Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách
Typ vzdělávacího programu: Workshop
Anotace vzdělávacího programu:
Program je rozdělen do dvou hlavních částí – dopolední přednáška a odpolední tematické workshopy, které na přednášku navazují.
1. Dopolední blok – Přednáška: Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách (3, 5 vyučovací hodiny)
Dopolední část programu zahrnuje úvodní prezentaci na téma bezpečného chování ve školním prostředí. Účastníci budou seznámeni s klíčovými principy bezpečnosti, doporučenými postupy při mimořádných událostech a prevencí násilí ve školách. Důraz bude kladen na analýzu modelových situací a způsoby jejich řešení.
Hlavní témata:
-
- Principy bezpečného chování ve školním prostředí
- Postupy při mimořádných událostech
- Identifikace rizikových faktorů a prevence školního násilí
- Analýza modelových situací
2. Odpolední workshopy:
Po obědové pauze budou účastníci rozděleni do tří skupin podle tematického zaměření jednotlivých workshopů. Každý workshop bude zaměřen na praktický nácvik a aplikaci získaných poznatků v modelových situacích. Každý účastník absolvuje všechny tři workshopy.
Workshop 1: Policie – Postup při mimořádných událostech ve školách (1, 5 vyučovací hodiny)
Tento workshop se zaměří na prevenci a reakci na krizové situace ve školách, konkrétně na postupy během útoků a dalších mimořádných událostí. Účastníci se seznámí
s analýzou reálných případů, typologií útočníků a způsoby identifikace potenciálních hrozeb. Naučí se doporučené postupy při aktivním útoku a seznámí se se systémovými a technickými opatřeními, která mohou významně snížit rizika a chránit žáky
i zaměstnance školy.
-
- Analýza reálných případů útoků ve školách
- Typologie útočníků a identifikace potencionálních hrozeb
- Doporučené postupy při aktivním útoku
- Systémová a technická opatření k minimalizaci rizik
Workshop 2: Armáda – Příprava občanů k obraně státu (POKOS) (1, 5 vyučovací hodiny)
Tento workshop se zaměří na základní dovednosti potřebné pro reakci na mimořádné situace, jako jsou úniky chemických látek či orientace v terénu. Účastníci se naučí základy poskytování první pomoci a sebeobrany, přičemž se seznámí s metodami výcviku, které mohou aplikovat přímo ve školním prostředí. Cílem je zvýšit připravenost pedagogů na nečekané situace a posílit jejich schopnost reagovat efektivně a s klidem.
-
- Reakce na mimořádné situace (únik chemických látek, přežití, orientace v terénu)
- Poskytování první pomoci
- Sebeobrana pro laiky
- Metody výcviku a jejich aplikace pro školy
Workshop 3: Maják Plus – Krizová intervence a práce s traumatem (1, 5 vyučovací hodiny)
V tomto workshopu se účastníci seznámí se zásadami krizové intervence, které jsou klíčové pro práci s dětmi a studenty po traumatických událostech. Důraz bude kladen na efektivní komunikaci s žáky a jejich rodiči v krizových situacích, stejně jako na metodiky prevence a zvládání stresu. Účastníci se naučí, jak správně reagovat na krizové situace a poskytovat potřebnou podporu těm, kdo čelí traumatickým zážitkům.
-
- Zásady krizové intervence pro pedagogické pracovníky
- Práce s traumatizovanými dětmi a studenty
- Komunikace s rodiči a žáky v krizových situacích
- Metody prevence a zvládání stresu
Metody výuky:
- Přednáška s prezentací
- Nácvik modelových situací
- Praktický výcvik vybraných sebeobranných technik
- Diskuse a sdílení zkušeností
Lektorský tým: Program je veden odborníky s dlouholetou zkušeností v oblasti školní bezpečnosti, krizového řízení a sebeobrany. Na realizaci se podílejí lektoři z řad Policie ČR, Armády ČR a organizace Maják Plus.
Vzdělávací program se koná ve spolupráci s MAP IV Liberecko.
Poznámka: Spolufinancováno společně s MAP IV Liberecko.
Číslo programuA906-03-17-251 Kód programuA906 |
|
Garant
Mgr. Petra Karbanová
775 571 651
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
1. dubna 2025, 9:00–17:00
Cena
870,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|