Dramatická výchova v praxi mateřské školy

PROŽITKOVÉ UČENÍ: Slavnosti v MŠ

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Dramatická výchova v praxi mateřské školy

Téma vzdělávacího programu: Slavnosti v MŠ

Náš každodenní život se odehrává v rytmech, v cyklech ročních období, v cyklu dětství, dospělosti a stáří. Rytmus je projevem řádu. Pro vědomí malého dítěte právě slavnosti a jednoduché rituály jsou cestou k porozumění sobě samému, k pocitu, že někam patřím, jsou možností porozumění svému fungování v běhu věcí. Střídání událostí a platnosti v řádu věcí dává dítěti pocit, že vše má své místo, svůj účel a svůj smysl. Z tohoto pohledu můžeme rozvíjet vztah k Zemi a jejím proměnám v cyklu ročních období.

Cíle vzdělávacího programu:  

Rozšířit kompetence předškolních pedagogů zaměřené na využívání metod a forem dramatické výchovy v souladu s cíli, úkoly, požadavky a kompetencemi danými RVP PV.

Na základě vlastní prožitkové tvořivé činnosti zjistit, jak mohou získané kompetence uplatňovat ve výchovně vzdělávací práci v mateřské škole – formou dětské tvořivé hry a prožitkového, činnostního, integrovaného učení, kdy téma vychází z pohádky, či příběhu. Vyjadřovat svou představivost i zkušenosti v tvořivých činnostech (dramatických, pohybových, výtvarných, tanečních, pracovních).

Na základě práce s příběhem posilovat pouto lidí s přírodou a jejími proměnami cestou realizace projektu zahradních slavností v MŠ ve spolupráci všech tříd, s rodiči dětí i širší veřejností.

Posilovat úctu a citlivost k živé i neživé přírodě, rozvíjet vnímání, empatii a zodpovědnost za sebe i dění kolem sebe, uvědomovat si, že na každém z nás záleží, jaký bude svět kolem nás (zejména v souvislosti s ochranou přírody a jejím ničením a znečišťováním).

Vnímat, co druhý potřebuje a co mu škodí (ať už se jedná o člověka či např. strom), všímat si přírody v nejbližším okolí, pojmenovávat a vnímat přírodu, která nás obklopuje.

 

Obsah vzdělávacího programu:

Vzdělávací program je koncipován jako praktická prožitková dílna. Vychází ze seznámení s projektovým vyučováním, z představení realizovaných zahradních slavností v MŠ.

Rozvíjí kompetence pracovat ve skupině, komunikovat, spolupracovat a respektovat se navzájem formou dětské tvořivé hry a činnostních prožitkových aktivit (průpravná cvičení, hry, dramatizace, improvizace, výtvarné a hudební činnosti…)

Ukázka formy participačního divadla, kdy se děti přirozeně zapojí do příběhu, aniž by jim přílišná sebekontrola a ostych bránily v aktivní účasti v představení a jsou schopny přijmout nabízenou hru, uvěřit jí. Smysl participačního divadla spočívá především v zážitku z účasti, v pocitu, že jsme se nějak na tom, jak se příběh vyvíjel, podíleli, že jsme přispěli k jeho dobrému konci, z účasti ve hře samé. Naše děti mohou do takového představení vstoupit bez předchozí přípravy, herní jednání je pro ně přirozenou činností.

 

Průběh semináře:     

Dopolední blok

Motivační kruh, seznámení s postavou Poutnice.

„Slavnosti stromů“     

Cesta Poutnice do království stromů a vstup do příběhu krále stromů.

„Slavnosti květů“        

Druhé zastavení Poutnice bude v království dávných slovanských bohyní, které patří do naší historie, na naše území.  Poznáme Vesnu, Živu, Mokošu a Moranu, představitelky jednotlivých ročních období.

Odpolední blok

„Slavnosti vody“   

Příběh třetí slavnosti nás přenese až daleko do Středomoří a přinese s sebou mytický příběh z dávných věků, kdy světu vládli bohové, obři a titáni.  Přivoláme boha Poseidóna a společně s ním vstoupíme do království k dávným bohyním Stele, Rút, Flóře a Luméně. Ty se stanou pomocnicemi jeho malých dcer a dětí z MŠ, při záchraně toho nejcennějšího, co máme, ŽIVOTODÁRNÉ VODY.

 

Prezentace již realizovaných projektů z praxe v MŠ – videa a fotodokumentace.

Závěrečná reflexe a diskuse v kruhu, vzájemné obohacení o nápady, provedení, názory a zkušenost ze společně prožité činnosti.

Výstup z dílny pak může být inspirací a základem pro tvorbu integrovaného bloku s možností přesahu do projektu kmenových MŠ frekventantek, které se dílny zúčastní.

Číslo programu

D60-02-24-251

Kód programu

D60

Garant

Mgr. et Mgr. Kateřina Kolářová

776 562 199
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
Kraje
  • Jihlava
Datum konání

30. dubna 2025, 9:00–15:30

Cena

1250,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • BcA. Marie Hlávková

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Jihlava, Zborovská 3

icon map pin

MAX účastníků

18

icon map pin

Cílová skupina
ředitelé škol a školských zařízení, učitelé MŠ

Přihlásit se