTMUS - nácvik synchronizace deklamovaného textu (akustický rytmus) s tlesknutím, dupnutím (kinesteticko-akustický rytmus) - rytmizování říkanek, vět, slov, hra na tělo v sedě, ve stoje, s různými pomůckami např. využití Orffovy nástroje, hra “Na ozvěnu” s variantou “Štafeta”, vytleskávací hry – od jednoduchého vytleskávání a postupné přidávání gradací - pleskání, křížení rukou a pod. TRANSFORMACE SLABIKOVÉHO RYTMU NA HUDEBNÍ - pomocí více smyslů - pohybem, využíváním

snadno ovladatelných nástrojů, např. Rytmické sáčky - s různými náplněmi, s využitím různých druhů kroku - střídavý, přísunný, jako robot, couvání, apod. Hry s překládáním rytmického sáčku ve dvojicích, v kruhu, tleskáme a dupeme říkanky, tleskáme a krokujeme písničky. 

KOSTKY - stavíme z kostek, stavíme z kostek s pravidly - různé varianty kritérií stavby - počet, barva, kombinace obou současně, postav oblíbené zvíře, svůj dům, naši školu, oblíbenou pohádkovou postavu, apod., stavby ve dvojicích, stavba na dané téma: námořníci, lodě,...běhací diktát - stavba postavená kam nedohlédneme, podle ní děti staví na svém místě stejnou, Telefon - diktát jednoho dítěte druhému jak má postavit jeho stavbu s vyloučením zraku (přepažení mezi dětmi, Sova – na jednu stavbu si někdo myslí, ostatní pomocí otázek hledají správnou stavbu - odpověď pouze ANO – NE – v módu učitel-dítě, dítě-dítě, stavby podle obrázku, která stavba chybí - Pamatovák, stavba na objednávku, jak stavba vznikala? 

OBRÁZKY - práce s obrysovým, barevným obrázkem, orientace na obrázku, posloupnost obrázku - rozfázování. Co vidíme na obrázku - popis obrázku se zapojením matematiky: zvířata -  kolik má nohou, uší,...čeho má nejvíce, nejméně, porovnávání mezi obrázky - větší, menší, na kterou stranu se zvíře dívá, apod. Účastníci si budou tvořit vlastní zásobník otázek: na počet, na porovnávání, na orientaci. 

Hry s obrázky: KDO ŘEKL? Obrázek 4 zvířat, ptám se: Kdo řekl: mám dlouhý krk a dlouhé nohy, moje srst je plná hnědých skvrn,atd. Gradace hry: O KOM JSME NEMLUVILI?: obrázek 4 zvířat tři z nich popíši stylem kdo řekl? Čtvrté nechám popsat dětmi. ZÁLUDNÉ OTÁZKY: např.obrázek auta - otázka: kolik má kol – na obrázku jsou vidět jen dvě, odpovědi mohou být různé, diskuse mezi všemi proč někdo řekl dvě, někdo čtyři. Aj. Obrázky HAR SOVA, HRA CO SE ZMĚNILO - ubírání, přidávání objektů na obrázku - procvičení krátkodobé paměti, PAMATOVÁK, JAKÁ ZVÍŘATA UTEKLA ZE ZOO? KAM PATŘÍM, APOD. 

DŘÍVKA - obdobně jako KOSTKY 

POHÁDKY - pomáhají budovat dětem identitu, jejich vnitřní svět, postoje, hodnotový žebříček, nalézt životní smysl, poznávají protipólové lidské vlastnosti – budeme pracovat s barevnými pohádkovými kartami, s obrysovými pohádkovými kartami, rozplétání pohádky, skládání děje do pohádkového bludiště, digitální pohádkové bludiště - s pomocí např. robotické včelky 

BLUDIŠTĚ - seznámení s bludištěm: projdi po cestě až k ..., projdi bludištěm, jdi po stopách zvěře, apod.; děti vytváří bludiště - vytvoř si vlastní bludiště, vytvoř si bludiště s podmínkou - učitel určí, bludiště s využitím např. kuličky, venkovní bludiště, bludiště na papíře - obdoba vlastního bludiště, programujeme bludiště - připrav si plán letu, plán cesty k....zaznamenávání letu, cesty....  

1. Účastníci si vytvoří zásobu aktivit pro práci s dětmi v rámci daného tématu, budou se aktivně účastnit nabízených her a aktivit: Na ozvěnu, Štafeta, Na otázku a odpověď, Na sovu, Telefon, pojmenovávání věcí kolem sebe, zvířat, stavění z kostek, dřívek, práce s rytmem, s obrázky, práce s papírem, s pohádkami, bludištěm, čtvercovou sítí - viz podrobnější popis bod 2  

2. V rámci prožitkových aktivit bude na účastnících demonstrováno, jak kromě rozvoje matematické gramotnosti lze podporovat také osobnostní rozvoj dítěte v kontextu s nabízenými aktivitami - povzbuzení, ocenění, zpětná vazba, otevřené otázky, otevřené odpovědi, doptávání, porovnávání, pozorování, a které klíčové kompetence jsou s aktivitami propojeny.  Bude názorně ukázáno, jak je důležité s dětmi předškolního věku diskutovat, učit je argumentovat a obhajovat svůj názor.  

V rámci prožitkových aktivit nabízených témat si účastníci vyzkouší a řeší úkoly způsobem, který aktivizuje přirozené učení dětí a kritické myšlení. 

