Program pro pracovníky ŠPP a asistenty pedagoga - podpora žáků se specifickými poruchami chování
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Program je rozdělen na dvě části, část teoretickou a prakticky vedený workshop.
Teoretická část - 4 hodiny (dopolední část)
1. část dopoledního programu – 1,5 hodiny
Účastníci budou seznámeni se souhrnem informací týkajících se etiologie a symptomatiky ADHD, s charakteristickými projevy specifických poruch chování/ADHD, konkrétně v oblasti emoční, kognitivní i vztahové determinující průběh a výsledky edukačního procesu.
Bude zdůrazněna úloha školských poradenských zařízení (ŠPZ) a školních poradenských pracovišť (ŠPP) v rámci realizace podpůrných opatření pro žáky se SVP. Pozornost bude také věnována problematice, jak správně uchopit doporučení ŠPZ pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami – výběr informací týkajících se zapojení pracovníků ŠPP učitelů a asistentů pedagoga (AP) do edukace žáka se SPUCH/ ADHD.
2. část dopoledního programu – 1 hodina
Představena bude zejména problematika kooperace a spolupráce ŠPP, učitele a AP ve třídě – vymezení jednotlivých kompetencí. Dále pak činnosti AP ve spojení s jeho kompetencemi ve vztahu k žákovi s ADHD, konkrétní možná náplň práce asistenta pedagoga s žákem s ADHD.
3. část dopoledního programu – 1,5 hodiny
Dále bude věnována pozornost kázeňským obtížím žáků s ADHD v kontextu nestejnosměrně vedeného komunikačního procesu, jak vypadají charakteristické znaky komunikace žáků s ADHD. Jak by měla vypadat optimální spolupráce se zákonnými zástupci, konkrétně pak vedení rozhovoru s rodiči, participace na tvorbě, realizaci a vyhodnocování individuálního vzdělávacího plánu (IVP) či individuálního výchovného plánu (IVýP) u žáků s ADHD.
Prakticky vedený workshop – realizace podpůrných opatření u žáků se specifickými poruchami chování/ADHD – 4 hodiny (odpolední část)
1. část odpoledního programu – 1,5 hodiny
Obsahem praktické části programu je organizace péče o tyto žáky v procesu inkluzivního vzdělávání a reálné možnosti jejího zajištění, spolupráce při rozvoji sociálních dovedností žáka doplněna o praktické ukázky.
Zejména budou probírány praktické ukázky činností AP ve spojení s jeho kompetencemi, aplikace konkrétní náplně práce asistenta pedagoga s žákem s ADHD při realizaci doporučovaných podpůrných opatření. Dalším tématem bude navazování vztahu a jeho postupný rozvoj mezi pedagogickým pracovníkem a dítětem/žákem s ADHD.
2. část odpoledního programu – 2,5 hodiny
Probrány také budou konkrétní možnosti podpory dítěte v procesu edukace ze strany ŠPP a AP v dílčích předmětech, modifikace metod se zohledněním individuality konkrétního žáka s ADHD, stimulační programy pro děti a žáky se SVP včetně dětí s ADHD, jejich ukázky a specifika využití v činnostech asistenta pedagoga. Představeny budou vhodné strategie k modifikaci chování dítěte s ADHD, organizační opatření (příprava prostoru školy, třídy, odborných učeben, požadavky na konkrétní pracovní místo, spolupráce s personálem školy, který se podílí na edukaci žáka, spolupráce s rodiči), možná podpora vztahů s vrstevníky v rámci třídního kolektivu – týmová spolupráce a mediátorská role odborných pracovníků ŠPP a AP při výuce a u AP i o přestávce, včetně akcí mimo školní prostředí. Dále také motivační systémy při práci s žákem s ADHD a podstata formativního hodnocení žáka tzn., osvědčené způsoby motivování žáka se ADHD, motivační bodový systém a jeho propojenost v domácím a školním prostředí.
Aktivně budou využívány ukázky z žákovských kazuistik, ilustrativní příklady z praxe a řešení úkolů.
Součástí semináře je diskuze, rozbor a výměna zkušeností mezi účastníky, která bude realizována průběžně.
Poznámka: Určeno pro odborné pracovníky ŠPP a asistenty pedagoga s požadovanou pedagogickou kvalifikací
Číslo programu25-56-15 Kód programuA216 |
|
Garant
Mgr. Martina Bělohlávková
773 744 562
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
4. června 2025, 08:30–15:30
Cena
1499,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|