Program pro pracovníky ŠPP a asistenty pedagoga - podpora žáků se specifickými poruchami chování

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Program je rozdělen na dvě části, část teoretickou a prakticky vedený workshop.

Teoretická část - 4 hodiny (dopolední část)

1. část dopoledního programu – 1,5 hodiny

Účastníci budou seznámeni se souhrnem informací týkajících se etiologie a symptomatiky ADHD, s charakteristickými projevy specifických poruch chování/ADHD, konkrétně v oblasti emoční, kognitivní i vztahové determinující průběh a výsledky edukačního procesu.

Bude zdůrazněna úloha školských poradenských zařízení (ŠPZ) a školních poradenských pracovišť (ŠPP) v rámci realizace podpůrných opatření pro žáky se SVP. Pozornost bude také věnována problematice, jak správně uchopit doporučení ŠPZ pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami – výběr informací týkajících se zapojení pracovníků ŠPP učitelů a asistentů pedagoga (AP) do edukace žáka se SPUCH/ ADHD.

2. část dopoledního programu – 1 hodina

Představena bude zejména problematika kooperace a spolupráce ŠPP, učitele a AP ve třídě – vymezení jednotlivých kompetencí. Dále pak činnosti AP ve spojení s jeho kompetencemi ve vztahu k žákovi s  ADHD, konkrétní možná náplň práce asistenta pedagoga s žákem s ADHD.

3. část dopoledního programu – 1,5 hodiny

Dále bude věnována pozornost kázeňským obtížím žáků s ADHD v kontextu nestejnosměrně vedeného komunikačního procesu, jak vypadají charakteristické znaky komunikace žáků s ADHD. Jak by měla vypadat optimální spolupráce se zákonnými zástupci, konkrétně pak vedení rozhovoru s rodiči, participace na tvorbě, realizaci a vyhodnocování individuálního vzdělávacího plánu (IVP) či individuálního výchovného plánu (IVýP) u žáků s  ADHD.

 

Prakticky vedený workshop – realizace podpůrných opatření u žáků se specifickými poruchami chování/ADHD – 4 hodiny (odpolední část)

1. část odpoledního programu – 1,5 hodiny

Obsahem praktické části programu je organizace péče o tyto žáky v procesu inkluzivního vzdělávání a reálné možnosti jejího zajištění, spolupráce při rozvoji sociálních dovedností žáka doplněna o praktické ukázky. 

Zejména budou probírány praktické ukázky činností AP ve spojení s jeho kompetencemi, aplikace konkrétní náplně práce asistenta pedagoga s žákem s ADHD při realizaci doporučovaných podpůrných opatření. Dalším tématem bude navazování vztahu a jeho postupný rozvoj mezi pedagogickým pracovníkem a dítětem/žákem s ADHD.

2. část odpoledního programu – 2,5 hodiny

Probrány také budou konkrétní možnosti podpory dítěte v procesu edukace ze strany ŠPP a AP v dílčích předmětech, modifikace metod se zohledněním individuality konkrétního žáka s ADHD, stimulační programy pro děti a žáky se SVP včetně dětí s ADHD, jejich ukázky a specifika využití v činnostech asistenta pedagoga. Představeny budou vhodné strategie k modifikaci chování dítěte s ADHD, organizační opatření (příprava prostoru školy, třídy, odborných učeben, požadavky na konkrétní pracovní místo, spolupráce s personálem školy, který se podílí na edukaci žáka, spolupráce s rodiči), možná podpora vztahů s vrstevníky v rámci třídního kolektivu – týmová spolupráce a mediátorská role odborných pracovníků ŠPP a AP při výuce a u AP i o přestávce, včetně akcí mimo školní prostředí. Dále také motivační systémy při práci s žákem s ADHD a podstata formativního hodnocení žáka tzn., osvědčené způsoby motivování žáka se ADHD, motivační bodový systém a jeho propojenost v domácím a školním prostředí.

Aktivně budou využívány ukázky z žákovských kazuistik, ilustrativní příklady z praxe a řešení úkolů.

Součástí semináře je diskuze, rozbor a výměna zkušeností mezi účastníky, která bude realizována průběžně.

Poznámka: Určeno pro odborné pracovníky ŠPP a asistenty pedagoga s požadovanou pedagogickou kvalifikací

Číslo programu

25-56-15

Kód programu

A216

Garant

Mgr. Martina Bělohlávková

773 744 562
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Školní poradenská pracoviště
Kraje
  • Karlovy Vary
Datum konání

4. června 2025, 08:30–15:30

Cena

1499,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Petra Kučerová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Karlovy Vary, Západní 15

icon map pin

MAX účastníků

20

icon map pin

Cílová skupina
odborní pracovníci školních poradenských pracovišť

Poznámka

Určeno pro odborné pracovníky ŠPP a asistenty pedagoga s požadovanou pedagogickou kvalifikací

Přihlásit se