Nabízené aktivity z oblastí:  

RYTMUS - nácvik synchronizace deklamovaného textu (akustický rytmus) s tlesknutím, dupnutím (kinesteticko-akustický rytmus) - rytmizování říkanek, vět, slov, hra na tělo v sedě, ve stoje, s různými pomůckami např. využití Orffovy nástroje, hra “Na ozvěnu” s variantou “Štafeta”, vytleskávací hry – od jednoduchého vytleskávání a postupné přidávání gradací - pleskání, křížení rukou a pod. TRANSFORMACE SLABIKOVÉHO RYTMU NA HUDEBNÍ - pomocí více smyslů - pohybem, využíváním snadno ovladatelných nástrojů, např. Rytmické sáčky - s různými náplněmi, s využitím různých druhů kroku - střídavý, přísunný, jako robot, couvání, apod. Hry s překládáním rytmického sáčku ve dvojicích, v kruhu, tleskáme a dupeme říkanky, tleskáme a krokujeme písničky. 

 KOSTKY - stavíme z kostek, stavíme z kostek s pravidly - různé varianty kritérií stavby - počet, barva, kombinace obou současně, postav oblíbené zvíře, svůj dům, naši školu, oblíbenou pohádkovou postavu, apod., stavby ve dvojicích, stavba na dané téma: námořníci, lodě,...běhací diktát - stavba postavená kam nedohlédneme, podle ní děti staví na svém místě stejnou, Telefon - diktát jednoho dítěte druhému jak má postavit jeho stavbu s vyloučením zraku (přepažení mezi dětmi, Sova – na jednu stavbu si někdo myslí, ostatní pomocí otázek hledají správnou stavbu - odpověď pouze ANO – NE – v módu učitel-dítě, dítě-dítě, stavby podle obrázku, která stavba chybí - Pamatovák, stavba na objednávku, jak stavba vznikala? 

OBRÁZKY - práce s obrysovým, barevným obrázkem, orientace na obrázku, posloupnost obrázku - rozfázování. Co vidíme na obrázku - popis obrázku se zapojením matematiky: zvířata -  kolik má nohou, uší,...čeho má nejvíce, nejméně, porovnávání mezi obrázky - větší, menší, na kterou stranu se zvíře dívá, apod. Účastníci si budou tvořit vlastní zásobník otázek: na počet, na porovnávání, na orientaci. 

Hry s obrázky: KDO ŘEKL? Obrázek 4 zvířat, ptám se: Kdo řekl: mám dlouhý krk a dlouhé nohy, moje srst je plná hnědých skvrn,atd. Gradace hry: O KOM JSME NEMLUVILI?: obrázek 4 zvířat tři z nich popíši stylem kdo řekl? Čtvrté nechám popsat dětmi. ZÁLUDNÉ OTÁZKY: např.obrázek auta - otázka: kolik má kol – na obrázku jsou vidět jen dvě, odpovědi mohou být různé, diskuse mezi všemi proč někdo řekl dvě, někdo čtyři. Aj. Obrázky HAR SOVA, HRA CO SE ZMĚNILO - ubírání, přidávání objektů na obrázku - procvičení krátkodobé paměti, PAMATOVÁK, JAKÁ ZVÍŘATA UTEKLA ZE ZOO? KAM PATŘÍM, APOD. 

DŘÍVKA - obdobně jako KOSTKY 

POHÁDKY - pomáhají budovat dětem identitu, jejich vnitřní svět, postoje, hodnotový žebříček, nalézt životní smysl, poznávají protipólové lidské vlastnosti – budeme pracovat s barevnými pohádkovými kartami, s obrysovými pohádkovými kartami, rozplétání pohádky, skládání děje do pohádkového bludiště, digitální pohádkové bludiště - s pomocí např. robotické včelky 

BLUDIŠTĚ - seznámení s bludištěm: projdi po cestě až k ..., projdi bludištěm, jdi po stopách zvěře, apod.; děti vytváří bludiště - vytvoř si vlastní bludiště, vytvoř si bludiště s podmínkou - učitel určí, bludiště s využitím např. kuličky, venkovní bludiště, bludiště na papíře - obdoba vlastního bludiště, programujeme bludiště - připrav si plán letu, plán cesty k....zaznamenávání letu, cesty....  

4. Účastníci budou analyzovat a hledat vztah mezi osobnostním rozvojem dítěte a nabízenými aktivitami v rámci matematické gramotnosti. 

5. Účastníci zformulují a nastaví roli učitele pro rozvoj vnitřní motivace a proaktivního nastavení učení dětí. 

V průběhu vzdělávací akce si účastníci vyspecifinují, pojmenují a definují roli učitele v kontextu aktivizace a motivace dětí k učení, žádoucí dovednosti a vlastnosti učitele = profesní popis učitele podporujícího a rozvíjející kritické myšlení dětí. Budou prožitkově pracovat pod vedením lektora v roli dětí na zadaných úkolech, průběžně si budou vyspecifikovávat a pojmenovávat kompetence, které se díky aktivitám rozvíjejí, nastavují, upevňují, současně si budou pojmenovávat jednotlivé kroky učitele pro podporu a aktivizaci dětí, pracovat budou s různými materiály a tématy v rámci plánování v mateřské škole – obrázky, stavebnice, pohádky apod., a vytvoří si tak zásobník aktivit pro svou praxi. 

Území: Karviná

Územní metodický kabinet: Předškolní a prvostupňové vzdělání

Číslo programu

A317-95-202-251-SEM-34

Kód programu

A317

Garant

MgA. Ondřej Lenart

778 460 843
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Projekty
  • IPs Kurikulum
Kraje
  • Ostrava
Datum konání

8. dubna 2025, 13:30–17:30

Cena

0,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

4

icon map pin

Lektoři
  • Jarmila Karnovská

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Ostrava, Blahoslavova 1576/2

icon map pin

MAX účastníků

15

icon map pin

Cílová skupina
učitelé MŠ, zástupci územních kabinetů

Přihlásit se